Eén grote leugen: laagsteprijsgaranties op hotels
Je kent ze wel: zogenaamde laagsteprijsgaranties op aangeboden hotelkamers op hotelwebsites. We zeggen ‘zogenaamd’, want uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat dezelfde hotelkamers elders bijna altijd goedkoper zijn. Deze hotelketens en -website kwamen negatief uit de test.
Overnachten in dit 7-sterrenhotel is niet goedkoop. Maar je wordt tenminste niet afgezet! (Foto: Reisreporter pkoelewijn)
De Consumentenbond onderzocht de prijsgaranties van tien bekende hotelketens en één online reisbureau: Travelocity, een onderdeel van Expedia. In alle elf de gevallen bleek de laagsteprijsgarantie in de realiteit níét de laagste prijs te zijn. In andere woorden: ondanks de aangeboden garantie, is dezelfde hotelkamer elders (véél) goedkoper en/of voorzien van extra voordelen. Om je een idee te geven van de enorme verschillen: als jij ten tijde van het onderzoek via het online reisbureau Destinia een kamer had geboekt in Sofitel Brussel, was je maar liefst € 278 (!) goedkoper uit geweest dan als je via de Sofitel-website had geboekt. En dan was het ontbijt ook nog eens inbegrepen geweest bij de Destinia-aanbieding …
Dit moet je doen om alsnog een lagere prijs te betalen voor je bestaande boeking
In de praktijk blijkt dat als je de hotelketen of boekingswebsite confronteert met de misleiding, ze er alles aan proberen te doen om eronderuit te komen. Zo passen ze onder andere vertragingstactieken toe. Bovendien zijn de algemene voorwaarden die hotels hanteren op z’n zachtst gezegd vaag. Je moet de voordeligere aanbieding bijvoorbeeld binnen slechts een aantal uur doorgeven aan de hotelketen om kans te maken op de prijsverlaging waar je recht op hebt. Bovendien moet de voordeligere hotelkamer vergelijkbaar met of zelfs identiek aan de reeds geboekte kamer zijn. En alsof dat nog niet genoeg is, móét de andere aanbieding soms óók nog in dezelfde munteenheid zijn … Waarom bieden hotelketens überhaupt een laagsteprijsgarantie aan? Om directe boekingen binnen te harken en zodoende hun afhankelijkheid van OTA’s (online reisagenten) te doorbreken.
Deze hotels kwamen negatief uit de bus: Holiday Inn, Crowne Plaza, Intercontinental (allen onderdeel van moederbedrijf IHG), Choice Hotels, Accor, Golden Tulip, Fletcher Hotels.