Let op deze verborgen ticketkosten. Zo vermijd je ze image
Lkoedam

Let op deze verborgen ticketkosten. Zo vermijd je ze

Je bent al uren aan het zoeken naar een voordelig retourtje en je hebt er eindelijk een gevonden. Maar als je op het punt staat om af te rekenen komen er nog allerlei kosten bij. Balen! Wij leggen de ‘verborgen’ toeslagen voor je bloot zodat je weet wat je te wachten staat.



De luchthavenbelasting op Schiphol bedraagt al gauw tientallen euro's (Foto: Reisreporter mprophet)



Er valt geen touw vast te knopen aan de samenstelling van de prijs van een vliegticket. De prijs verschilt zelfs per vliegveld! Dat zit zo: elke luchthaven hanteert zijn eigen prijzen voor landen en opstijgen. De vliegmaatschappij berekent deze kosten vervolgens door aan de consument. En dan zijn er nog de overige belastingen, die verschillen per land, en toeslagen, die verschillen per airline. Zo kan het zijn dat een ticket ter waarde van € 500 voor tachtig (!) procent uit belastingen en toeslagen bestaat. De échte prijs van het vliegticket in kwestie is dan dus maar € 100.



Belastingen en toeslagen



Voorbeelden van belastingen en toeslagen op Schiphol zijn:




  • Overheidsbelasting.

  • Passagierstoeslag. Deze toeslag draagt bij aan de aanleg, het schoonhouden en het onderhoud van de faciliteiten in de terminals.

  • Brandstoftoeslag. Deze toeslag wordt in rekening gebracht voor het kerosineverbruik en aangepast naar aanleiding van de fluctuerende prijs van kerosine.

  • Veiligheidstoeslag. Deze toeslag draagt bij aan de veiligheid en het controleren van de hand- en ruimbagage.

  • Geluidstoeslag. Deze toeslag draagt bij aan de isolatie van de luchthaven en de woningen eromheen.



De meeste maatschappijen zijn bepaald niet transparant over de samenstelling van hun prijzen. KLM is dat wel. Ter illustratie:







Dit zijn de extra kosten die KLM in rekening brengt (Foto's: KLM)



Concurrentie



Er zijn vandaag de dag ontzettend veel (budget)vliegmaatschappijen waar je uit kunt kiezen. Het aanbod is enorm en met de competitie zit het dus wel goed, toch? Niets is minder waar. Het zijn in veel gevallen de grotere maatschappijen die aan de touwtjes trekken, omdat ze aandelen hebben in diverse kleinere airlines. Tel daarbij op dat na de crisis een aantal partijen de handen ineensloegen en je hebt een landschap dat wordt gecontroleerd door slechts een aantal reuzen. Er ís dus helemaal niet zoveel concurrentie op de markt. En er is voor de reuzen dus ook geen noodzaak om de prijzen radicaal te verlagen.