Lonely Planet reageert
Het duurde even, maar Lonely Planet heeft op haar website een reactie geplaatst op het 'plagiaat-incident'. Eerder deze week liep de Australische reisgidsenuitgever een flinke deuk op. Bekend werd dat één van haar voormalige auteurs (Thomas Kohnstamm) plagiaat pleegde, stukken verzon en op zijn reizen in drugs handelde.
In zijn nieuwe boek 'Do Travel Writers Go To Hell?' schrijft
Thomas Kohnstamm dat hij verschillende gratis persreizen heeft
aangenomen – een overtreding van het Lonely Planet-beleid, dat de
onafhankelijkheid van de schrijver wil waarborgen. De
reisgidsenuitgever onderzoekt momenteel verschillende titels waar
Thomas aan heeft meegewerkt. Zo heeft Lonely Planet onder andere besloten om haar gids over
Brazilië (zesde editie) niet langer te drukken. Ook meldt de
uitgeverij op haar website verschillende fact checking teams
te sturen naar de landen waar Thomas over heeft geschreven.
Geen 'grondwerker'
Eerder bekende de auteur voor zijn bijdrage aan de Lonely
Planet-gids over Colombia,
het land niet eens te hebben bezocht. Volgens de uitgeverij was dit
ook helemaal niet de bedoeling aangezien Kohnstamm enkel de taak
had om de introductie en de hoofdstukken over de geschiedenis en
cultuur van het land te schrijven. Hij was volgens Lonely Planet
geen ‘grondwerker’.
Reacties
Het incident heeft op de Nederlandse reisboekhandels weinig indruk
gemaakt. Op de website van Tourpress
Holland stonden verschillende reacties:
Ijzersterke reputatie
‘De kans dat mensen de Lonely Planets nu links laten liggen is
klein want het merk heeft een ijzersterke reputatie. Wie ze ooit
gebruikt heeft, weet hoe goed ze zijn. Ze zijn in trek bij
ettelijke doelgroepen: jongeren die alleen of met zijn tweetjes de
grote wereld in trekken, dertigers die alleen op vakantie willen,
vijftigers die zich vrij willen voelen en zeventigers die alleen in
het leven zijn komen te staan en lekker op vakantie willen zonder
de lasten van een groepsreis', aldus Anky Szlapka van
reisboekhandel Pied à Tierre.
Aanrommelen
Lonely Planet is een Australische reisgidsenuitgever die elke twee
à vier jaar haar reisgidsen herschrijft om ‘up-to-date’ te blijven.
Vorig jaar is de uitgeverij verkocht aan de BBC.