Dragers Inca Trail onderbetaald image
Jan-Petra

Dragers Inca Trail onderbetaald

Eerlijk loon en goede werkomstandigheden voor dragers zijn een uitzondering op de Inca Trail in Peru. Werkgevers trekken zich niks aan van de wet uit 2003 die de arbeidsomstandigheden voor de dragers moet waarborgen.

Dagelijks worden maar 500 mensen toegelaten tot de Inca Trail, die loopt naar de toeristische trekpleister Macchu Picchu. Bijna 300 van deze mensen zijn dragers die onderbetaald worden voor hun harde werk. Ze zeulen gasflessen, campingspullen en eten mee voor rijke toeristen voor vaak niet meer dan vijf euro per dag.

Verplichte gids
Toerisme naar de oude Inca-ruines is sterk in opkomt. Ongeveer 140.000 mensen - toeristen, dragers, gidsen en koks - maakten vorig jaar de tocht. In 1998 waren dit nog maar 20.000 mensen volgens parkdirecteur Fernando Astete. Vroeger was de Inca Trail een backpackersbestemming bij uitstek omdat het niet veel geld kostte. Dit is tegenwoordig wel anders. De wet verplicht bezoekers om met een gids, kok en dragers af te reizen naar Macchu Picchu voor minstens 270 euro. Het is mogelijk om goedkoper uit te zijn: gidsen in Cuzco bieden trips aan voor slechts 226 euro. Maar wees gewaarschuwd, want een lagere prijs betekent ook een lager inkomen voor de dragers.

Erg populair
Ondanks het lage salaris van dragers, zijn de baantjes erg populair in de arme rurale regio van de Andes. 'Het is zwaar werk, maar zonder toerisme zouden hier geen banen zijn', zegt Faustina Quispe,zelf drager, tegenover het AP. 'Het verdient erg weinig, maar het is net genoeg om je familie mee te onderhouden.'

Kleine verbetering
In 2003 werd een wet aangenomen voor een minimumloon voor dragers van tien euro per dag en een maximale belasting van 25 kilo. Het zorgde voor een kleine verbetering in de arbeidsomstandigheden van de dragers. 'De afgelopen tien jaar is er veel veranderd', vertelt drager Flabio Letona. 'Daarvoor droegen we wel 59 tot 68 kilo met ons mee en verdienden we vijftien nuevo soles per dag.' Een bedrag dat neerkomt op zo'n drie euro.

Eerlijk loon een uitzondering
Eerlijk loon en goede werkomstandigheden zijn een uitzondering op de trail. Victor is 22 en werkt voor Inca Trail Peru. Hij wil niet zijn volledige naam vertellen, want zijn werkgever heeft in het verleden dragers ontslagen die met toeristen over hun loon en arbeidsomstandigheden hadden gepraat. Victor vertelt dat hij met 29 kilo ver boven het wettelijke maximale gewicht zit. Hij krijgt slechts 6 euro per dag en weinig eten.

Handhaving een probleem
Jorge Villasante, de vice-minister van werkgelegenheid, geeft toe dat de handhaving van de wet uit 2003 een probleem is. Het Ministerie van Werkgelegenheid inspecteerde de Inca Trail in 2007 en daaruit bleek dat 80 procent van de touroperators zich niet aan de wet hield. Hun dragers werden overbelast, kregen te weinig eten en hadden slechte slaapplekken. 'Ieder bedrijf zegt dat ze de dragers het minimum loon betalen, maar uit onze gesprekken met dragers blijkt dat velen maar vijf of zes euro krijgen', zei Villasante in een interview.

Wegingstations en boetes
De overheid heeft wel maatregelen genomen om de omstandigheden van de dragers te verbeteren. Zo staan aan het begin van de Inca Trail weegstations, waar gecontroleerd wordt of de dragers niet teveel kilo's met zich mee zeulen. Daarnaast krijgen touroperators die zich niet aan de wet houden, een boete van 694 euro.

Zelf verbeteren
Jose Antonio Gongoro, oprichter van dragersbedrijf Llama Path, vindt echter dat het aan de touroperators zelf is om de omstandigheden van dragers te verbeteren. Gongoro startte als drager op de Inca Trail in 1992 en werkte zichzelf op tot gids voordat hij touroperator werd in 2004. 'Dragers dragen geregeld 40 kilo met hun mee, omdat hun werkgever contacten heeft bij het weegstation', aldus Gongora. Hij vindt dat als bedrijven boetes krijgen, deze besteed moeten worden aan de dragers. 'Waarom kun je een bedrijf dat een boete heeft gekregen, niet dwingen om nieuwe kleren te kopen voor de dragers?' Gongora is een van de weinige werkgevers die dragers een medische verzekering biedt en goede bedrijfskleding. Bij andere bedrijven worden dragers die gewond raken gewoon ontslagen en moeten ze zelf voor goed schoeisel zorgen.

Te weinig eten
Fredy Condori werkt voor Llama Path en is de vertegenwoordiger van alle 6000 Llama Path-dragers. Hij heeft vroeger onder hele andere omstandigheden gewerkt. 'Het eten was verschrikkelijk. In vier dagen tijd kregen we te weinig te eten en moesten we slapen op de grond terwijl water door onze kleren sijpelde. Het was een ramp', vertelt Condori. Hoewel hij nu geluk heeft met zijn werkgever, weet hij dat veel dragers dat niet hebben.

Veiliger en humaner
Llama Path wil dat veranderen en wil het werk van dragers veiliger maken. Daarom zijn 85 dragers getraind om te draaien in ploegendienst, zijn ze verzekerd tegen ongelukken en krijgen ze betere slaapplekken en voedsel. Het idee is om het werk 'humaner' te maken en om 'een verandering bij andere ondernemingen' te weeg te brengen, volgens Gongora. Maar zo'n bedrijfsverandering is niet eenvoudig of goedkoop. 'Er is een hoop geld voor nodig', aldus Gongora. Hij voegt toe dat Llama Path pas sinds dit jaar betere werkomstandigheden kon aanbieden. 'Voor een drager bestaat geen regen, zonneschijn of kou, dus we moeten alles uit de kast trekken om hun werk zo aangenaam mogelijk te maken.'