TU ontwerpt supervliegtuig image
Jan-Petra

TU ontwerpt supervliegtuig

Een 'vliegende vleugel' waar je niet door echte ramen maar via beeldschermen gekoppeld aan webcams naar buiten kijkt. Toekomstmuziek? Niet als het aan TU Delft ligt. Onderzoekers zijn bezig met een revolutionair ontwerp van een nieuw supervliegtuig.

Ontwerpen van passagiersvliegtuigen zijn de laatste vijftig jaar nauwelijk veranderd. Maar de hoge brandstofprijzen en strenge milieueisen dwingen tot innovatie. De TU Delft besloot om aan de slag te gaan met een nieuw ontwerp. 'We willen geen evolutie, maar revolutie', aldus Jacco Hoekstra, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek tegenover Intermediair.

Blended Wing Body
Dertien promovendi werken aan het ambiteuze project getiteld CleanEra. Nieuwe motoren, lichtere materialen, slimmere vluchtsystemen en meer technische doorbraken moeten leiden tot het vliegtuig van de toekomst. Hoe het vliegtuig er precies uit gaat zien, wordt pas over drie jaar duidelijk maar de kist wordt waarschijnlijk gebouwd volgens het Blended Wing Body design. Hierbij versmelten de romp en de vleugels van het vliegtuig tot één aerodynamisch oppervlak, ook wel bekend als de 'vliegende vleugel.' Dit zou de benodigde hoeveelheid brandstof met een kwart verminderen.

Beeldscherm als raam
Enige probleem hierbij is dat de druk niet gelijkmatig verdeeld is, zoals bij de cilindervormige romp van de huidige vliegtuigen. De oplossing hiervoor is om passagiers in een serie cilinders naast elkaar te plaatsen, die elk werken als een aparte drukromp. Dan kom je bij het volgende probleem: mensen vinden het over het algemeen niet prettig om in een afgesloten ruimte zonder ramen te zitten. Daarvoor heeft de TU ook een oplossing bedacht: beeldschermen naast de stoelen zijn gekoppeld aan webcams buiten het vliegtuig. Passagiers kunnen vanuit alle mogelijke hoeken het uitzicht bekijken en als ze dat zat zijn, kunnen ze films kijken of computerspelletjes spelen. Andere alternatieven zijn vriendelijke verlichting en een aantal échte grote ramen.

Nieuwe vleugel
Maar dat is niet de enige ontwikkeling die gaande is. Een andere onderzoeker is bezig om te kijken of het vliegtuig ook kan worden ingepakt in een dun vlies van geïoniseerde luchtdeeltjes zodat de lucht langer aan de vleugel blijft 'plakken.' Zo krijg je een optimale luchtstroom waardoor vliegen dertig procent efficiënter wordt. Een andere mogelijkheid is dat de vleugel wordt gemaakt van een nieuw type koolstofvezel. De vleugel kan dan van vorm veranderen op elk moment van de vlucht en snel inspelen op weersomstandigheden.

Alternatieve brandstoffen
Tot slot verdiept een derde onderzoeker zich in alternatieve brandstoffen. Want tegen de tijd dat het vliegtuig van de toekomst van de productieband rolt, zijn er misschien geen fossiele brandstoffen meer. Daarom wordt nagedacht over synthetische kerosine en misschien zelfs waterstof.

Planning
De planning is dat het prototype van het supervliegtuig over een jaar of drie wordt uitgetest. De TU hoopt dat er voor die tijd nog een wereldwijde competitie ontstaat tussen universiteiten die werken aan nieuwe vliegtuigontwerpen.