Ben jij klaar voor reizen 2.0?
De redactie is klaar voor Reizen 2.0. Voor dit concept lieten we ons inspireren door Gandhi's kracht, overgave en wil om te streven naar waarheid en geweldloosheid. Zo werkte hij via zichzelf aan compassie voor elkaar, vergeving, saamhorigheid en verbinding tussen mensen. Tijd om het in de praktijk te brengen. Doe je mee?
Columbus en reizen 2.0 gaan hand in hand (Foto: Reisreporter robgreeve)
We hebben Reizen 2.0 samengevat in zeven reisprincipes:
1. Reizen 2.0 Ik ontdek de wereld buiten de gebaande paden
In plaats van blindelings de gebaande paden af te tikken.
Gebaande paden hebben vaak een geslaagde marketingcampagne achter de rug; ze krijgen bij het grote publiek volledige aandacht. En hoe bekender het pad, hoe groter de druk is voor de reiziger om het te bezoeken. Daar doet Columbus niet aan mee. Wij zijn vanaf dag één lekker eigenwijs geweest. ‘Ontdek de wereld buiten de gebaande paden’ is altijd onze (cover)slogan geweest. Het wordt zelfs steeds belangrijker om de massa’s te vermijden omdat er steeds meer mensen reizen. Ons Columbus-team geeft de praktische tips om buiten de gebaande paden te treden. Daarbij staat échte beleving centraal. Zodat je thuis nog lang kunt nagenieten van je reizen.
2. Reizen 2.0 Het avontuur ligt óók om de hoek
Het is niet per se hoe verder, hoe beter. Het avontuur ligt óók om de hoek.
Dit is de tweede slogan van Columbus, die je geregeld op onze cover ziet. Want ook Europa is een van onze speerpunten. Maar dan natuurlijk net even anders. Daarbij spelen de locals een grote rol.
3. Reizen 2.0 De wereld door de ogen van de locals
Bekijk de wereld niet altijd door de ogen van de reisgids.
Net voor de start van Columbus in 2005 was ‘reizen door de ogen van de locals’ een revolutionaire gedachte. Oprichters Matthijs en Louise contacteerden een verkeersbureau voor tickets naar een Europese stad. Ze gaven aan dat locals gevraagd zouden worden naar hún bijzondere plekken. Dat hadden ze beter niet kunnen doen — het verkeersbureau wilde daardoor geen tickets verstrekken. ‘Je gaat toch niet de locals om tips vragen!’ was het antwoord. ‘De leuke plekken moet je zelf zoeken want je weet toch wel wat je wil?’ We hielden vast aan ons ‘door de ogen van de locals’ motto en het werd een laaiend succes.
4. Reizen 2.0 Ik zie een bestemming het liefst in al zijn facetten
Op reis kun je niet je ogen dicht doen voor maatschappelijke problemen.
Jezelf opsluiten in de bubbel van een resort? Of met de vingers in de oren narigheid vermijden? Columbus niet. Want reizen is ook leren. Oók over jezelf.
5. Reizen 2.0 Fotografie is geen doel op zich. Ik praat eerst met de locals en maak misschien een foto
Ongevraagd een foto maken van locals komt niet altijd goed over. En je leert er veel minder van.
Hoe zou jij het vinden als er ineens iemand voor je neus springt en een foto van je neemt? Niet leuk toch? In het buitenland zijn dit soort praktijken aan de orde van de dag. De lokale bevolking mag dan wel in belangrijke mate aan je reisgevoel bijdragen — en hun dagelijkse beslommeringen zijn vaak een lust voor het oog — maar dat betekent nog niet dat ze jouw persoonlijke fotomodellen zijn. Het is onze ervaring dat als een foto maken je hoofddoel is, je een belangrijk stukje beleving en verbinding mist. Knoop liever een praatje aan, maak (oog)contact en verbinding. Wie weet houd je er een mooie vriendschap of herinnering aan over. En misschien, héél misschien, is het leuk om na een tijdje nog een foto te maken.
6. Reizen 2.0 Ik wil altijd een eerlijke prijs betalen
In plaats van zo veel mogelijk voor zo min mogelijk geld.
Het is net als met voedsel in de supermarkt: te weinig betalen gaat altijd ten koste van iets. Dat is met reizen ook zo. Bij duurzaam toerisme vloeit een deel van het geld de lokale economie in. Er worden projecten opgestart waarvan niet alleen jij maar ook de lokale bevolking profiteert. Dat lukt niet als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
7. Reizen 2.0 Ik denk na voordat ik iets doe
Dit is vaak beter dan gewoon doen waar je zin in hebt.
Iets op de bonnefooi doen, dingen op je af laten komen of je laten verrassen vinden wij net als veel andere reizigers fantastisch. Maar het is altijd goed om je te verdiepen in de cultuur van je bestemming. In sommige gevallen is het zelfs noodzakelijk, om te voorkomen dat je per ongeluk in situaties terechtkomt die leed veroorzaken. Je wilt niet in een wildpark terechtkomen waar je tien witte leeuwen spot omdat je nog nooit van canned hunting hebt gehoord. Of geld inzetten voor een hanengevecht en daarmee een signaal afgeven aan de lokale bevolking dat toeristen bereid zijn geld te dokken voor hun ritueel.