Dit zijn de winnaars van de Columbus Travel Awards 2024 image
Addmissions

Dit zijn de winnaars van de Columbus Travel Awards 2024

Op 2 december werden weer de jaarlijkse Columbus Travel Awards, de Oscars van de reiswereld, uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Dit zijn de duurzame reisbestemming, reisorganisatie, start-up en content creator van 2024!

Het doel van de Columbus Travel Awards is om uitzonderlijke duurzame initiatieven en personen in de reiswereld te vieren en bij een breder publiek bekend te maken. Om een weloverwogen selectie voor elke awardcategorie te maken liet de Columbus Travel-redactie zich leiden door de 'break-even travel' principes voor duurzaam reizen en een simpele vraag: hoe maakt de genomineerde de wereld een beetje beter voor reizigers én de lokale bevolking? De winnaars van de Columbus Travel Awards werden bekendgemaakt tijdens de feestelijke awarduitreiking in Keizer Culinair in Amsterdam op 2 december. Zij ontvingen allen het Ei van Columbus: een prijs die symboliseert hoe een ogenschijnlijk moeilijke kwestie als duurzaamheid kan worden getackeld met praktische, werkbare oplossingen en initatieven.

Without further ado: dit zijn alle vier winnaars van de Columbus Travel Awards 2024:

Duurzame reisorganisatie van het jaar: Koning Aap & Shoestring

Columbus Travel Awards 20234 - reisorganisatie van het jaar Koning Aap & Shoestring

Koning Aap en Shoestring hebben duurzaamheid verankerd in hun bedrijfsfilosofie en communiceren deze op een glasheldere manier. Op hun websites wordt op toegankelijke wijze uiteengezet hoe het beleid en reisaanbod van de twee reisorganisaties niet alleen gericht zijn op het verminderen van de negatieve impact van reizen, maar ook op het actief verbeteren van reisbestemmingen. Dit gebeurt door reizigers actief te betrekken bij lokale initiatieven ter bevordering van natuur, cultuur en duurzame economische ontwikkeling. Via hun websites bieden Koning Aap en Shoestring volledige transparantie over de duurzaamheidsinspanningen binnen hun bedrijfsvoering. In 2024 voeren de reisorganisaties strengere duurzaamheidsrichtlijnen in: reizen naar bestemmingen binnen 1.000 kilometer worden niet langer per vliegtuig georganiseerd. Voor bestemmingen tussen 1.000 en 3.500 kilometer geldt een minimale reisduur van acht dagen, en reizen verder dan 3.500 kilometer kennen een minimale reisduur van veertien dagen. 'Koning Aap en Shoestring stimuleren duurzaam reizen door het ook financieel aantrekkelijker te maken,' zegt Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh. 'Zo krijgen reizigers een gratis overnachting als zij ervoor kiezen om met de trein naar hun Europese bestemming te reizen, en ontvangen zij € 100 korting als zij kiezen voor de minst belastende, non-stopvlucht naar verre bestemmingen. Voor veel consumenten kan dit het juiste duwtje in de rug zijn voor een structurele gedragsverandering. Dit is duurzaamheidsbeleid in klare taal voor consumenten en verdient wat ons betreft brede navolging binnen de Nederlandse reisbranche.' Kijk voor meer informatie op de webpagina over duurzame reizen van Koning Aap en de webpagina over duurzame reizen van Shoestring.

Koning Aap & Shoestring wedijverden met deze overige genomineerden:

Fair2.travel

Fair2.travel onderscheidt zich van andere duurzame reisorganisaties door de economische ontwikkeling van armere landen op bijzonder proactieve wijze te stimuleren. De reisorganisatie helpt lokale ondernemers om hun eigen projecten op te zetten én beheren, zodat zij onafhankelijk kunnen werken en niet gebonden zijn aan buitenlandse investeringen in de toerismesector. Hierdoor creëert Fair2.travel een model waarin toerisme niet alleen duurzaam, maar ook sociaal rechtvaardig is. De reisorganisatie is bijzonder actief in landen die dit het hardst kunnen gebruiken, waaronder Sierra Leone, Bangladesh en Malawi.

