Vliegen duurder na 1 juli
Vliegen wordt vanaf juli officieel duurder. De rechter in Den Haag heeft gisteren besloten dat het kabinet de vliegtaks mag invoeren. Het besluit komt goed uit voor de Nederlandse regering, die aan de vliegtaks 350 miljoen euro zal verdienen.
Vanaf 1 juli 2008 wordt de zogenaamde ‘ecotaks’ ingevoerd. De
regeling houdt een verhoging in van 11,25 euro per ticket op
vluchten van 2500 km en van 45 euro op langere afstanden. Een reis
naar bijvoorbeeld de
Canarische Eilanden wordt voor een familie met twee kinderen
180 euro duurder.
De PvdA, die met het voorstel kwam, heeft de regeling de naam
‘ecotaks’ gegeven. Volgens de partij zou het milieu baat hebben bij
de heffing omdat de consument eerder het vliegtuig mijdt. De
belasting komt in de staatskas terecht.
Hoewel de regeling volgens rechter R. Paris ‘niet onmiskenbaar
strijdig’ is met internationale luchtvaartverdragen, heeft deze wel
grote gevolgen voor vliegmaatschappijen, vliegvelden en
reisorganisaties. Volgens luchthaven Schiphol komen duizenden banen
in gevaar. Concurreren met Belgische en Duitse luchthavens, waar
geen extra belasting wordt geheven, zal voor Nederlandse
vliegvelden een stuk moeilijker worden.
Maar leidt de heffing wel tot een schoner milieu? Volgens een
berekening van het Milieu- en Natuurplanbureau zal er niet minder
gevlogen worden. En wie toch goedkoper wil vliegen, pakt zijn auto
en rijdt gewoon naar België of
Duitsland
om daar op een vliegtuig te stappen. Vervuiling is dus niet te
vermijden.
Wat de regering met de 350 miljoen gaat doen, is niet zeker. Maar
de kans is groot dat Nederland er
de komende tijd weer een paar nieuwe snelwegen bij
krijgt.