Dit zijn de winnaars van de Columbus Travel Awards 2023!
Op 22 november werden de Columbus Travel Awards, de Oscars van de reiswereld, uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Dit zijn de reisbestemming, reisorganisatie, start-up en reisjournalisten van 2023!
Het doel van de Columbus Travel Awards is om uitzonderlijke duurzame initiatieven en personen in de reiswereld te vieren en bij een breder publiek bekend te maken. Om een weloverwogen selectie voor elke awardcategorie te maken liet de Columbus Travel-redactie zich leiden door de 'break-even travel' principes voor duurzaam reizen en een simpele vraag: hoe maakt de genomineerde de wereld een beetje beter voor reizigers én de lokale bevolking? De winnaars van de Columbus Travel Awards werden bekendgemaakt tijdens de feestelijke awarduitreiking in Keizer Culinair in Amsterdam op 22 november. Zij ontvingen allen het Ei van Columbus: een prijs die symboliseert hoe een ogenschijnlijk moeilijke kwestie als duurzaamheid kan worden getackeld met praktische, werkbare oplossingen en initatieven.
Without further ado: dit zijn alle vier winnaars van de Columbus Travel Awards 2023:
Reisbestemming van het jaar: Frankrijk
De Columbus Travel-redactie was dit jaar het meest onder de indruk van Frankrijk en de voortdurende inzet van zijn overheid om de kwaliteit en het aanbod van treinreizen in het land te verbeteren. Het is duidelijk hoeveel gezamenlijke inspanning door allerlei partijen wordt geleverd om treinreizen betaalbaar en toegankelijk te maken. Zo brengen de hogesnelheidstreinen van Ouigo je voor een paar tientjes van de ene naar de andere kant van Frankrijk. De grootschalige introductie van de hypermoderne TGV M over een paar jaar belooft nog grotere snelheden en 32% minder CO2-uitstoot. Vermeldenswaardig is ook de introductie van een nieuwe nationale procedure van Atout France voor het toekennen van sterren aan hotels en andere accommodaties. Deze legt de nadruk op duurzaamheid, met criteria als waterbesparende maatregelen, afvalscheiding voor gasten en milieuvriendelijke schoonmaakproducten. Frankrijk loopt voorop in het in de praktijk brengen van duurzaam beleid op nationaal niveau en maakt toerisme een integraal onderdeel van deze inspanningen.
Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh: 'Frankrijk toont als geen ander aan hoe een duurzaam toerismebeleid de grootste kans van slagen heeft als er sprake is van een holistische aanpak – als beleidsmakers op het vlak van vervoer en accommodatie op zowel nationaal als lokaal niveau de koppen bij elkaar steken. Vanwege de grootte van zijn toerismemarkt vervult Frankrijk ook een voorbeeldfunctie naar andere landen. Félicitations!
Frankrijk wedijverde met deze overige genomineerden:
Finland
Finland prijkt dit jaar andermaal bovenaan de lijst van duurzaamste landen ter wereld in het Sustainable Development Report, op basis van 17 doelstellingen (Nederland staat op een eerloze twintigste plek). Het land mag zich ook voor de zesde achtereenvolgende keer het gelukkigste land ter wereld noemen. Met andere woorden: duurzaam leven is het geheim voor een gelukkig leven. Het goede nieuws is dat iedereen zijn Inner Finn kan vinden met behulp van een online Masterclass of Happiness die Visit Finland heeft samengesteld. Een briljante campagne die op originele en toegankelijke wijze benadrukt hoe geluk en een duurzame levensstijl hand in hand gaan.
Peru
In Peru is de afgelopen jaren turismo vivencial, ofwel ervaringstoerisme, omarmd door de toerismebranche. Dankzij een breed scala aan kleinschalige turismo vivencial-ervaringen kunnen reizigers zich langere tijd onderdompelen in de geschiedenis en de cultuur van het land en een tastbare bijdrage leveren aan het leven van de inheemse bevolking. Zo hebben Columbus Travel-reporters dit jaar een unieke trektocht door de Peruaanse Andes kunnen maken en zich in de Quechua-cultuur kunnen verdiepen door bij lokale gemeenschappen te logeren en activiteiten met hen te ondernemen. Kleine, lokale reisorganisaties verzorgen deze ervaringen, waardoor toerisme-inkomsten ook in de gemeenschap blijven.
Reisorganisatie van het jaar: Matoke Tours
Matoke Tours biedt bijzondere reizen door het oosten en zuiden van Afrika. Duurzaamheid staat daarbij centraal. Zo is Matoke een Toerisme Academie in Oeganda gestart om lokaal hotelpersoneel op te leiden en heeft de tour operator een vestiging in Kampala geopend om de bedrijfsvoering in Afrika zelf verder te ontwikkelen. De reisjournalisten van Columbus Travel hebben dit jaar in Oeganda en Madagaskar kunnen ervaren hoeveel aandacht Matoke op zijn bestemmingen schenkt aan duurzame activiteiten en accommodaties. 'Daarmee laat de reisorganisatie van alle genomineerden het beste zien hoe een duurzaam reisbeleid ten goede komt aan de lokale bevolking, de tour operator zelf én zijn klanten,' aldus Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh.
