Zó begin je als professionele reisfotograaf image
Japio

Zó begin je als professionele reisfotograaf

Vind je het leuk om reisfoto’s te maken en ben je ook best tevreden met je werk? Wellicht heb je er over nagedacht professionele reisfotograaf te worden. Maar hoe begin je hier aan? Met deze vier tips kom je een eind op weg om professioneel aan de slag te gaan.



Deze jonge danseres uit India is een geschikt fotomodel. (Foto: Columbus Reisreporter Reiscoureur)



1. Zorg voor een duidelijke doelgroep



Stel jezelf voor een specifieke doelgroep aan te spreken. Wanneer je weet voor wie je de foto’s maakt, kun je de fotografie hierop aanpassen. Voor klanten is het ook prettig als duidelijk is waarvoor jij beschikbaar bent. Zo bepaal je je positionering in de markt.



2. Zoek je plek tussen de concurrentie



Er is een grote groep reisfotografen waarin jij moet uitblinken om veel klanten te krijgen. Doe dit niet door je foto’s belachelijk goedkoop aan te bieden. Vraag voor je foto’s wat ze waard zijn, niet de hoofdprijs, maar dus ook niet te weinig. Dan trek je bijna alleen maar klanten die vooral zoeken naar goedkoop en niet naar kwaliteit. Uiteraard wil jij juist wel gekozen worden op basis van je foto’s en niet op basis van de prijs. Schrik niet als je in het begin moeite moet doen om je foto’s te verkopen, maar gebruik deze periode om te bekijken wat de concurrenten doen. Hierdoor moet je je echter niet laten beïnvloeden, maar dan kun je makkelijker je eigen positie bepalen.



3. Bouw een netwerk op



Laat jezelf zien op sociale media en onze Community, maar bouw ook door middel van mond-tot-mond reclame een netwerk op. Daarnaast kun je aan je klanten vragen of ze een referentie voor je willen schrijven zodat jij die kunt delen op sociale media, zoals LinkedIn. Dan komen de opdrachten steeds meer vanzelf, wanneer klanten over jouw foto’s vertellen aan andere potentiële klanten. Laat jezelf zien op een website, waaronder Columbus Travel uiteraard, en maak zelfs eventueel een bedrijfsfilmpje. Zo leren je toekomstige klanten je echt kennen.



4. Creëer een uniek imago



Als je van alle stijlen reisfotografie houdt, kan dit een valkuil zijn. Stel een plan op, waarbij je een voorstelling maakt van de ideale klant. Wat is belangrijk voor hem en waar houdt hij van; dat zijn vragen die je onder andere aan jezelf kunt stellen. Verwerk dit in je website, de berichten die je op sociale media post en in je nieuwsbrief. Laat daarna een ander kijken naar wat je hebt gemaakt. Zelf denk je vaak een compleet verhaal te hebben, maar het is lastig te bepalen of je doelgroep en imago compleet duidelijk zijn.