Aussies reizen niet door Oz
Backpackers kunnen geen genoeg krijgen van Australië, maar jonge Aussies raken toch uitgekeken op hun continent. Ze sparen liever geld voor een avontuur aan de andere kant van de oceaan dan dat ze investeren in een eigen huis.
Meer dan 1,1 miljoen 18- tot 34-jarigen sparen op dit moment
geld voor verschillende tripjes naar een ander continent. Ze
verkiezen reizen boven een eigen woonruimte en een auto, zo blijkt
uit onderzoek van reisorganisatie Contiki Holidays. De hoge
huizenprijzen zouden hier de oorzaak van zijn.
Reizen bovenaan de lijst
Het maken van verre reizen staat bij 88 procent van de
ondervraagden bovenaan de planning. Slechts 63 procent streeft naar
het kopen van een eigen huis. Meer dan 515 mensen namen deel aan
het online onderzoek. De kans is dus groot dat je straks meer jonge
Aussies tegenkomt op een ander continent dan in Australië
zelf.
Liever geen huisje, boompje, beestje
'De droom van huisje, boompje, beestje en een grote televisie
sterft niet uit onder de jeugd, maar is wel aanmerkelijk gezakt op
het prioriteitenlijstje. Reizen staat toch bovenaan', aldus Tammy
Marshall, directeur van Contiki Holidays tegenover de Australische
Daily Telegraph. 'Iedereen streeft naar verschillende dingen zoals
carrière, familie of een nieuwe auto. Maar één ding hebben jonge
Australiërs gemeen, en dat zijn reiskriebels. Ze willen reizen en
wel nú.'
Groene golf
Het onderzoek onthulde ook dat jonge Aussies sociale en groene
thema's hoog in het vaandel hebben. Het ontdekken van de lokale
cultuur is het belangrijkste voor 96 procent van de reizigers. 87
procent was zelfs betrokken bij het opbouwen van de lokale economie
van de landen die ze bezoeken. Daar komt bij dat 84 procent het
belangrijk vindt om spaarzaam gebruik te maken van lokale middelen
en 81 procent eventuele negatieve impact op de natuur en het
sociale milieu probeert te voorkomen op de plaatsen die ze
bezoeken.
Ecologische voetafdruk
'Het onderzoek toont aan hoeveel belang jonge reizigers hechten aan
authentieke culturele ervaringen en het zo min mogelijk achterlaten
van een ecologische en sociale voetafdruk', aldus Marshall. 'Het
groene bewustzijn van jongeren omvat meer dan CO2-compensatie en
het minimaliseren van ecologische voetafdrukken. Het gaat om het
begrijpen, waarderen en het positief beïnvloeden van de plaatsen
die bezocht worden.'
Hoewel 54 procent van de ondervraagden aangaf CO2-neutraal te
willen reizen, is dat slechts 9 procent ook daadwerkelijk gelukt
tijdens de laatste overzeese trip.