Matoke Tours wedijverde met deze overige genomineerden:
PANGEA Travel
Pangea Travel is een specialist in individuele reizen op maat naar Afrika en Azië. De reisorganisatie onderscheidt zich met zijn website, waar reizigers terecht kunnen voor zorgvuldig samengestelde bestemmingspagina’s met activiteiten, tools en accommodaties voor een duurzame invulling van hun reis. Reisexperts bij Pangea Travel gaan met klanten het gesprek aan over wat zij persoonlijk verstaan onder duurzaam reizen, zodat daar op Pangea-bestemmingen concrete invulling aan kan worden gegeven. Je kunt per bestemming aangeven of je liever met natuur of milieu bezig gaat, of toch meer wilt bijdragen aan het sociaal en/of economisch welzijn van de bevolking.
Avontuur Dichtbij
Met Avontuur Dichtbij ontdek je Nederland en België tijdens micro-avonturen, individueel en in kleine groepen, van trekkings door Drenthe tot kanotochten in de Biesbosch. Avontuur Dichtbij is een initiatief van Kim Nooyens van Reisbrigade en Saskia Griep, oprichter van Better Places, een reisorganisatie waarvan de focus steeds meer van verre reizen naar reizen binnen Europa en treinreizen verschuift. Zij toont hiermee aan hoe bewuste keuzes in een duurzamere bedrijfsstrategie tot nieuwe verdienmodellen kunnen leiden.
Start-up van het jaar: Moonback/Time to Momo
Moonback, dat onlangs een fusie met stedengidsmaker Time to Momo aankondigde, kwam tot stand als een duurzaam alternatief voor grote hotelboekingssites, met hun hoge commissies en misleidende websites. De bedenkers van het boekingssysteem streven met eerlijke annuleringsvoorwaarden voor iedereen en een lagere commissie dan andere boekingssites ernaar om boekingen transparanter en fairer te maken, voor de gebruiker én de eigenaren van accommodaties. Door de fusie met Time to Momo is een belangrijke innovatieve speler op de markt voor duurzame stedentrips ontstaan.
Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh licht de keuze voor Time to Momo toe: 'Het team van Time to Momo laat van alle genomineerden het beste zien hoe een duurzaam businessmodel ten goede kan komen aan alle betrokken partijen: de supply side (in dit geval hoteliers), de demand side (de boekers) én uiteraard het bedrijf zelf. Tevens is de fusie van een gevestigde reiscontentmaker met een boekingsplatform een spannend nieuw initiatief dat als voorbeeld kan dienen voor andere samenwerkingsverbanden tussen gevestigde media en start-ups.'
Time to Momo wedijverde met deze overige genomineerden:
European Sleeper
Nachttreinen maken een ware comeback in Europa. Het Nederlands-Belgische bedrijf European Sleeper heeft als missie het nachttreinaanbod in Europa elk jaar uit te breiden en toegankelijker te maken voor een breder publiek. Te beginnen met een trein die van Brussel via Amsterdam naar Berlijn rijdt. Vanaf maart 2024 wordt dit traject ook doorgezet naar Praag.
Hi, Hi Guide
Via de website van Hi, Hi Guide kun je contact leggen met meer dan 3.000 locals op meer dan honderd bestemmingen. Om persoonlijk met hen op pad te gaan in de stad of regio die zij op hun duimpje kennen maar ook – cruciaal – in de voorbereidende fase van je reis. Tijdens een videocall kun je met hen jouw plannen en vragen doornemen. Zo komt een authentieke uitwisseling van kennis op gang die de basis vormt van elke duurzame reis. Deze integrale aanpak van een customer journey onderscheidt Hi, Hi Guide van concurrenten en maakt het een marktspeler om goed in de gaten te houden.
Reisjournalist van het jaar: het team van Railtripping
Bart Giepmans, Bonnie Joosten en de andere treinreisfanaten van Railtripping delen hun passie en kennis op een website over de mooiste treinroutes en -bestemmingen in Europa. De overzichtelijk gepresenteerde en aanstekelijk werkende informatie is ook een kenmerk van het best-selling boek Perron Europa, dat zij naar aanleiding van hun treinreizen hebben samengesteld. Columbus Travel-hoofdredacteur Mark Mackintosh licht toe: 'Het team van Railtripping en Perron Europa laat van alle genomineerden het beste zien hoe je met het juiste team en het juiste idee de krachten kunt bundelen en een grotere culturele en maatschappelijke impact kan hebben. De manier waarop de teamleden oude en nieuwe media perfect met elkaar verweven dient als inspiratiebron voor andere reisjournalisten en media-initiatieven.'
Railtripping wedijverde met deze overige genomineerden:
Thegreenlist.nl
Het is geen overstatement om Saskia Sampimon-Versneij een duurzaamheidsgoeroe te noemen. Met haar website en Instagram thegreenlist.nl heeft ze binnen Nederland een vooraanstaande inspiratiebron voor een duurzamer leven gecreëerd. Dit jaar wist zij met haar boek Niks Nieuws en de podcast Die Duurzame Meiden nog meer Nederlanders te motiveren om concrete invulling te geven aan het begrip ‘duurzaamheid’. Duurzaam reizen is hiermee onlosmakelijk verbonden, en Saskia schroomt niet om daarbij lastige vragen te stellen.
De Grote Podcastlas
In De Grote Podcastlas nemen Hugo Noordman, Max Gerritsen en Leon Boelens je wekelijks mee naar een land waarvan je niet wist dat je er meer over wilt weten. In een uurtje tijd vliegen de feitjes over geschiedenis, politiek, de mooiste plekjes, cultuur, muziek én de nationale sport je om de oren. Hun podcasts bieden op basis van vakkennis en grondige research de sociaal-economische context voor bestemmingen die veel andere reismedia ontberen, zonder uit het oog te verliezen dat luisteraars ook op zoek zijn naar inspiratie en een gezonde dosis vermaak.
Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.