Dit zijn de 15 nominaties voor de Columbus Travel Awards 2024!
De redactie van Columbus Travel maakt met gepaste trots de nominaties voor de Columbus Travel Awards, de Oscars van de reiswereld, bekend. Het doel van de Awards is om uitzonderlijke initiatieven en personen in de reiswereld te vieren en bij een breder publiek bekend te maken.
De redactie heeft voor elke awardcategorie genomineerden geselecteerd op basis van de 'break-even travel'-principes voor duurzaam reizen en een simpele vraag: hoe maakt de genomineerde de wereld een beetje beter voor reizigers én de lokale bevolking? De winnaars van de Columbus Travel Awards worden bekendgemaakt tijdens de feestelijke awarduitreiking in Amsterdam op maandag 2 december.Dit zijn alle vijftien nominaties voor de Columbus Travel Awards 2024:
Duurzame reisbestemming van het jaar
Noorwegen
Noorwegen zet de toon op het gebied van duurzaam vervoer, waarbij elektrisch vervoer een centrale rol speelt. In 2024 bereikte het land een mijlpaal door meer elektrische voertuigen dan benzineauto's op de weg te hebben. Dat is te danken aan een uitgebreid netwerk van laadstations, van de zuidelijke steden tot aan de noordelijke poolcirkel, en diverse fiscale voordelen voor elektrisch rijden. Noorwegen heeft als doel gesteld om tegen 2025 een volledig emissievrij wagenpark te realiseren en om het eerste land ter wereld te worden dat de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's beëindigt. Daarnaast bieden veel locaties in Noorwegen gratis parkeergelegenheid voor elektrische voertuigen en gratis laadpunten in elke stad (alleen al tweeduizend in Oslo). Het netwerk bestrijkt meer dan 1.700 kilometer. Ook buiten de autowegen is Noorwegen een pionier, met de grootschalige introductie van elektrische veerboten en zelfs elektrische scooters. Deze indrukwekkende transitie maakt Noorwegen tot een inspirerend voorbeeld van duurzaam overheidsbeleid waar ook milieubewuste reizigers de vruchten van plukken.
Duitsland motiveert reizigers met de grootschalige promotiecampagne ‘Stay a Little Bit Longer’ hun verblijf op één bepaalde bestemming te verlengen in plaats van meerdere korte trips naar verschillende bestemmingen te maken. Deze aanpak stelt reizigers in staat om dieper in de Duitse cultuur, erfgoed en het lokale leven te duiken. Dit verrijkt de reiservaring van bezoekers en vermindert tegelijkertijd hun ecologische voetafdruk. De internationale awareness-campagne maakt gebruik van een slimme mix van video’s en andere influencer content om de voordelen van een langere verblijfstijd en slow travel in het algemeen tot leven te brengen.
Spaans BaskenlandSpaans Baskenland heeft zich ontpopt als koploper in duurzaam toerisme met de introductie van de e-Basque Route. Deze 950 kilometer lange route, verdeeld in acht etappes, is de eerste nationale toeristische autoroute die specifiek met elektrische voertuigen in het achterhoofd is uitgestippeld. Het initiatief richt zich op reizigers die in plaats van de snelste route te nemen, kiezen voor de rustigere wegen die ze in contact brengen met het achterland en de Baskische bevolking. Dankzij een uitgebreid netwerk van laadpalen hoef je tijdens je elektrische roadtrip nooit stress te hebben. Cruciaal voor het succes van het initiatief is de actieve medewerking van lokale ondernemers, die bijvoorbeeld laadpalen bij accommodaties beheren en duurzame reiservaringen in de buurt van de route aanbieden.
New York CityNew York City heeft zichzelf opnieuw uitgevonden als fietsvriendelijke stad en loopt voorop in duurzame stedelijke mobiliteit. Sinds de lancering van het Sustainable Streets-programma in 2008, heeft de stad een indrukwekkend netwerk van 2.400 kilometer aan fietspaden gecreëerd. Dit heeft geleid tot een toename van 94% in dagelijks fietsgebruik. De Citi Bikes, de meer dan 33.000 huurfietsen die in grote delen van de stad via een app door zowel locals als toeristen kunnen worden geboekt, zijn een drijvende kracht achter deze transformatie. De recente toevoeging van elektrische fietsen aan het Citi Bike-aanbod heeft het fietsgebruik verder gestimuleerd. New Yorks toewijding aan duurzame mobiliteit maakt het een schoolvoorbeeld van hoe een metropool zich kan aanpassen aan de behoeften van moderne, milieubewuste reizigers en duurzaam vervoersbeleid tot een toeristisch selling point kan maken.
