Zo betaal je nooit teveel aan Franse tolpoortjes
Wist je dat je misschien wel stelselmatig teveel geld betaalt bij de Franse tolpoortjes? Bij de zogenaamde ‘péages’ bestaat namelijk de kans dat je automatisch in een te hoge gewichtsklasse wordt ingedeeld. Lees hier hoe je kan zorgen dat dat niet meer gebeurt.
De péage: voor veel Nederlanders een reden om via Duitsland te
reizen (Foto: Alper Çuğun, Flickr)
Het moment is daar: je verlaat een tolweg en de péage komt in zicht. De vriendelijk lachende heer of dame in het hokje naast de hefboom lijkt misschien betrouwbaar, maar trap er niet in. Je voertuig wordt namelijk automatisch in een bepaalde gewichtsklasse ingedeeld, hoewel het totaalgewicht in de praktijk vaak lager uitkomt. Wanneer hij of zij je duidelijk maakt hoeveel euro’s je moet aftikken, zeg jij dus op je beste Frans ‘le prix n’est pas bien’ (letterlijk: ‘de prijs is niet goed’). Grote kans dat je - vooral als je met een dakkoffer, busje of camper rijdt - 30 tot 50 procent minder kwijt bent dan als je niks had gezegd!
Automatische poortjes
Sta jij voor een onbemande hefboom? Geen probleem! Voer je ticket in en druk op de assistentieknop. Herhaal de gouden zin en bespaar wellicht opnieuw wat zuurverdiende centen.
Andere trucs
Rijd je in een gewone personenauto? Ook dan zijn er manieren om geld te besparen. Zo krijg je op sommige tolwegen tijdens de piekuren een korting van 25 procent als je een paar afritten voor een grote stad als Parijs al van de snelweg gaat. Ook kan het voordelig zijn om bij lange trajecten de tolweg een paar keer te verlaten, om vervolgens op dezelfde plek weer dezelfde weg op te gaan. Klinkt misschien wat omslachtig, maar het schijnt zo'n 10 procent van de gehele ritprijs te kunnen schelen.