Pamir Trail

Waar bekende trekkingbestemmingen zoals Mountain Everest en Kilimanjaro jaarlijks op veel aandacht en hikers kunnen rekenen, blijft Tadzjikistan een relatief onontdekte, maar net zo spectaculaire bergbestemming. In de zomer van 2024 is daarom onder leiding van de Nederlander Jan Bakker de Pamir Trail, een indrukwekkende 1300 kilometer lange trail door de bergen van het Centraal-Aziatische land, gecreëerd. Het doel is om een wereldberoemde langeafstandswandelroute te realiseren en daarmee niet alleen nieuwe duurzame economische kansen voor de berggemeenschappen langs de trail te creëren, maar ook de internationale bekendheid en waardering voor Tadzjikistan als reisbestemming te vergroten.

Sawadee

Sawadee heeft zich als grote speler in de Nederlandse reisbranche bijzonder sterk gemaakt voor regeneratief toerisme. In tegenstelling tot traditioneel duurzaam toerisme, dat gericht is op het minimaliseren van negatieve impact, streeft regeneratief toerisme ernaar om de bestemming actief te verbeteren en te herstellen. Onder de noemer Puur Sawadee biedt de tour operator ervaringen aan die reizigers de kans bieden om een land op een unieke manier te ontdekken én structureel, op de lange termijn, een positieve bijdrage te leveren aan zijn natuur, cultuur en lokale economie. Voorbeelden zijn het ondersteunen van herbebossingsprojecten, bijdragen aan het behoud van bedreigde diersoorten en het aanbieden van bijzondere verblijven die ook lokale boeren en leerlingen ondersteunen.


Duurzame start-up/scale-up van het jaar: Stippl

Columbus Travel Awards 2024 - reisstart-up/scale-up van het jaar Stippl

Stippl is een aantrekkelijk vormgegeven reisplanner-app en website die de hele reiservaring vereenvoudigt. Met de app kunnen reizigers gepersonaliseerde reisschema’s creëren door bestemmingen, accommodaties, activiteiten en vervoer te combineren in één overzichtelijk programma en routekaart. Dankzij de integratie met boekingsplatforms zoals Airbnb en Booking.com en reisinspiratiebronnen zoals GetYourGuide en Lonely Planet is het niet langer nodig om te schakelen tussen verschillende websites. Daarnaast kunnen gebruikers paklijsten maken en uitgaven bijhouden. Stippl biedt met deze bundeling van diensten een krachtige tool om zowel reizen vorm te geven als duurzame keuzes te stimuleren. Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh licht de keuze voor Stippl toe: 'Het team van Stippl laat zien hoe een aantrekkelijk nieuw contentplatform duurzaam reizen toegankelijker én interactiever kan maken. Bovendien biedt dit platform veel potentieel voor de reisbranche: Stippl creëert mooie kansen voor toerismebureaus en touroperators om hun duurzame reisaanbod op een aantrekkelijke manier te presenteren en waardevolle  interactie te hebben met bewuste reizigers.'

Stippl wedijverde met deze overige genomineerden:

Ravlling

Ravlling is een website die het reizigers gemakkelijker maakt om duurzame keuzes te maken bij het plannen van hun trip. Geef met behulp van filters aan wat voor soort reis je wilt maken en waar je naartoe wilt, en je krijgt gepersonaliseerde aanbevelingen voor duurzame activiteiten en accommodaties. De website richt zich specifiek op minder bekende bestemmingen in Europa, waarbij de nadruk ligt op het ondersteunen van lokale gemeenschappen en het minimaliseren van de ecologische voetafdruk. Met behulp van geavanceerde databasetechnologie en kunstmatige intelligentie, presenteert Ravlling het meest relevante aanbod van derden, waar je vervolgens naartoe wordt verwezen om te boeken. Ravlling zorgt ervoor dat een percentage van elke boeking wordt gedoneerd aan lokale goede doelen, zonder extra kosten voor de reiziger.

