Blikseminslag tijdens de vlucht. Zo gevaarlijk is het image
Wil de water

Blikseminslag tijdens de vlucht. Zo gevaarlijk is het

Zelfs bij de meest doorgewinterde vliegtuigpassagier slaat vliegangst toe als de bliksem inslaat tijdens de vlucht. Een toestel wordt gemiddeld één keer per twee jaar geraakt. Moet je je in zo’n geval zorgen maken?



Ben jij bang voor bliksem? (Foto: Reisreporter JaccoenLaurie)



Pas geleden kreeg de bemanning en de passagiers aan boord van Air New Zealand-vlucht NZ433 naar Wellington de schrik van hun leven: de bliksem sloeg in. Om de veiligheid van de inzittenden te garanderen werd besloten om het vliegtuig terug te laten keren naar Auckland. De passagiers werden overgeplaatst naar een ander, veiliger vliegtuig.



Wat gebeurt er precies



Het inslagpunt van de bliksem, bevindt zich bijna altijd aan een uiteinde, zoals de neus of vleugel. De stroom verdwijnt vervolgens weer via de metalen behuizing en het andere uiteinde, in dit geval bijvoorbeeld de staart. Hedendaagse vliegtuigen zijn bedekt met een laagje koolstofcomposiet en koper. De cabine is daardoor goed bestand tegen elektriciteit. De buitenkant, toegangsdeuren, ventilatiegangen en brandstofkappen kunnen temperaturen tot wel 30.000 ºC aan. De benzinetanks worden dus beschermd. De kans op een inslag is het grootst tussen twee en vijf kilometer hoogte. Je merkt er echter weinig van; er is een klein geluid hoorbaar in de cabine en de buitenkant kan op sommige plekken licht gesmolten zijn. Vliegtuigen worden tot op de dag van vandaag maximaal getest om de veiligheid van de passagiers te waarborgen. Wanneer het gebeurt, blijf dan vooral rustig. Het is meestal in een ‘flits’ voorbij.