Stedentrips

Eye-opener: 'CO2-compensatie werkt niet!'

Gepubliceerd: 16 feb 2019 | Citytrips | Natuurreizen 1
Het vliegtuig waarmee jij reist stoot schadelijke CO2 uit. Je kunt deze klimaatimpact onder andere compenseren door bomen te laten planten. Maar volgens duurzaamheidsgoeroe Babette Porcelijn is er één probleem: CO2-compensatieprojecten werken niet.


'In werkelijkheid koop je vooral je schuldgevoel af' (Foto: Aditya Vyas)

Maar liefst 80 procent van onze schadelijke impact op het klimaat is verborgen

‘Het meten van je impact is complexer dan je denkt, omdat die veel meer behelst dan jouw persoonlijke consumptie. Het milieu en klimaat lopen immers óók schade op tijdens het maken en vervoeren van de dingen die jij gebruikt. Dit noem ik de verborgen impact. En die verborgen impact is veel groter dan je zou denken — maar liefst tachtig procent van onze schadelijke impact op het klimaat is verstopt.

Laat ik de klimaatimpact van een vlucht als voorbeeld nemen. Een vliegtuig verbrandt (behoudens de daling) kerosine en stoot daardoor CO2 uit. Zoveel is bekend. Wat echter buiten beschouwing wordt gelaten is de energie die nodig is voor het vervaardigen van kerosine, wat neerkomt op circa 20% extra. Ook het bouwen van een vliegtuig, het operationeel houden van een vliegveld en het aanleggen van de infrastructuur eromheen worden meestal niet meegerekend. Maar de gróótste verborgen impact van vluchten wordt veroorzaakt door de Radiative Forcing Factor (RFF). Dit houdt in dat de CO2-uitstoot op tien kilometer hoogte 2,7 keer méér broeikaseffect heeft dan CO2 die op de grond wordt uitgestoten.’

De meeste CO2-compensatieprojecten schatten de schade verkeerd in

‘Niet alle CO2-compensatieprojecten houden rekening met de RFF. Ze smeren hun compensatie uit over een periode van twintig à vijftig jaar en gaan gemakshalve uit van sterke bomen die véél CO2 opnemen, terwijl dat uiteraard niet voor elke boom geldt. In mijn berekening duurt het een jaar om een vlucht te compenseren en dát is al te lang. Zeker als je je bedenkt dat er wereldwijd per dag 27 miljoen bomen verdwijnen, wat neerkomt op ruim driehonderd per seconde.’

Pas als je ter compensatie honderden euro’s betaalt heeft het zin

‘Ik baseer me hiervoor op data van de Amerikaanse Stanford Universiteit. Zij berekenden dat de daadwerkelijke klimaatschade € 190 per ton CO2 bedraagt. Voor een retourtje naar Bangkok stoot een gemiddeld vliegtuig circa vier ton CO2 uit. Het compenseren van deze reis zou dus €760 moeten kosten. Dit is evenveel of méér dan de ticketkosten zelf.

Bij bijvoorbeeld KLM betaal je slechts € 11 om je vlucht te compenseren, maar in werkelijkheid koop je hiermee dus vooral je schuldgevoel af. De prijzen van bestaande CO2-compensatieprojecten zijn misleidend omdat ze jou als consument het gevoel geven dat het met de klimaatschade door vliegen wel meevalt. Ook de overheid houdt de schone schijn op. Het kabinet heeft onlangs bepaald dat elke vliegtuigpassagier vanaf 2021 €7 vliegtaks gaat betalen per vliegreis, om het milieu te helpen. Maar dat is dus een druppel op een gloeiende plaat.’

Lees het volledige interview met Babette in de editie 79, die ligt nú in de winkel of bestel 'em via onze webshop. Deze editie geven we extra veel inspiratie voor bijzondere reizen op ons eigen continent!

deel dit artikel met je vrienden:
 

1 reactie(s) bij "Eye-opener: 'CO2-compensatie werkt niet!'"

  • profile image comment

    Goeroe zegt al veel, alsof deze taksen de CO2 zullen neutraliseren, bomen planten is goed maar het duurt jaren eer een boom werkelijk efficiënt CO2 opneemt. Voor elke hectare aangeplant bos worden er meerdere hectare kapvergunningen uitgedeeld van bomen die wel efficiënt zijn, ik spreek hier niet van derde wereld landen maar van o.a. België en Nederland. De overheid moet geen schone schijn ophouden, ze wachten gewoon op de onzin van zulke goeroe's om de taksen te rechtvaardigen waarmee ze andere putten van hun beleid vullen. Waarom anders moet het steeds met taksen en niet met zuiniger toestellen en efficiëntere vluchten. Minder vluchten dat waag ik te betwijfelen, wie kan betalen zal vliegen met een halfvol toestel, de rest zal met de auto in de file staan, met als gevolg nog meer uitstoot. Niet te spreken van de miljoenen jobs die verloren gaan bij minder vliegtuigen.

    Door geo • geplaatst op 2019-03-07 08:18:09

Laat een reactie achter

log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.

Laatste artikelen

4 fotografietips als het geen mooi weer is

Jarenlang leek reisfotografe en medeoprichtster Louise ten Have een abonnement op slecht weer te hebben als ze op reis ging. Gelukkig keerde het tij, want de laatste jaren schijnt tijdens haar reizen steeds vaker de zon. Maar niet fotograferen vanwege slecht weer was en is geen optie. Bij slechte we...

Jarenlang leek reisfotografe en medeoprichtster Louise ten Have een abonnement op slecht weer te hebben als ze op reis ging. Gelukkig keerde het tij,...

En de winnaar van de fotowedstrijd editie 81 is...

In de laatste edite van Columbus Travel stond het thema wildlife centraal. Passend bij dit thema konden communityleden hun mooiste wildlife foto uploaden. De prijs: een Air Europa-vliegticket voor een bestemming naar keuze in Spanje en een publicatie van de winnende foto in Columbus Travel! Wie o wi...

In de laatste edite van Columbus Travel stond het thema wildlife centraal. Passend bij dit thema konden communityleden hun mooiste wildlife foto uploa...

Ontmoet de haaienfluisteraar

Door een haai op een subtiele manier aan te raken kan er een staat van totale overgave worden opgewekt. Cristina Zenato is de enige vrouw ter wereld die deze techniek beheerst. En jij kunt met Cristina naar de haaien op de Bahama’s …

Door een haai op een subtiele manier aan te raken kan er een staat van totale overgave worden opgewekt. Cristina Zenato is de enige vrouw ter wereld d...