Zo duurzaam reis jij
Uit een grootschalige duurzaamheidsenquête onder Columbus-lezers blijkt dat reizigers respect voor de lokale cultuur, en het bijdragen aan de lokale economie, belangrijker vinden dan natuurbehoud.
Maar liefst 1.167 Columbus-abonnees gaven via de enquête hun ongezouten mening over controversiële vraagstukken. Dank jullie wel! Op de vraag ‘Wat vind jij belangrijk als je een reis plant?’ scoorde het antwoord ‘Mijn reis moet de culturele identiteit en tradities van de lokale gemeenschappen respecteren’ met 69 procent het hoogst. Daarna volgde, met 58 procent, ‘Mijn reis moet bijdragen aan de lokale economie en welvaart’. Op drie, met 47 procent: ‘Mijn reis moet de vervuiling van water, bodem en lucht tot het minimum beperken’. Slechts 28 procent van de reizigers vindt het belangrijk om zo weinig mogelijk CO2 uit te stoten. De verrassende conclusie: ruim twee keer zo veel lezers vinden respect voor de lokale cultuur belangrijker dan hun CO2-uitstoot.
Columbus-lezers vinden respect voor lokale cultuur belangrijker dan hun CO2-uitstoot (Foto: Columbus Travel-editie 84)
Columbus-hoofdredacteur Mark Mackintosh vindt het opvallend dat veel media die over duurzaam reizen berichten, vergeten dat duurzame reizigers meer waarde hechten aan respect voor de lokale cultuur dan aan milieuvraagstukken. ‘De meeste duurzame reizigers vinden het cruciaal dat hun geld terechtkomt bij de lokale bevolking, en dat toerisme geen schade toebrengt aan hun manier van leven. Overtoerisme wordt dan ook als een belangrijker probleem gezien dan CO2 -uitstoot.’
Ook hekelt Mark de manier waarop veel media duurzaam reizen behandelen als een opoffering: ‘Om duurzamer te reizen, moeten we met zijn allen anders over reizen gaan nadenken. Ook Columbus zelf. Wij maken al bijna vijftien jaar lang hét magazine om de wereld te ontdekken, maar we beseffen ook dat we daarmee, op onze eigen manier, onderdeel van het probleem zijn. Voor mij staat vast dat wij, als reizigers, een andere invulling moeten geven aan onze passie. Door bijvoorbeeld langer op één plek te blijven in plaats van zoveel mogelijk plekken te willen zien. Door niet achteloos een vlucht te boeken zonder andere vervoersmiddelen te overwegen. En door dichter bij huis te blijven. En we moeten die mentaliteitsverandering niet zien als een opoffering maar als een kans. Een kans om de wereld op andere manieren te ontdekken en ervaren. Een kans om onszelf te herdefiniëren als reiziger én als mens.’
Onze nieuwe editie staat geheel in het teken van duurzaam reizen. We geven je 48 tips voor duurzame Europareizen. In deze editie vind je ook een miniguide 'hoe word ik een betere reiziger?'. Hierin laten experts zien hoe je met slechts een kleine aanpassing in je reisleven een grote impact teweeg kunt brengen. Hieronder krijg je alvast een voorproefje van de editie: