8x duistere vlieggeheimen onthuld door ex-personeel
Hoewel de grootste zorgen uit gaan naar de veiligheid van vliegen, moeten we ons eens wat meer gaan richten op hoe schoon het dekentje nou echt is of hoe dat koffietje nou daadwerkelijk wordt gezet… Volgens ex-medewerkers van vliegmaatschappijen zijn dit de duisterste geheimen waar passagiers geen weet van hebben.
Hoe 'veilig' is vliegen nu écht...? (Foto: Reisreporter judithspekschoor)
1. Je dekentje en kussentje worden hergebruikt!
Er doen veel geruchten de rondte over ‘gerecyclede lucht’ in de cabine die ziektes veroorzaakt. Maar wees gerust: de aanwezige lucht wordt zo’n twintig keer per uur gefilterd door ziekenhuiswaardige filters. Waar je écht voor moet oppassen zijn besmette oppervlakken zoals het opvouwtafeltje. Leg er dan ook géén eten op neer zonder servetje. Andere probleemoppervlaktes zijn de armsteunen en doorspoelknoppen in de wc. Trouwens, wist je dat de dekentjes en kussens in veel gevallen worden hergebruikt? Ze worden simpelweg opnieuw opgevouwen, verpakt en uitgedeeld.
2. De hoofdtelefoon is niet zo nieuw als je denkt!
Zelfs de koptelefoons die verpakt worden uitgedeeld zijn niet nieuw, aldus een ex-medewerker van een bedrijf dat koptelefoons levert aan vliegmaatschappijen. Gebruikte apparatuur wordt door de maatschappijen schoongemaakt en opnieuw verpakt. Reden te meer om je eigen audio-oortjes mee te nemen!
3. Pas op met koffie en thee drinken!
Vermijd drankjes die met water worden aangelengd. Waarom? De watercontainers waar het water uit wordt getapt zijn vaak zo oud als het vliegtuig zelf en worden zelden of nooit schoongemaakt. Je lost het gemakkelijk op door gebotteld water te bestellen. Of een sapje of frisje.
4. De wc-sloten zijn niet wat ze lijken!
Wat de meeste passagiers niet weten is dat de wc-sloten van de buitenkant geopend kunnen worden. Er zit namelijk een openingsmechanisme áchter het niet roken-bordje. Het personeel heeft liever niet dat je er van af weet omdat het bang is dat er flauwe grappen mee worden uitgehaald. De functie hiervan is immers om de deur open te krijgen tijdens een noodgeval.
Er gebeuren gekke dingen in het luchtruim... (Foto: Reisreporter Annemieke50)
5. Je tas is niet echt veilig in het cabineruim!
Wegens de strakke tijdsplanning is het voor kruiers – het personeel dat zich ontfermt over het inladen van je bagage – onmogelijk om rekening te houden met speciale verzoeken per tas, zo zegt een anonieme medewerker. Labels als ‘breekbaar’ worden dan ook geregeld over het hoofd gezien of genegeerd. Alles wat telt is dat de bagage op tijd in de cargoruimte is gepropt.
6. De hoofdpiloot ligt te slapen!
Het is piloten van sommige maatschappijen toegestaan om zestien uur aan één stuk door te vliegen. Probeer dat maar eens vol te houden! Veel hoofdpiloten dragen de knuppel dan ook wel eens over aan hun copiloot, zodat ze een dutje kunnen doen. Dat klinkt geruststellend. Totdat je hoort dat een deel van de piloten in een anoniem evaluatieonderzoek aangaf wel eens onvrijwillig in slaap te vallen achter de knuppel. Maar goed dat ze het met zijn tweetjes doen!
7. In het geval van een overboeking kun je cash terugeisen!
Overboekingen zijn aan de orde van de dag. Neem bijvoorbeeld de recente hysterie die ontstond rondom een United Airlines-passagier die hardhandig uit het vliegtuig werd gezet… Het hoort er nu eenmaal bij. Je zult immers verrast zijn door het aantal mensen dat niet komt opdagen voor hun vlucht. Als het jou overkomt is de kans groot dat je een voucher wordt aangeboden voor gratis vluchttegoed. Professionals raden echter aan om een voucher af te wijzen en aan te dringen op uitbetaling in cash. Als je vrijwillig je stoel opzegt heb je er immers recht op!
8. De kans is groot dat er menselijke resten meevliegen!
Heb je er ooit wel eens over nagedacht dat de kans groot is dat je het vliegtuig deelt met menselijke resten in het kader van een repatriëring of een donortransport? Hoewel lichamen uiteraard in het ruim worden vervoerd kan het nog wel eens voorkomen dat organen in een goed gesealde koelbox, ergens achter in de cabine worden meegenomen. Geen reden voor paniek, wél goed om te weten.