Start-up of scale-up van het jaar
RavllingRavlling is een website die het reizigers gemakkelijker maakt om duurzame keuzes te maken bij het plannen van hun trip. Geef met behulp van filters aan wat voor soort reis je wilt maken en waar je naartoe wilt, en je krijgt gepersonaliseerde aanbevelingen voor duurzame activiteiten en accommodaties. De website richt zich specifiek op minder bekende bestemmingen in Europa, waarbij de nadruk ligt op het ondersteunen van lokale gemeenschappen en het minimaliseren van de ecologische voetafdruk. Met behulp van geavanceerde databasetechnologie en kunstmatige intelligentie, presenteert Ravlling het meest relevante aanbod van derden, waar je vervolgens naartoe wordt verwezen om te boeken. Ravlling zorgt ervoor dat een percentage van elke boeking wordt gedoneerd aan lokale goede doelen, zonder extra kosten voor de reiziger.
Lenteland‘Wat als de grond van iedereen zou zijn en je weer voedsel kunt kopen van een plek en boeren die je kent?’ Met die visie richt Lenteland gemeenschapsboerderijen op. Woon je in de buurt van een Lenteland-boerderij of sta je achter het initiatief, dan kun je mede-eigenaar worden. Zo wordt de gemeenschap weer eigenaar van de grond en het boerenbedrijf, samen met de boeren. De boerderijen liggen op prettige, rustige plekken, dicht bij woongebieden en zijn gebaseerd op regeneratieve landbouw – de boeren laten de natuur zoveel mogelijk hun werk doen, met een gezonde bodem als basis en zonder zware machines, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Op de boerderij kun je allerlei dagverse groenten en fruit kopen en je kunt er een oogstaandeel nemen. De Lenteland-boeren wonen op het erf en verbinden zich voor lange tijd aan de plek. Vaak vind je ook een winkel, een restaurant, een ruimte voor workshops, presentaties en opleidingen of overnachtingsmogelijkheden op de boerderij. Op deze manier vormt Lenteland ook een inspirerend nieuw duurzaam toerismemodel.
StipplStippl is een aantrekkelijk vormgegeven reisplanner-app en website die je hele reiservaring vereenvoudigt. Met de app kunnen reizigers gepersonaliseerde reisschema’s creëren door bestemmingen, accommodaties, activiteiten en vervoer te combineren in één overzichtelijk programma en routekaart. Dankzij de integratie met boekingsplatforms als Airbnb en Booking.com en reisinspiratiebronnen als GetYourGuide en Lonely Planet hoef je daarvoor niet meer te schakelen tussen allerlei websites. Daarnaast kunnen gebruikers paklijsten maken en uitgaven bijhouden. Stippl kan met deze bundeling van diensten een krachtige nieuwe tool zijn voor het vormgeven van duurzame reizen én als een aantrekkelijk nieuw platform fungeren voor de bestemmingen en activiteiten van duurzame reisorganisaties en toerismebureaus.
Reisorganisatie van het jaar
Fair2.travelFair2.travel onderscheidt zich van andere duurzame reisorganisaties door de economische ontwikkeling van armere landen op bijzonder proactieve wijze te stimuleren. De reisorganisatie helpt lokale ondernemers om hun eigen projecten op te zetten én beheren, zodat zij onafhankelijk kunnen werken en niet gebonden zijn aan buitenlandse investeringen in de toerismesector. Hierdoor creëert Fair2.travel een model waarin toerisme niet alleen duurzaam, maar ook sociaal rechtvaardig is. De reisorganisatie is bijzonder actief in landen die dit het hardst kunnen gebruiken, waaronder Sierra Leone, Bangladesh en Malawi.
Koning Aap & ShoestringKoning Aap en Shoestring hebben duurzaamheid verankerd in hun bedrijfsfilosofie en communiceren deze glashelder via het Feeling Responsible-platform. Op deze website wordt voor de reiziger op toegankelijke wijze uiteengezet hoe het beleid en het reisaanbod van de twee reisorganisaties niet alleen beoogt de negatieve impact van reizen te verminderen, maar zich ook richt op het actief verbeteren van reisbestemmingen. Dat gebeurt door reizigers actief te betrekken bij lokale initiatieven ter bevordering van natuur, cultuur en duurzame economische ontwikkeling. Via het platform geven Koning Aap en Shoestring bovendien volledige transparantie over de duurzaamheidsinspanningen van hun bedrijfsvoering. Zo voeren de reisorganisaties in 2024 strengere duurzaamheidsrichtlijnen in: reizen dichterbij dan 1.000 kilometer worden niet meer per vliegtuig georganiseerd. Voor bestemmingen tussen 1.000 en 3.500 kilometer geldt een minimale reisduur van acht dagen, en reizen verder dan 3.500 kilometer duren minimaal veertien dagen. De informatie op het Feel Responsible-platform zal de komende maanden worden overgezet en aangevuld op de websites van Koning Aap en Shoestring.
