5 opzienbarende redenen voor dalende ticketprijzen image
Lkoedam

5 opzienbarende redenen voor dalende ticketprijzen

De gemiddelde prijs van een vliegticket daalde met 63% in 22 jaar tijd. Op het moment is een avondje uit zelfs duurder dan het gemiddelde budgetretourtje. Maar hoe kunnen vliegmaatschappijen zich zulke stuntprijzen veroorloven? Dit is hoe ze het doen.



Dit KLM-toestel zet een daling in. En de ticketprijs daalt mee... (Foto: Reisreporter Globetrottermriek)



1. Efficiëntie



Luchtvaartmaatschappijen zijn geobsedeerd door efficiëntie. Dit verklaart onder andere waarom de stoelen steeds smaller en lichter worden, piloten met tablets werken in plaats van papieren documenten en er door Ryanair zelfs minder ijs in drankjes wordt gedaan. Samoa Air gaat nog een stapje verder; ze plaatsen hun passagiers in stoelen op basis van hun gewicht. Maar de belangrijkste maatregel heeft toch echt te maken met brandstof. Waarom? Omdat brandstof met maar liefst 33% de grootste bedrijfskostenpost voor ze is. Dat is behoorlijk hoog in een branche waarin de winstmarges steeds kleiner worden. Ze doen er dan ook alles aan om het brandstofverbruik omlaag te schroeven. Bijvoorbeeld door vliegtuigen uit te rusten met aerodynamische objecten, waarmee tot wel 5% zuiniger gevlogen kan worden. Bovendien wordt kerosine goedkoper als gevolg van de dalende olieprijs.  



2. Competitie



De luchtvaartmarkt is onderhevig aan zware competitie. Alleen de efficiëntste, strakst georganiseerde en meest kostenbewuste maatschappijen blijven overeind. Kijk alleen al naar de recente opkomst van Trans-Atlantische vluchten; verschillende maatschappijen proberen elkaar de loef af te steken met gunstige deals, waardoor de ticketprijzen dalen.



3. Extra kosten



Er is een kentering gaande in de voorzieningen die maatschappijen aanbieden en in rekening brengen. Zo lijkt er een einde te komen aan gratis stoelselectie en gratis handbagage. Het Amerikaanse United Airlines, bijvoorbeeld, kondigde onlangs aan dat het een toeslag voor handbagage in rekening gaat brengen. Alleen een tasje dat onder de stoel past mag nog gratis mee. De verwachting is dat andere airlines dit voorbeeld volgen. Het is een direct gevolg van de uitpuilende bagagerekken boven het hoofd, vooral op korte vluchten zoals stedentrips binnen Europa. In de toekomst gaat vliegtuigbouwer Boeing echter nieuwe toestellen aanleveren met grotere bagagevakken. Doordat trolleys hier op hun kant inpassen ontstaat er 50% meer ruimte. Ryanair heeft alvast honderd van deze toestellen besteld. Maar voorlopig zitten wij Nederlanders gewoon nog in oude vliegtuigen met schaarse bagageruimte.





Voor € 300 retour naar Palau? Het kan! (Foto: Tom Aussems)



4. Exploitatie



We zeggen echt niet dat het bij elke maatschappij voorkomt, maar er klinken steeds meer geluiden van exploitatie van het luchtvaartpersoneel. Vooral bij budget airlines. Zo ziet het ernaar uit dat het personeel slecht wordt betaald en meerdere taken vervult. En ook piloten zitten vaak langer achter de stuurknuppel dan goed voor ze is.



5. Error fares



Toegegeven, de opkomst van error fares is een ontwikkeling die maatschappijen niet vrijwillig toestaan. Maar het is er wel een die vliegen een stuk goedkoper maakt voor de oplettende consument. Een error fare is in feite een fout in het systeem waardoor je spotgoedkoop naar verre bestemmingen vliegt. En ze werken écht. Wij vlogen een aantal maanden geleden bijvoorbeeld naar het eilandenrijk Palau voor een schamele € 300 retour. Lees hier hoe je zelf een error fare boekt.