TU ontwerpt supervliegtuig
Een 'vliegende vleugel' waar je niet door echte ramen maar via beeldschermen gekoppeld aan webcams naar buiten kijkt. Toekomstmuziek? Niet als het aan TU Delft ligt. Onderzoekers zijn bezig met een revolutionair ontwerp van een nieuw supervliegtuig.
Ontwerpen van passagiersvliegtuigen zijn de laatste vijftig jaar
nauwelijk veranderd. Maar de hoge brandstofprijzen en strenge
milieueisen dwingen tot innovatie. De TU Delft besloot om aan de
slag te gaan met een nieuw ontwerp. 'We willen geen evolutie, maar
revolutie', aldus Jacco Hoekstra, decaan van de faculteit
Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek tegenover Intermediair.
Blended Wing Body
Dertien promovendi werken aan het ambiteuze project getiteld
CleanEra. Nieuwe motoren, lichtere materialen,
slimmere vluchtsystemen en meer technische doorbraken moeten leiden
tot het vliegtuig van de toekomst. Hoe het vliegtuig er precies uit
gaat zien, wordt pas over drie jaar duidelijk maar de kist wordt
waarschijnlijk gebouwd volgens het Blended Wing Body design.
Hierbij versmelten de romp en de vleugels van het vliegtuig tot één
aerodynamisch oppervlak, ook wel bekend als de 'vliegende vleugel.'
Dit zou de benodigde hoeveelheid brandstof met een kwart
verminderen.
Beeldscherm als raam
Enige probleem hierbij is dat de druk niet gelijkmatig verdeeld is,
zoals bij de cilindervormige romp van de huidige vliegtuigen. De
oplossing hiervoor is om passagiers in een serie cilinders naast
elkaar te plaatsen, die elk werken als een aparte drukromp. Dan kom
je bij het volgende probleem: mensen vinden het over het algemeen
niet prettig om in een afgesloten ruimte zonder ramen te zitten.
Daarvoor heeft de TU ook een oplossing bedacht: beeldschermen naast
de stoelen zijn gekoppeld aan webcams buiten het vliegtuig.
Passagiers kunnen vanuit alle mogelijke hoeken het uitzicht
bekijken en als ze dat zat zijn, kunnen ze films kijken of
computerspelletjes spelen. Andere alternatieven zijn vriendelijke
verlichting en een aantal échte grote ramen.
Nieuwe vleugel
Maar dat is niet de enige ontwikkeling die gaande is. Een andere
onderzoeker is bezig om te kijken of het vliegtuig ook kan worden
ingepakt in een dun vlies van geïoniseerde luchtdeeltjes zodat de
lucht langer aan de vleugel blijft 'plakken.' Zo krijg je een
optimale luchtstroom waardoor vliegen dertig procent efficiënter
wordt. Een andere mogelijkheid is dat de vleugel wordt gemaakt van
een nieuw type koolstofvezel. De vleugel kan dan van vorm
veranderen op elk moment van de vlucht en snel inspelen op
weersomstandigheden.
Alternatieve brandstoffen
Tot slot verdiept een derde onderzoeker zich in alternatieve
brandstoffen. Want tegen de tijd dat het vliegtuig van de toekomst
van de productieband rolt, zijn er misschien geen fossiele
brandstoffen meer. Daarom wordt nagedacht over synthetische
kerosine en misschien zelfs waterstof.
Planning
De planning is dat het prototype van het supervliegtuig over een
jaar of drie wordt uitgetest. De TU hoopt dat er voor die tijd nog
een wereldwijde competitie ontstaat tussen universiteiten die
werken aan nieuwe vliegtuigontwerpen.