Zo maak je toch mooie foto's met slecht weer image
Tim Bilman

Zo maak je toch mooie foto's met slecht weer

Leuk hoor, al die beelden om bij weg te dromen, maar het is nog leuker als je het gewoon zelf kan. In deze fotografierubriek ontleedt Columbusfotograaf Tim Bilman beelden die hij maakte tijdens zijn reizen en geeft hij tips om jouw fotografie naar een hoger niveau te tillen.

Verhaal

Sta ik dan, op een kade in het IJslandse Westfjorden, tijdens de natste zomer in honderd jaar. Eén vraag spookt voortdurend door mijn hoofd: hoe ga ik dit deel van IJsland in hemelsnaam aantrekkelijk vastleggen? Helaas laat het weer zich niet sturen. De eerste dagen hoop ik tegen beter weten in op blauwe plukjes lucht en feloranje zonsopkomsten. Maar al snel besef ik: grijs gaat de kleur worden van deze reportage. Ik besluit daarom om de duistere tinten juist vóór me te laten werken in plaats van tegen me, zodat het de verhaallijn – mythes en folklore – juist versterkt.

fotografietips slecht weerSlecht weer kan juist je verhaallijn versterken. Foto: Tim Bilman

Compositie

Nu ik geaccepteerd heb dat grijs de kleur gaat zijn, ga ik voor de compositie op zoek naar kleuren die contrasteren met de grijze lucht. De roestkleurige romp van het scheepswrak, bijvoorbeeld, en het geel van de regenjas en caravan. Door deze toevoegingen wordt het beeld warmer en worden de ogen getrokken naar de objecten – het schip en de caravan – waarnaar ik, als fotograaf, graag wil dat je kijkt. Ik zorg er daarnaast voor dat de objecten aan de zijkant van het beeld staan, zodat ze bij eventuele plaatsing op een spread (twee pagina’s) niet in de vouw van het tijdschrift vallen.

Techniek

Daar ik zelf ook onderdeel uitmaak van dit beeld, plaats ik de camera op een statief. Ik kies voor een groothoek 21mm lens, omdat ik zowel het schip als de caravan in beeld wil hebben. Ook kies ik voor een laag perspectief, zodat het schip nóg imposanter overkomt. Doordat er personen in beeld staan kies ik voor een snelle sluitertijd. Bewegingen kunnen immers resulteren in onscherpte. Om ervoor te zorgen dat we niet wegvallen in het duister, belicht ik onze gezichten met draadloze flitsers. Dit zorgt er tevens voor dat een pan zichtbaar wordt en de gele jas eruit springt. Belichten kan ook met een zaklamp. Het diafragma stel ik in op f4, zodat de isowaarde 100 kan blijven en de foto gevrijwaard blijft van ruis. De timer zet ik op tien seconden. Nu alles ingesteld is, is het een kwestie van rennen! Dit kan uiteraard ook met een afstandsbediening of mobiele telefoon. Maar voor mij hoort rennen erbij. Ik vind het oprecht leuker en het verhoogt de spanning.

Word een nog betere fotograaf

We hebben nog veel meer toptips voor je verzameld. Je leest ze in de reisfotografiespecial (let op: dit is een herdruk). Je koopt de special hier