Pinkdisguise
Geofferd haar wordt doorverkocht
Dagelijks offeren zo'n 40.000 mensen in India hun haar voor hun religie. Wat er daarna met het haar gebeurt, is voor hen vaak een raadsel. Ze weten niet dat tempels achter hun rug om miljoenen dollars aan het gratis verkregen haar verdienen. De geofferde haren belanden vervolgens tussen de lokken van welgestelden over heel de wereld.
De God die veel Indiërs eren, bestaat uit drie eenheden,
waaronder de god Vishnu. Vishnu heeft ooit een grote financiële
schuld opgebouwd, die hij niet kon afbetalen. Daarom staat er in de
hindoetraditie voorgeschreven dat gelovigen hem moeten helpen met
het afbetalen van zijn schuld, door hun meest kostbare bezittingen
te offeren. Veel Indische families zijn arm en bezitten niet veel
meer dan hun haar. Tegenwoordig wordt het offeren van het haar
gezien als een ritueel van reiniging en zuivering.
Pelgrimstocht
Dagelijks treden duizenden pelgrims in de voetsporen van hun grootouders en nemen de route van Noord- naar Zuid-India. Daar bezoeken zij de Simhachalam tempel die is toegewijd aan Vishnu, om hun haren te schenken. Het offeren van haar wordt doorgegeven van generatie op generatie. Zelf zien Indiërs het niet als een offer, maar als een eerbetoon aan hun grootouders door diens tradities voort te zetten. Daarnaast heeft de reis een religieuze betekenis voor het gezin. De familieleden hopen dat hun offer hun God gunstig zint en hen voorspoed en geluk brengt.Haarextentions
Jarenlang werd het geofferde haar verbrand of gebruikt voor matrassen en oliefilters. Pas honderd jaar geleden realiseerden de tempels zich dat er een markt is voor het haar. Nu verkopen ze de lokken aan rijke, westerse bedrijven die gespecialiseerd zijn in haarextenties. Met de opbrengst wordt de tempel onderhouden en worden er sociale voorzieningen gebouwd, zoals ziekenhuizen en wegen. De offeraars zien echter niets van de opbrengst terug.Miljoenenindustrie
Jaarlijks gaan er miljoenen dollars om in de haarindustrie. Voor een kilo onbewerkt Indiaas haar leggen investeerders zo'n € 1.000 neer. Daarna worden de lokken naar een fabriek gebracht, waar ze met de hand worden gekamd en geplukt op grijze haren. Het haar belandt vervolgens in Europa, waar het wordt geverfd. Ten slotte komen de lokken vaak weer terecht in India, aan de hoofden van de crème de la crème die er duizenden euro's voor betalen.Opbrengst
Duidelijk mag zijn dat de Simhachalam tempel de rijkste tempel in India is. Zorgelijk is alleen dat de pelgrims zelf eigenlijk niet weten wat er met het haar gebeurt. Ze zien geen cent terug van de opbrengst, terwijl de tempel zegt het geld gebruiken om mensen te helpen. Van de opbrengst van één extension kan een Indisch gezin een jaar leven.Documentaire Hair India
Twee jaar geleden is de spraakmakende documentaire Hair India uitgekomen. De makers Raffaele Brunetti en Marco Leopardi willen met de documentaire de vraag oproepen of het wel ethisch is om zoveel geld te verdienen aan afgestaan haar. In de documentaire worden drie verhaallijnen uitgelicht om het contrast van de Indiase bevolking te laten zien. Je maakt allereerst kennis met een arme Indiase familie die de bedevaart naar de tempel Simhachalam maakt. Daarna zie je het leven van een rijke Indiase journaliste van het glamourblad Hello! Tenslotte wordt ook de rol toegelicht van zakenman Mr. Gold, de eigenaar van Greath Lenghts, een bedrijf dat haarextenties verkoopt.Bekijk de documentaire
Het grootste gedeelte van de video kun je hier bekijken:Wil je de volledige versie zien? Dat kan via Linktv.org/hairindia.
Schrijf je nu in voor de Columbus nieuwsbrief en krijg iedere week het beste reisnieuws gratis in je mailbox.
Volg Columbus Magazine ook via Twitter, Facebook en Hyves.