BBC koopt Lonely Planet
De BBC heeft de reisgidsenuitgever Lonely Planet overgenomen. De Australische uitgeverij is van eigenaar gewisseld voor 143 miljoen euro. De oprichters Ton en Maureen Wheeler houden een belang van 25 procent in 'hun' bedrijf.
Lonely Planet verkoopt jaarlijks 6,5 miljoen gidsen, heeft een
internetsite die maandelijks door meer dan 4,3 miljoen bezoekers
wordt geraadpleegd en maakt televisieprogramma’s die in meer dan
honderd landen worden uitgezonden. De reisgidsen zijn vooral
populair onder rugzaktoeristen en budgetreizigers. Pas geleden zijn
de meer dan vijfhonderd verschillende gidsen aangepast voor
toeristen die iets meer luxe zoeken.
De verkoop was volgens Tony Wheeler een noodzaak. ‘De business kon
niet verder op zichzelf groeien’, zegt hij. ‘We beseften dat we
niet langer gewoon een uitgeverij van boeken zijn. Onze business
wordt steeds meer digitaal: website, fotogalerijen en zelfs
televisie. De waarde van het merk Lonely Planet hangt steeds meer
van die zaken af.’
De BBC beloofde gisteren dat de ‘zichtbaarheid’ van Lonely Planet
op de reisgidsenmarkt na overname vooral digitaal zal toenemen.
Daarnaast krijgen gebruikers van Lonely Planet toegang tot speciale
informatie van de BBC.