KLM gaat vliegen op algen
KLM gaat voor groen! De vliegtuigmaatschappij heeft plannen om over te stappen op kerosine gemaakt van algen. De snel stijgende olieprijzen maken dat KLM op zoek is naar alternatieven.
De overstap naar biobrandstof is voor KLM goedkoper én beter
voor het milieu. Binnen twee jaar wil de luchtvaartmaatschappij
overstappen. De algenkerosine zal in de eerste fase worden gebruikt
voor de lijnvluchten tussen Amsterdam
en
Londen. De Fokker F-50 toestellen zullen de eerste eer
krijgen.
Contract
KLM heeft een contract afgesloten met het Brabantse bedrijf
AlgaeLink
dat olie uit algen kan produceren. Aangezien de prijs van een vat
ruwe olie al geruime tijd boven de honderd dollar schommelt, lijkt
algenkerosine een aantrekkelijk alternatief te worden. Kerosine
werd dit jaar al 55 procent duurder. Tot nu toe wist KLM de
gevolgen van de dure olie goed op te vangen, maar het bedrijf
verwacht dit jaar wel 1 miljard dollar extra te moeten neerleggen
voor brandstof.
Minder emissierechten
Het gebruik van algenkerosine is CO2 neutraal en daardoor hoeft KLM
minder emissierechten te kopen. Het levert bovendien voordeel op in
de concurrentiestrijd met andere luchtvaartmaatschappijen. Vanaf
2012 moet namelijk betaald worden voor de uitstoot van
broeikasgassen in de EU.
Brandstofbesparing
Door het gebruik van algenkerosine zal KLM ongeveer dertig procent
op de brandstofkosten besparen. 'KLM wil niet met de nieuwe
technologie wachten tot een concurrent ermee aan de haal gaat. We
willen dit proces proberen, want we willen graag voorop lopen’,
aldus Maarten Koopmans, verantwoordelijke voor het luchthaven- en
milieubeleid van KLM.
Dit jaar wil KLM twee fabrieken openen in Spanje en
Nederland
voor de productie van algenkerosine. Met een speciale bioreactor
worden algen gekweekt voor de brandstof. De fabrieken kunnen samen
jaarlijks zeshonderd ton algen produceren.