Kameroen - De geheime genootschappen
Traditionele Afrikaanse religies zijn springlevend in Kameroen. Bijzonder spectaculair zijn de gemaskerde dansen die worden uitgevoerd door geheime genootschappen, waarvan alleen de leden weten wie de andere leden zijn. Het is dan ook geen gemakkelijke opgave om als reiziger hun rituelen mee te maken...
In het hoge gras loopt een kip. Een jongen in een kleurig
overhemd staat bij een slagboom. Een paar honderd meter verderop is
de waterval van Ekom, die met donderend geraas tachtig meter naar
beneden stort. Op een eenvoudig houten bord naast de weg lees ik
dat magische rituelen hier verboden zijn: il est strictement
interdit de faire les pratiques occultes. ‘We hadden hier in het
verleden problemen met mensen die kippen en geiten kwamen offeren,’
zegt student Gabriël, die in een dorp vlakbij de watervallen woont.
‘Dat gaf veel troep en overlast. Daarom mag het nu niet meer.’ Ik
spits mijn oren. Hier wil ik meer van weten. Terwijl we over een
smal pad door het bos wandelen, vertelt Gabriël dat veel
Kameroeners geloven dat er bij de waterval onzichtbare goden leven.
‘Als ze een slecht humeur hebben, kunnen ze je zomaar in het water
trekken,’ zegt hij. ‘Of ze zorgen ervoor dat je een dodelijk
auto-ongeluk krijgt.’
Dergelijke offers, die overal in
Kameroen plaatsvinden, worden vaak vergezeld door gemaskerde
dansers die symbool staan voor de traditionele goden. Wie niet
genoeg offers brengt, zo geloven veel
Kameroeners, kan onheil verwachten. Dat ongelukken ook zijn te
voorkomen door voorzichtig rijden, wil er bij de meeste mensen niet
in. Offers zijn veel belangrijker. We arriveren op een plek met
prachtig uitzicht op de waterval. In de verte valt de wit
schuimende Nkam-rivier recht naar beneden. Gabriël vertelt dat
de plek waar we nu staan een van de favoriete offerplaatsen is.
‘Geiten en kippen werden vaak precies op deze plek geslacht. De
aanwezigen aten de beesten gezamenlijk op. Als ze weg waren vond je
overal slachtafval en etensresten.’ De plek wordt nu nog maar een
keer per jaar gebruikt voor religieuze rituelen. ‘Alleen op
oudejaarsdag is het verbod tijdelijk niet van kracht,’
legt Gabriël uit. ‘Dan mag er onder leiding van het dorpshoofd
wel geofferd worden.’
Lees het volledige artikel in Columbus Magazine Editie 47
Klik om te kijken of de papieren editie of de digitale editie nog beschikbaar is.