Deze trends bewijzen hoe reizen veranderd is image
Marieke2802

Deze trends bewijzen hoe reizen veranderd is

In een paar clicks online je ticket boeken naar een fantastische reisbestemming en de 24/7 online mogelijkheden waren een paar jaar geleden nog niet in te denken. En zo zijn er nog meer grote veranderingen geweest in de reisbranche. Ben jij op de hoogte van de reistrends van toen en nu?

Met de fiets kan je elke kant op (Foto: Columbus Reisreporter JannavEek)



1. Fietsen is de hype



Reizigers zijn opzoek naar authentieke reizen en ‘slow travelling’. Daarom trekt juist fietsen de aandacht. Tijdens het fietsen valt je meer op omdat je niet in een noodvaart overal voorbij rijdt. Je kunt gemakkelijk stoppen om het land echt in je op te nemen. Daarnaast is het ook nog eens super-eco en is het fijn om actief te zijn. Dus, ruil tijdens je vakantie de auto- of vliegstoel in voor de tweewieler.



2. Op stap met familie



Steeds meer gezinnen of zelfs hele families maken samen een reis. Zij kiezen bijvoorbeeld voor een riviercruise in Europa, een safari in Afrika of zélfs een rondreis door meerdere landen van Zuid-Amerika en Azië. Een ervaring wat men wilt delen met de mensen die zij liefhebben.



3. Reis solo+



Toch gaan mensen ook graag onafhankelijk en alleen op pad. In je eentje kan je pas écht je eigen keuzes maken, spontane momenten beleven en jezelf leren kennen. Toch is nog niet iedereen zó stoer dat ze het aandurven om in hun uppie te reizen. Voor die personen is er een oplossing, want er bestaan sinds kort speciale apps voor het vinden van een reismaatje (zoals Penroads en Tripr).



4. Vakantie vier je niet meer liggend



Niet liggend maar wel hangend actief (Foto: Columbus Reisreporter JSpauwen)



De trend is niet meer om te zonnen op het strand. Nee, tegenwoordig staan vooral avontuur, ervaring en activiteiten tijdens het reizen centraal. De plekken waar de vorige generatie alleen van kon dromen worden nu bezocht. Er wordt uitgehaald wat erin zit en genoten van de minder doorsnee en interactieve ervaringen.



5. Liefde voor gezondheid en wellness



Tijdens de vakantie willen reizigers ontsnappen, loskomen van het dagelijks leven en opladen. Het liefst geeft men even aandacht aan zichzelf. Zij willen weer gezond, in shape en levendig terugkomen.



6. Betaal voor uniek



Millenials (18 – 34 jaar) gaan het liefst naar plekken waarover ze een beetje kunnen opscheppen. Dat kan het festival Burning man zijn aan de andere kant van de wereld, maar ook een échte lokale ervaring dichtbij huis. De Millennials willen iets unieks zien of doen. Iets wat niemand anders kent. Het liefst zijn zij altijd een beetje anders en beter (op Social Media) dan anderen.



7. Lekker lokaal is altijd beter



Lokaal is altijd alles beter (Foto: Columbus Reisreporter ejbaaijens)



Nee, reizigers gaan niet meer voor chique dineren en een prachtig duur hotel. Zij willen eten bij de meest authentieke en lokale restaurantjes en couchsurfen of slapen in lokale Airbnb’s. Zij willen een reisbestemming puur beleven.



8. It’s cool to be green



Gelukkig worden reizigers steeds bewuster van de schoonheid en kwetsbaarheid van de aarde. Steeds meer reizigers maken bewuste keuzes. Er worden meer eco-resorts of andere gecertificeerde hotels geboekt. Ook zoekt men naar groenere transportmogelijkheden. Tegenwoordig kan je bijvoorbeeld een Greenseat boeken in het vliegtuig. Hierbij wordt de CO2-uitstoot van de reis gecompenseerd.