7 bizarre vliegtuigfeiten. Wedden dat jij ze niet weet?
Vliegtuigen, we stappen blindelings in en gaan er maar vanuit dat ze ons veilig afzetten op onze eindbestemming. Maar hoeveel weten we er nu eigenlijk van? Wist jij bijvoorbeeld dat er in vliegtuigramen piepkleine gaatjes zitten die de lucht aan boord reguleren? Dit en meer bizarre weetjes lees je hier!
1. Gaatje in het raam
Wees gerust, dat kleine gaatje in het raam bij je vliegtuigstoel hóórt daar te zitten. Het zorgt ervoor dat de druk goed gereguleerd wordt in het vliegtuig.
2. Blikseminslagen
Door hevig onweer vliegen is geen pretje. Maar zorgen maken hoeft niet. Een blikseminslag doet het vliegtuig geen kwaad. Immers, de buitenkant slaat de inslag af waardoor passagiers niks merken. Uit onderzoek bleek dat elk vliegtuig op z'n minst één keer per jaar door de bliksem wordt getroffen.
3. Verkeerd instappen
Als we je vragen naar de reguliere manier van instappen, antwoord je waarschijnlijk met: ‘Businessclass eerst, dan de mensen die achterin een stoel hebben, gevolgd door de passagiers voorin.’ Deze manier van boarden is echter helemaal niet zo efficiënt. Sterker nog, het proces zou sneller verlopen als alle passagiers tegelijkertijd mochten instappen en hun eigen stoel zochten. Voor de goede orde houden maatschappijen toch maar vast aan de huidige manier.
Weet jij waarom vliegtuigeten flauw smaakt? (Foto: Robyn Lee, flickr.com)4. Vliegtuigeten
Om nu te zeggen dat vliegtuigeten echt lekker is... Nee. Meestal smaakt het flauw en ziet het er een beetje zompig uit. Het gebrek aan smaak heeft echter niks te maken met de kwaliteit van het eten. Het ligt aan de omgeving! Vanwege de luidruchtigheid in de ruimte - meer dan 85 decibel - verdampt de smaak van het eten. Dat, in combinatie met de droge lucht, zorgt ervoor dat je niet optimaal kunt genieten van je kostje.
5. Klimaatverandering
De gevolgen van de opwarming van de aarde merken we allemaal. Maar wist je dat ook vliegtuigen hinder ondervinden van deze veranderingen? Dat heeft te maken met een verhoging van de koolmonoxide in de atmosfeer. Hierdoor wordt de verhouding tussen winden die ontstaan door de temperatuur rond de polen en tropische temperaturen verstoord. Iets wat piloten aanduiden met clear air-turbulentie, heviger wordende windstromen.
6. Kleinere stoelen
Vliegtuigstoelen krimpen, zo analyseerde een onderzoeker in 2014. Sinds 1990 is de gemiddelde zitting zo’n tweeëneenhalf tot ruim twaalf centimeter smaller geworden. Ondertussen is de capaciteit met ruim zeventien procent toegenomen.
7. Vliegen op afval
Vliegen met benzine gemaakt van afval - mest en boerderijafval om precies te zijn. In de toekomst moet het mogelijk worden. Experimenten zijn volop aan de gang. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat het eerste, op afval aangedreven vliegtuig de lucht ingaat.