Lenteland

‘Wat als de grond van iedereen zou zijn en je weer voedsel kunt kopen van een plek en boeren die je kent?’ Met die visie richt Lenteland gemeenschapsboerderijen op. Woon je in de buurt van een Lenteland-boerderij of sta je achter het initiatief, dan kun je mede-eigenaar worden. Zo wordt de gemeenschap weer eigenaar van de grond en het boerenbedrijf, samen met de boeren. De boerderijen liggen op prettige, rustige plekken, dicht bij woongebieden en zijn gebaseerd op regeneratieve landbouw – de boeren laten de natuur zoveel mogelijk hun werk doen, met een gezonde bodem als basis en zonder zware machines, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Op de boerderij kun je allerlei dagverse groenten en fruit kopen en je kunt er een oogstaandeel nemen. De Lenteland-boeren wonen op het erf en verbinden zich voor lange tijd aan de plek. Vaak vind je ook een winkel, een restaurant, een ruimte voor workshops, presentaties en opleidingen of overnachtingsmogelijkheden op de boerderij. Op deze manier vormt Lenteland ook een inspirerend nieuw duurzaam toerismemodel.


Duurzame content creator van het jaar: hetkanWEL

Columbus Travel Awards 2024 - content creator van het jaar - hetkanWEL

HetkanWEL is een platform dat duurzaamheid voor een breed publiek toegankelijk maakt door middel van praktische tips en inspirerende verhalen. Wyke Potjer en Asceline Groot belichten innovaties en initiatieven die bijdragen aan een duurzamere wereld en laten zien dat duurzaam leven niet alleen noodzakelijk, maar ook leuk en haalbaar is. 'HetkanWEL laat zien dat duurzaam reizen slechts één onderdeel is van een duurzaam leven, door ook aandacht te schenken aan duurzaam eten, shoppen en wonen, en al deze facetten samen te brengen in één toegankelijk geheel,' licht Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh toe. 'Om duurzaam of duurzamer te leven en reizen, moet je ergens beginnen, en hetkanWEL biedt daarvoor een prachtige basis.'

hetkanWEL wedijverde met deze overige genomineerden:

Homemade Adventures

De website Homemade Adventures inspireert avontuurlijke reizigers met verhalen en tips die zich richten op duurzaam toerisme. Oprichter Amy Heij laat met een persoonlijke en eerlijke benadering zien dat reizen niet altijd groots en ver hoeft te zijn, maar juist klein en lokaal kan blijven, zonder in te leveren op de beleving. Bijzondere vermelding verdient de rubriek ‘Mijn Duurzame Reis’, waarin andere duurzame reizigers vertellen over hun favoriete reiservaringen.

Bart Kromwijk

Op zijn YouTube-kanaal heeft Bart Kromwijk, trainmanager in opleiding, inmiddels meer dan honderd video’s samengesteld die treinreizen in Europa op onderhoudende en eerlijke wijze in kaart brengen. Bart gaat op pad, observeert en recenseert, en brengt zodoende op aanstekelijke wijze zijn liefde voor deze duurzame manier van reizen over aan zo’n 15.000 volgers. Alle aspecten van treinreizen komen aan bod, van bijzondere trajecten tot nachttreinen en van nieuwe treinverbindingen tot nieuwe treinstellen. Er is ook ruimte voor humor – bijzondere vermelding verdient de speellijst ‘irrelevante stations’, waarvoor Bart afreist naar middle-of-nowhere stations in Nederland en elders in Europa.

Nature Travel Lab

De website van Nature Travel Lab biedt inspiratie voor bijzondere reiservaringen in de natuur en praktische informatie om bewustere keuzes te maken voor je reis en vakantiebestemming. De focus ligt op minder bekende plekken en activiteiten binnen Europa, waaronder wandel- en fietsroutes en treinreizen. Oprichtster Madelon Seignette wil daarnaast graag bijzondere overnachtingsplekjes, die bewust bezig zijn met hun duurzaamheidsbeleid, een platform geven en werkt voor haar content samen met Nature Travel Lab-ambassadeurs: contentspecialisten met diepe kennis van duurzame reisbestemmingen en -thema’s.


