Fun fact: dit bepaalt je gate
Heb jij weleens stress gehad omdat je net wat te laat op het vliegveld bent en je gate echt aan de andere kant van Schiphol blijkt te zijn? Niet het noodlot, maar uiterste precisie bepaalt waar jouw vliegtuig staat. Dit komt erbij kijken.
The gates are open (Foto: Ashim D’Silva, Unsplash)
Het bepalen van de gates is niet zo random en makkelijk als je denkt dat het is. Er zijn op Schiphol gateplanners die 24 uur in de gaten houden waar welke vliegtuigen kunnen en mogen staan. Een flinke dag- en nachttaak dus dat parkeren van vliegtuigen.
Dit zijn de belangrijkste factoren die de gate bepalen:
- De herkomst en de bestemming van de vlucht. Pieren B, C, M en een groot deel van D worden namelijk gebruikt voor vluchten met een Schengen bestemming. Daar kun je heen reizen zonder de grenscontrole van de Koninklijke Marechaussee te passeren
- De tijd die een vliegtuig op Schiphol verblijft. Blijven vliegtuigen een langere tijd op Schiphol dan worden deze geparkeerd of naar een andere gate gebracht.
- Size matters. De lengte en spanwijdte van het vliegtuig bepalen de gate. Niet alle gates kunnen alle maatjes aan. De A380 – het grootste passagiersvliegtuig ter wereld – heeft op Schiphol zelfs 3 gates nodig!
- Voorkeur van de luchtvaartmaatschappij. Zij vinden het fijn dat passagiers die moeten overstappen niet heel Schiphol hoeven te doorkruisen. En dat vind jij als passagier natuurlijk ook. Tenzij je echt ff flink je benen wilt strekken….
- Vertraging van een vlucht. Dit gooit natuurlijk roet in het eten van de hele planning. En zo eindig je soms toch bij de gate die het verst van de bagageband vandaan is.
Baal jij de volgende keer minder erg als je vliegtuig vanaf een uithoek van Schiphol vertrekt nu je weet hoe lastig de planning is? En heb je wel eens een vliegtuig gemist door een 'ongunstig' gatenummer?