(Tr)ein-de-lijk: de trein van Amsterdam naar Londen
Duurzame reizigers, citytrippers en treinliefhebbers staan al maanden te trappelen om met de directe hogesnelheidstrein Eurostar van Amsterdam naar Londen te reizen. Alle betrokkenen zitten eindelijk op het juiste spoor en de rechtstreekse verbinding is weer een stapje dichterbij gekomen …
Sinds vorig jaar kun je treinreizen tussen Amsterdam en Londen boeken, maar op de heenweg is een overstap en securitycheck in Brussel vereist. Een directe verbinding zat er dus tot nu toe niet in.
Daar gaat binnenkort verandering in komen. Een precieze datum kan Mike Cooper, directeur van Eurostar, nog niet geven, maar de trein gaat komend voorjaar echt rijden. De online dienstregeling durfde wel al vanaf 6 april 2020 rechtstreekse ritten in te plannen.
Zet de trein in als duurzaam alternatief voor het vliegtuig, is al jaren de roep van velen. Cooper zegt in gesprek met Het Parool dat nu nog maar 8 procent van de reizigers naar Londen voor de trein kiest, maar dat moet op termijn oplopen naar 30 procent.
Waarom duurt het zo lang?
Het probleem ligt bij de douane. Engeland
is geen onderdeel van het Schengenakkoord, waardoor reizigers hun
paspoort moeten tonen om het land in of uit te gaan. Treinreizigers
moeten daarom nu nog overstappen op Brussel voor de
paspoortcontroles. Met het Verenigd Koninkrijk wordt onderhandeld
dat reizigers uit Amsterdam of Rotterdam de Britse douane kunnen
passeren, maar die onderhandelingen duren veel langer dan verwacht.
Het gedoe rondom de Brexit heeft hier niets mee te maken.
8 procent van de reizigers naar Londen kiest voor de trein, maar dat moet op termijn oplopen naar 30 procent
Hoeveel treinen gaan er rijden?
Vluchten naar Londen gaan om de haverklap en een ticket heb je voor een prikkie. Om de minder principiële duurzame reizigers ook aan boord van de trein te krijgen, mikt Eurostar op vijf treinen per dag, vanaf € 35. Nu rijden er nog drie treinen per dag naar Londen.
Tijdvoordeel
Zonder douane is de treinreis van Amsterdam naar Londen 4 uur en
10 minuten, een half uur korter dan nu het geval is. Het vliegtuig
doet er een klein uur over, maar reizigers moeten minstens een uur
van tevoren op het vliegveld aanwezig zijn en dan stap je even
later niet uit in hartje Londen. De budgetmaatschappijen vliegen
naar luchthavens ver buiten de stad, waardoor de tijdswinst nihil
is.