Duurzame bestemming van het jaar: Noorwegen

Columbus Travel Awards 2024 - duurzame bestemming van het jaar - Noorwegen

Noorwegen zet de toon op het gebied van duurzaam vervoer, waarbij elektrisch vervoer een centrale rol speelt. In 2024 bereikte het land een mijlpaal: er rijden nu meer elektrische voertuigen dan benzineauto's op de Noorse wegen. Dit succes is te danken aan een uitgebreid netwerk van laadstations, dat zich uitstrekt van de zuidelijke steden tot aan de noordelijke poolcirkel, en diverse fiscale voordelen voor elektrisch rijden. Noorwegen heeft als doel om tegen 2025 een volledig emissievrij wagenpark te realiseren en het eerste land ter wereld te worden dat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's beëindigt. Daarnaast bieden veel locaties in Noorwegen gratis parkeergelegenheid voor elektrische voertuigen en zijn er gratis laadpunten in elke stad (met alleen al tweeduizend laadpunten in Oslo). Ook buiten de autowegen is Noorwegen een pionier, met de grootschalige introductie van elektrische veerboten en zelfs elektrische scooters. 'Deze indrukwekkende transitie maakt Noorwegen tot een inspirerend voorbeeld van duurzaam overheidsbeleid waar ook milieubewuste reizigers van profiteren,' zegt Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh. 'Een werkelijk duurzamere wereld vereist grote ambitie van nationale overheden. Deze mindset zouden we ook moeten verwachten van andere landen, zelfs van overheden met beperktere middelen. Denk groot en zie mogelijkheden in plaats van beperkingen.'

Noorwegen wedijverde met deze overige genomineerden:

Duitsland

Duitsland motiveert reizigers met de grootschalige promotiecampagne ‘Stay a Little Bit Longer’ hun verblijf op één bepaalde bestemming te verlengen in plaats van meerdere korte trips naar verschillende bestemmingen te maken. Deze aanpak stelt reizigers in staat om dieper in de Duitse cultuur, erfgoed en het lokale leven te duiken. Dit verrijkt de reiservaring van bezoekers en vermindert tegelijkertijd hun ecologische voetafdruk. De internationale awareness-campagne maakt gebruik van een slimme mix van video’s en andere influencer content om de voordelen van een langere verblijfstijd en slow travel in het algemeen tot leven te brengen.

Spaans Baskenland

Spaans Baskenland heeft zich ontpopt als koploper in duurzaam toerisme met de introductie van de e-Basque Route. Deze 950 kilometer lange route, verdeeld in acht etappes, is de eerste nationale toeristische autoroute die specifiek met elektrische voertuigen in het achterhoofd is uitgestippeld. Het initiatief richt zich op reizigers die in plaats van de snelste route te nemen, kiezen voor de rustigere wegen die ze in contact brengen met het achterland en de Baskische bevolking. Dankzij een uitgebreid netwerk van laadpalen hoef je tijdens je elektrische roadtrip nooit stress te hebben. Cruciaal voor het succes van het initiatief is de actieve medewerking van lokale ondernemers, die bijvoorbeeld laadpalen bij accommodaties beheren en duurzame reiservaringen in de buurt van de route aanbieden.

New York City

New York City heeft zichzelf opnieuw uitgevonden als fietsvriendelijke stad en loopt voorop in duurzame stedelijke mobiliteit. Sinds de lancering van het Sustainable Streets-programma in 2008, heeft de stad een indrukwekkend netwerk van 2.400 kilometer aan fietspaden gecreëerd. Dit heeft geleid tot een toename van 94% in dagelijks fietsgebruik. De Citi Bikes, de meer dan 33.000 huurfietsen die in grote delen van de stad via een app door zowel locals als toeristen kunnen worden geboekt, zijn een drijvende kracht achter deze transformatie. De recente toevoeging van elektrische fietsen aan het Citi Bike-aanbod heeft het fietsgebruik verder gestimuleerd. New Yorks toewijding aan duurzame mobiliteit maakt het een schoolvoorbeeld van hoe een metropool zich kan aanpassen aan de behoeften van moderne, milieubewuste reizigers en duurzaam vervoersbeleid tot een toeristisch selling point kan maken.