BBC koopt Lonely Planet image
Sannetje001

BBC koopt Lonely Planet

De BBC heeft de reisgidsenuitgever Lonely Planet overgenomen. De Australische uitgeverij is van eigenaar gewisseld voor 143 miljoen euro. De oprichters Ton en Maureen Wheeler houden een belang van 25 procent in 'hun' bedrijf.

Lonely Planet verkoopt jaarlijks 6,5 miljoen gidsen, heeft een internetsite die maandelijks door meer dan 4,3 miljoen bezoekers wordt geraadpleegd en maakt televisieprogramma’s die in meer dan honderd landen worden uitgezonden. De reisgidsen zijn vooral populair onder rugzaktoeristen en budgetreizigers. Pas geleden zijn de meer dan vijfhonderd verschillende gidsen aangepast voor toeristen die iets meer luxe zoeken.

De verkoop was volgens Tony Wheeler een noodzaak. ‘De business kon niet verder op zichzelf groeien’, zegt hij. ‘We beseften dat we niet langer gewoon een uitgeverij van boeken zijn. Onze business wordt steeds meer digitaal: website, fotogalerijen en zelfs televisie. De waarde van het merk Lonely Planet hangt steeds meer van die zaken af.’

De BBC beloofde gisteren dat de ‘zichtbaarheid’ van Lonely Planet op de reisgidsenmarkt na overname vooral digitaal zal toenemen. Daarnaast krijgen gebruikers van Lonely Planet toegang tot speciale informatie van de BBC.