image
Getty Images

In deze Europese stad betaal je de meeste toeristenbelasting (en die ligt dichterbij dan je denkt)

Op veel toeristische bestemmingen betaal je als bezoeker een zogeheten toeristenbelasting: een bijdrage om de plek of stad schoon en leefbaar te houden. Dat bedrag kan variëren van zo’n €0,50 tot enkele euro’s. Één stad maakt het echter wel heel bont: in Amsterdam betaal je maar liefst €11 per dag voor een bezoek. 

Onze eigen hoofdstad staat op het punt om volgend jaar zijn eigen record te verbreken: het heeft nu al de hoogste toeristenbelasting van Europa en dat zal in 2024 alleen nog maar verder omhooggaan. Het dagelijkse tarief dat cruiseschipbezoekers betalen gaat van € 8 naar € 11 en het nachttarief dat je in de hotelkamerprijs betaalt, stijgt van 7% naar 12,5% van de kamerprijs – boven op de vaste prijs van € 3 per persoon per nacht. Bij een gemiddelde kamerprijs van € 175 per persoon betekent dit concreet een verhoging van € 15,25 naar € 21,80 per nacht in 2024. 

Niet overal is de toeristenbelasting dus zo hoog. Ter vergelijking: als toerist betaal je per 2024 € 3,25 per dag in Barcelona. In Tsjechië kost een overnachting je minder dan een euro, in Oostenrijk betaal je rond de € 3 en in België betaal je gemiddeld € 7,50. Het duurste land ter wereld is Bhutan: hier betaal je maar liefst € 250 ‘toeristenbelasting’ per dag, máár daarmee zijn wel je overnachtingen, vervoer, gids, maaltijden en toegangsprijzen gedekt. 


Overtoerisme

Het Amsterdamse gemeentebestuur wil dat toeristen een grotere bijdrage leveren om de stad leefbaar te houden, zodat deze kosten niet verhaald hoeven te worden op de Amsterdammers zelf. De stad hoopt met de maatregelen ook het overtoerisme terug te dringen. Jaarlijks bezoeken zo’n 20 miljoen internationale toeristen onze hoofdstad. Ruim 70% daarvan is afkomstig uit Duitsland, België en Groot-Brittannië. 

Amsterdam probeert al enkele jaren de drommen toeristen tegen te gaan, met name de ongewenste bezoekers en de toeristen die vooral naar de stad komen voor seks en drugs. Toen de coronapandemie liet zien hoe de stad een stuk leefbaarder werd zonder toeristen die overmatig lawaai maakten, zwerfvuil achterlieten en in het openbaar urineerden, startte de stad een campagne om de reputatie van feesthoofdstad van zich af te schudden. Het liet ‘hinderlijke toeristen’ (met name jonge Britse mannen en vrijgezellengroepen) weten niet welkom te zijn als ze van plan waren de bloemetjes buiten te zetten, met de waarschuwing dat het verstoren van de rust, urineren in het openbaar of het achterlaten van afval een boete van € 140 op zou kunnen leveren. 


Maatregelen

Red Light District Amsterdam. Foto: Getty Images

Dat is overigens niet de enige maatregel die is genomen om het overtoerisme tegen te gaan: het iAmsterdam-logo, dat tal van toeristen trok, heeft moeten sneuvelen, wiet roken en alcohol drinken op straat is in delen van de stad (waaronder de Wallen) verboden en er zijn vroegere sluitingstijden voor bars, clubs en bordelen aangekondigd. Er liggen nog plannen om een aantal hotels om te bouwen tot kantoren, om de cruiseshipterminal voor zeecruises te verplaatsen óf geheel te sluiten en om de riviercruises te beperken. In 2022 meerden 105 zeecruises aan bij de Passenger Terminal Amsterdam en trokken maar liefst 2.247 riviercruises over het IJ. 

Hoewel veel Amsterdammers het terugdringen van het aantal toeristen toejuichen, stuiten sommige plannen ook op forse kritiek. Zo wil burgemeester Halsema wil graag een erotisch centrum aan de rand van de stad bouwen als tegenwicht voor de Red Light District, maar dat plan komt maar moeilijk van de grond – met name omdat lokale bewoners zich verzetten tegen de komst van een dergelijke locatie in hun wijk. 


Ook elders zorgen toeristen voor problemen

Amsterdam is overigens niet de enige stad die kampt met ‘ongewenst publiek’: zo probeert de Tsjechische hoofdstad Praag de overlast door dronken toeristen tegen te gaan door bezoekers aan te moedigen om minder bekende attracties buiten het stadscentrum te bezoeken, en is Florence de ‘Uffizi Diffusi’-campagne gestart, waarbij kunstwerken uit de Uffizi-gallery naar plekken op het platteland zijn verplaatst in de hoop dat toeristen zich meer zullen spreiden. 


Volg Columbus Travel op FacebookInstagram en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.