Pamir TrailWaar bekende trekkingbestemmingen zoals Mountain Everest en Kilimanjaro jaarlijks op veel aandacht en hikers kunnen rekenen, blijft Tadzjikistan een relatief onontdekte, maar net zo spectaculaire bergbestemming. In de zomer van 2024 is daarom onder leiding van de Nederlander Jan Bakker de Pamir Trail, een indrukwekkende 1200 kilometer lange trail door de bergen van het Centraal-Aziatische land, gecreëerd. Het doel is om een wereldberoemde langeafstandswandelroute te realiseren en daarmee niet alleen nieuwe duurzame economische kansen voor de berggemeenschappen langs de trail te creëren, maar ook de internationale bekendheid en waardering voor Tadzjikistan als reisbestemming te vergroten.
SawadeeSawadee heeft zich als grote speler in de Nederlandse reisbranche bijzonder sterk gemaakt voor regeneratief toerisme. In tegenstelling tot traditioneel duurzaam toerisme, dat gericht is op het minimaliseren van negatieve impact, streeft regeneratief toerisme ernaar om de bestemming actief te verbeteren en te herstellen. Onder de noemer Puur Sawadee biedt de tour operator ervaringen aan die reizigers de kans bieden om een land op een unieke manier te ontdekken én structureel, op de lange termijn, een positieve bijdrage te leveren aan zijn natuur, cultuur en lokale economie. Voorbeelden zijn het ondersteunen van herbebossingsprojecten, bijdragen aan het behoud van bedreigde diersoorten en het aanbieden van bijzondere verblijven die ook lokale boeren en leerlingen ondersteunen.
Genomineerden ‘duurzame mediamaker van het jaar’
Homemade AdventuresDe website Homemade Adventures inspireert avontuurlijke reizigers met verhalen en tips die zich richten op duurzaam toerisme. Oprichter Amy Heij laat met een persoonlijke en eerlijke benadering zien dat reizen niet altijd groots en ver hoeft te zijn, maar juist klein en lokaal kan blijven, zonder in te leveren op de beleving. Bijzondere vermelding verdient de rubriek ‘Mijn Duurzame Reis’, waarin andere duurzame reizigers vertellen over hun favoriete reiservaringen.
Bart KromwijkOp zijn YouTube-kanaal heeft Bart Kromwijk, trainmanager in opleiding, inmiddels meer dan honderd video’s samengesteld die treinreizen in Europa op onderhoudende en eerlijke wijze in kaart brengen. Bart gaat op pad, observeert en recenseert, en brengt zodoende op aanstekelijke wijze zijn liefde voor deze duurzame manier van reizen over aan zo’n 15.000 volgers. Alle aspecten van treinreizen komen aan bod, van bijzondere trajecten tot nachttreinen en van nieuwe treinverbindingen tot nieuwe treinstellen. Er is ook ruimte voor humor – bijzondere vermelding verdient de speellijst ‘irrelevante stations’, waarvoor Bart afreist naar middle-of-nowhere stations in Nederland en elders in Europa.
HetkanWELHetkanWEL is een platform dat duurzaamheid voor een breed publiek toegankelijk maakt door praktische tips en inspirerende verhalen. Oprichters Wyke Potjer en Asceline Groot belichten innovaties en initiatieven die bijdragen aan een duurzamere wereld, en tonen aan dat duurzaam reizen niet alleen noodzakelijk, maar ook leuk en haalbaar is. Een highlight in 2024 was de verschijning van hun tweede boek: Anders Wonen. Inspirerende verhalen van woonpioniers.
Nature Travel LabDe website van Nature Travel Lab biedt inspiratie voor bijzondere reiservaringen in de natuur en praktische informatie om bewustere keuzes te maken voor je reis en vakantiebestemming. De focus ligt op minder bekende plekken en activiteiten binnen Europa, waaronder wandel- en fietsroutes en treinreizen. Oprichtster Madelon Seignette wil daarnaast graag bijzondere overnachtingsplekjes, die bewust bezig zijn met hun duurzaamheidsbeleid, een platform geven en werkt voor haar content samen met Nature Travel Lab-ambassadeurs: contentspecialisten met diepe kennis van duurzame reisbestemmingen en -thema’s.
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.