De crash op Sao Paulo
In Sao Paulo is vorige week een Airbus A320 van de te korte landingsbaan gegleden. Columbus vergelijkt de lengte van de baan met die van onze eigen Polderbaan.
Na de landing gleed het toestel van luchtvaartmaatschappij TAM
met hoge snelheid door over een drukke autoweg en botste tegen een
benzinestation. Bij de erop volgende brand zijn de 176 inzittenden
om het leven gekomen. Ook zijn er mensen onderweg geraakt, waarmee
het totale dodental nu uitgekomen is rond de 200.
Critici waarschuwen al langer over de te korte landingsbaan van de
Braziliaanse luchthaven Congonhas. Op de foto is een vergelijking
te zien tussen de landingsbaan Congonhas en de bijna drie keer zo
lange landingsbaan van de Polderbaan op Schiphol. Bovendien was dit
ongeluk niet de eerste die op dit vliegveld plaatsvond. In 1996
gleed een Fokker 100 door op de baan, waardoor 96 mensen om het
leven kwamen. En enkele dagen voor de grote crash van vorige week
zijn er nog eens twee toestellen doorgegleden, gelukkig zonder
gewonden.
Piloten noemen de luchthaven van Sao
Paulo met recht het ‘vliegdekschip’. Zij worden verwacht op de
luchthaven binnen 300 meter de grond te raken, of anders een
doorstart te maken. In februari sprak de rechtbank een verbod uit
over het landen van grote toestellen op de luchthaven, maar dit
werd in hoger beroep weer teruggefloten. Een uitgebreid
onderzoeksrapport zal binnenkort uitwijzen hoe ernstig de
tekortkomingen van de luchthaven en de verantwoordelijken werkelijk
is geweest.