Oei: meer turbulentie door klimaatverandering
Als je regelmatig in een vliegtuig zit, dan maak je het vaak mee: Fasten your seatbelt, turbulentie! Sommigen kunnen hier heel goed tegen, maar er is slecht nieuws voor mensen die doodsangsten uitstaan tijdens dit geschud. Wetenschappers voorspellen namelijk dat de turbulentie alleen maar gaat toenemen door de klimaatverandering.
Ook bij een mooie lucht kan er turbulentie voorkomen (Foto: Columbus Reisreporter yfecrest ©)
De gevolgen van de opwarming van de aarde merken we allemaal, maar ook in de lucht krijgen ze hier steeds meer mee te maken. De Britse onderzoeker Paul Williams van de Universiteit van Reading verwacht dat er in de toekomst steeds meer turbulentie zal voorkomen. Om te weten hoe dat komt is het handig om eerst te begrijpen wat turbulentie nou precies inhoudt.
Wat is het?
Turbulentie is het resultaat van verschillende luchtstromen die hard tegen elkaar aan bewegen. Vliegtuigen vliegen door die golvende stromen heen, waardoor het soms flink tekeer kan gaan.
Toename door klimaatverandering
‘Klimaatverandering heeft vooral invloed op zogeheten clear air-turbulentie’, vertelt Paul Williams. ‘Doordat de koolstofdioxide in de atmosfeer toeneemt, zien we hier veranderingen in de temperatuur. Boven de evenaar verwachten we daardoor meer verplaatsing van warmtestroming, wat leidt tot opwarming in de onderste laag van de dampkring.’
Maar niet alle gebieden warmen even snel op. Het gedeelte bij de polen warmt bijvoorbeeld langzamer op, waardoor je een verschil krijgt dat veel invloed heeft op de sterke winden hoog in de atmosfeer. Deze verschillen in windsnelheden zijn erg goed te voelen in het vliegtuig. Piloten kunnen deze clear air-turbulentie niet goed van tevoren voorspellen, want de naam zegt het al; het doet zich voor bij een strakblauwe hemel.
Hoge kosten voor de luchtvaartmaatschappijen
Turbulentie kost de luchtvaart jaarlijks zo’n 250 miljoen dollar en dat wordt waarschijnlijk nog meer. Die kosten zitten voornamelijk in de schade in het vliegtuig en de extra brandstof die ze moeten gebruiken om langs de turbulentiegebieden te vliegen. Met behulp van klimaatmodelsimulaties werd berekend dat de turbulentie in het gebied boven de noordelijke helft van de Noord-Atlantische Oceaan in 40 jaar tijd 40 tot 170 procent vaker kan optreden.
Geen reden tot paniek
Kun je nu nog wel zonder zorgen het vliegtuig instappen? Tuurlijk! De toestellen zijn zo ontworpen dat ze positieve en negatieve G-krachten kunnen doorstaan en weer gewoon terugkeren in hun oorspronkelijke baan. Piloten maken dit vaak genoeg mee en weten dus heel goed hoe ze er mee om moeten gaan.