Zuid-Afrika
Geld terug bij vertraging
Afgelopen februari wilde we met een klein budget richting Zuid-Afrika. Ik had goedkope tickets gevonden (Amsterdam-Parijs-Johannesburg en omgekeerd op de terugweg), een mooi geprijsde accommodatiee en een klein autootje. Zie mijn vorige blog
We hadden veel zin om te vertrekken uit ons koude landje, maar qua reis hebben we veel pech gehad
Het begon al op Schiphol met vertraging, toen we eenmaal in het vliegtuig in Amsterdam zaten, mochten we daar nog 3 uur wachten voordat we opstegen. Dus onze connectie in Parijs gingen we niet halen, wat betekende dat we midden in de nacht achteraan een lange rij in Parijs aan konden sluiten, op zoek naar een nieuwe ticket en onderdak voor de nacht.
Na 3 uur wachten was ons ticket ongeboekt, we zouden de volgende dag naar Munchen vliegen en vandaar door naar Johannesburg. Een hotel (zeer slecht, maar we waren al lang blij dat we ons bedje in konden duiken) werd ook geregeld.
Meer dan 21 uur later kwamen we op Johannesburg airport aan, moe van een lange reis, stonden we te wachten op onze koffers, maar helaas… Beide koffers kwijt….
Een zou met de volgende vlucht uit Parijs aankomen, de andere moesten ze gaan zoeken, maar zou ook zo snel mogelijk naar onze accommodatie gebracht worden. Inmiddels zaten we al 2 hele dagen in dezelfde kleding, dus dat was flink balen. Op het vliegveld een paar noodzakelijke dingen gekocht, en we hadden goede hoop dat we snel onze eigen spulletjes zouden krijgen.
Dagen gingen voorbij, waarin we elke dag met de maatschappij belde, maar elke keer was het morgen… Na 5 dagen kwam er eindelijk iemand met goed nieuws, onze koffers stonden op het vliegveld en er zou iemand komen om ze (meer dan 600 km verder) bij ons huisje te brengen! Hiephoi!
Ook de terugweg ging niet helemaal soepel, weer 4,5 uur vertraging… Gelukkig wisten we dit wel vooraf en hebben nog wat langer kunnen genieten van dit mooie land.
Wat blijkt nu, veel mensen weten dit niet en doen ook geen moeite bij een redelijk korte vertraging, wanneer je meer dan 4 uur vertraging hebt, heb je recht op standaard vergoedingen. Maakt niet uit wat je ticket gekost heeft
Indien je minimaal drie uur later dan gepland op je vakantiebestemming aankomt, dan kun je een financiële vergoeding eisen. (mits het gaat om overmacht, die de luchtvaartmaatschappij ondanks getroffen maatregelen niet kon voorkomen zoals hevige sneeuwval, dichte mist of een orkaan. De vergoeding is afhankelijk van de vliegafstand en loopt op tot max. €600,- pp
Vluchtbestemmingen binnen de EU
250 euro schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
400 euro schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
250 euro schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
400 euro schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
600 euro schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
Wanneer je recht hebt op een vergoeding zou je dit zelf bij de luchtvaartmaatschappij kunnen claimen, of een instantie voor je kunnen laten doen. De werken echter wel op no cure, no pay, maar wanneer je wel uitbetaald krijgt, zul je hun een deel provisie moeten afstaan. Tot twee jaar na datum kun je je geld terug claimen en heb je recht op een vergoeding
Wij hebben alles via KLM kunnen regelen en ons werd de keus gegeven uit vouchers van €800,- pp of €600,- cash.
Ook hebben we alle kosten die gemaakt zijn door de vertraging en de verlate koffers vergoed gekregen plus een voucher ter gemoed koming van al het ongemak
Al met al tikte dat lekker aan omdat het ruimschoots meer was dan we voor onze tickets betaald hadden! Ondanks de troubles hebben we een top vakantie gehad in Zuid-Afrika, en het leuke is dat het ons bijna niks heeft gekost!