Masterclass reisfotografie van Louise Ten Have: Locals en een laagstaande zon
Het zijn de mooiste tijden van de dag: de momenten rond de zonsop- en ondergang. Dit zijn ook de momenten waarop de mooiste foto’s kunnen worden gemaakt. Als de zon als tegenlicht wordt gebruikt zie je mensen als silhouetten. Vaak zien foto’s er dan op het eerste gezicht leuk uit maar als je beter kijkt, zijn ze meestal niet echt spannend. Om ze wel spannend én perfect te krijgen zal je op de details moeten gaan letten.
1. Let op de vorm
Laat ik beginnen met de grootste verbetering die je kunt maken: zorg dat mensen er met hun gezicht en profil op staan. Het lijkt er misschien op dat je daar weinig aan kunt doen, maar niets is minder waar. Hoe precies, daar ga ik straks op in. Laat ik eerst even uitleggen waarom dit zo belangrijk is. Door het contrast dat ontstaan is door het tegenlicht, is er weinig tot geen detail meer te zien in de personen aan de kant van de camera. Wat overblijft is de vorm. De vorm moet dus duidelijk herkenbaar zijn. En daarbij speelt het profiel een rol. Als de neus en mond duidelijk zichtbaar zijn, dan heb je een vorm. Maar als je tegen een achterhoofd aankijkt, dan is dat veel minder herkenbaar. Kijk ook verder dan het profiel van het gezicht. Ook iemand die een duidelijke stap zet, zodat je twee benen ziet, zet een duidelijke vorm neer. De vorm van het hele lichaam speelt mee.
2. Laat mensen los komen
In een eerdere editie (43) legde ik uit hoe je mensen uit je foto kunt laten springen. Het gaat erom dat ze niet tegen de achtergrond geplakt zitten. Ik zal kort de mogelijkheden herhalen. Zet indien nodig een paar stappen opzij, of zak door je knieën. Of gebruik een lange lens en zet het diafragma open. Je kunt er ook voor zorgen dat de persoon niet te dicht tegen de achtergrond staat.
3. Zet mensen op de voorgrond
Het is niet de meest voor de hand liggende oplossing, maar je kunt hier creatief mee omgaan. Je kunt er iemand voor vragen, zoals de leerling-monnik op de foto hierboven. Maar spontaan kan natuurlijk ook. Meestal lopen mensen achter je langs als ze zien dat je een foto maakt. Maar door je lichaamstaal te gebruiken en te gebaren dat ze mogen doorlopen, overtuig je ze meestal wel langs je lens te lopen.
4. Wat wil je scherp?
Dit is de vraag die je jezelf kunt stellen als je een persoon op de voorgrond hebt. Wil je alles scherp of alleen de achtergrond? Of wil je juist alleen de voorgrond scherp? Voor de foto hierboven in Myanmar koos ik voor de achtergrond scherp en het jongetje onscherp. Deze keus maakte ik, omdat ik allereerst de schoonheid van het landschap wilde laten zien.
5. Vraag om aandacht
Het lijkt er misschien op dat je locals niet zomaar en profil krijgt, zeker als ze ver weg staan. Maar er zijn mogelijkheden om dat toch voor elkaar te krijgen. Ervan uitgaande dat je het niet vraagt (wat voor die ene perfecte foto natuurlijk ook zou kunnen, maar waarschijnlijk niet lukt als er veel mensen in beeld staan) zal je de aandacht op je moeten vestigen. Ik zet mezelf en eventuele schaamte even opzij en schreeuw meestal om dat voor elkaar te krijgen. Als mensen dan opkijken en daarna weer terug, sta ik gereed om ze te fotograferen. Het werkt bijna altijd. Ook wijs ik na de schreeuw geregeld opzij, zodat ze een bepaalde kant op kijken. Je moet er wat voor over hebben, zal ik maar zeggen.
6. Hoe minder mensen hoe beter
Aandacht vragen werkt het beste als er één of twee personen in beeld zijn, maar bij meer mensen wordt het lastig. Tenzij je doorzet en door blijft gaan, net zo lang totdat je die ene perfecte foto schiet. Zoals de foto hierboven in Mozambique. De vormen zijn een lust voor het oog.
Mis niet langer de handige bespaartips & reisaanbiedingen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.