Quilotoa meer foto's & tips

'458181' door vulture1960 '458181' door vulture1960

Quilotoa meer

vulture1960

Mijn laatste foto voor het maandthema. In Columbus nummer 10 stond een mooi artikel over equador met name de omgeving van dit meer. Er staat een prachtige foto bij van 2 locals die heerlijk ontspannen bij dit meer zitten. De foto had alles in zich prachtige natuur, local en ook cultuur (hun kleding) Toen hebben we Ecuador op ons lijstje gezet. Op 18 november 2013 was het dan eindelijk zover. We zouden het bekende meer gaan bezoeken en er een mooie wandeling gaan maken. We picknickten vlak voor het meer met schitterend weer bij een mooie canyon. Echter toen we de volgende bocht om reden was het weer geheel anders dikke mist , nattigheid en koud. Zoals overigens ook in het artikel stond. Dus de hele middag en avond daar bij de locals doorgebracht. Ze verwenden ons met een lekker maal. Gelukkig was de volgende ochtend de mist opgetrokken en konden we het prachtige meer aanschouwen.

'302072' door Reiswandaris '302072' door Reiswandaris

Kratermeer Quilotoa

Reiswandaris

Dit meer is een met water gevulde krater van de vulkaan Quilotoa. Het is zo'n 800 jaar geleden ontstaan. Dankzij het alkalische gehalte van het water heeft het meer prachtige kleuren blauw-groen. De foto is met een ultragroothoeklens genomen (11mm), anders paste de krater met een doorsnede van 3 kilometer er niet eens op! De diepte van het meer is 250m. De kraterrand ligt op een hoogte van 4000m. De inspanning is dus goed voelbaar.

'509043' door WKerkhof '509043' door WKerkhof

Quilota meer met...ez

WKerkhof

Het Quilotoa meer is een enorme diepe vulkaankrater met een bijna perfecte ronding. De caldera (een grote rondvormige krater) van zo'n 3 kilometer breed is 800 jaar geleden ontstaan door een vulkaanuitbarsting. De rand van het meer ligt op een hoogte van ongeveer 3500 meter. Vanaf de rand gaat er een steile wandeling naar beneden, maar bedenk ook, je moet weer terug omhoog…. Een overbrugging van 280 meter in hoogte! Voor wie dit niet lukt staan er locals met paardjes of ezels die je voor ongeveer $10,- weer naar boven brengen! Terwijl we naar beneden liepen, kwamen de ezeltjes al voorbij. Sommige hadden stenen op hun rug voor een pad wat halverwege aan werd gelegd. Andere hadden het makkelijker en konden zonder ballast naar beneden. Onderaan betaalde we een meneer met twee ezeltjes $11 (omdat we zo groot waren..) en hij hielp ons samen met zijn ezels naar boven. Deze man deed dit maar 1 keer per dag en had nog duidelijk moeite met deze klim. Gelukkig behandelde hij zijn dieren goed en liet ze vaak even op adem komen, zodat hij dat zelf ook kon. Voor meer info over onze dagtocht naar dit bijzondere meer zie mijn blog: http://www.columbusmagazine.nl/zuid-amerika/ecuador/quilotoa_meer/reisreporter/blogs/7833.html

'492111' door vulture1960 '492111' door vulture1960

Meisje ligt op de ran

vulture1960

Onderweg naar het Quilotoa meer maakten we een tussenstop bij Cañon del río Toachi . Om te lunchen en om te genieten van het uitzicht. Dit meisje zat daar ons te bekijken, met het mooie landschap van de Andes op de achtergrond. Ze vond het niet erg dat ze gefotografeerd werd. Al lag ze wel gevaarlijk dichtbij de rand. Een prachtige Cañon. Zoals je kunt zien mooi weer in de Canon, boven de bergen waar het Quilota meer is zie je de donkere wolken al. Toen we verder reden reden we de mist in. Die niet meer zou optrekken voor de volgende morgen.

'507006' door WKerkhof '507006' door WKerkhof

Quilota meer

WKerkhof

Het Quilota meer is een enorme diepe vulkaankrater met een bijna perfecte ronding. De caldera (een grote rondvormige krater) van zo'n 3 kilometer breed is 800 jaar geleden ontstaan door een vulkaanuitbarsting. De rand van het meer ligt op een hoogte van ongeveer 3500 meter. Je moet een beetje geluk hebben met het weer, wanneer het bewolkt of mistig is, is de kans groot dat je weinig tot niks van dit indrukwekkende blauw meer kan zien. Wij hadden heel veel geluk, de weg naar het meer was gevuld met mist, regen en bewolking. We waren dus bang weinig van dit mooie stukje natuur te kunnen zien, maar een half uur voordat we op de plek van nesteling kwamen klaarde alles op en konden we het hele meer bewonderen! Gelukkig had ik mijn groothoeklens meegenomen, anders had ik hem nooit in zijn geheel op de foto kunnen krijgen. Vanaf de rand gaat er een steile wandeling naar beneden, maar bedenk ook, je moet weer terug omhoog…. Een overbrugging van 280 meter in hoogte! Voor wie dit niet lukt staan er locals met paardjes of ezels die je voor ongeveer $10,- weer naar boven brengen!

'540312' door SaarAnna '540312' door SaarAnna

De groen-blauwe crate

SaarAnna

outdoor scenes: het quilotoa meer is erg bekend in Ecuador. Het is een meer dat groen/blauw kleurt afhankelijk van hoe het licht erop valt. Het meer vult de crater van een oude vulkaan. Er zijn verschillende hikes die je zowel rondom de rand kan maken, naar beneden alsook naar de omliggende dorpjes waar de quecha mensen wonen.

'498438' door vulture1960 '498438' door vulture1960

Veemarkt Otavalo

vulture1960

In OTavalo heb je 2 markten, de dagelijkse markt op het grote plein waar souvenirs, kleding en eten wordt verkocht heb je ook de wekelijkse veemarkt. Alemaal locals die hun dieren, koeien, varkens, kuikentjes en honden proberen aan iemand anders te slijten. Maar ook op de veemarkt worden op kleine schaal andere dingen verkocht. Hij zat rustig op klantjes te wachten

'426224' door vulture1960 '426224' door vulture1960

Peguche Waterfall

vulture1960

Vlak bij het stadje Otavala ligt de Peguche Waterfall . Zeker een bezoekje waard. Maar niet alleen de waterval. Het ligt in een natuurpark met eucalyptabomen waar je heerlijk kunt wandelen. bv over boomstammetjes door het water! Toen wij er waren in November, was het rustig zoals op de foto te zien. Genomen met een lange sluitertijd!

'524780' door vulture1960 '524780' door vulture1960

Laguna De Quilotoa

vulture1960

Op 18 november 2013 was het dan eindelijk zover. We zouden het bekende meer gaan bezoeken en er een mooie wandeling gaan maken. We picknickten vlak voor het meer met schitterend weer bij een mooie canyon. Echter toen we de volgende bocht om reden was het weer geheel anders dikke mist , nattigheid en koud.. Dus de hele middag en avond daar bij de locals doorgebracht. Ze verwenden ons met een lekker maal. Gelukkig was de volgende ochtend de mist opgetrokken en konden we het prachtige meer aanschouwen. Maar we hadden niet genoeg tijd om een wandeling rond het meer te doen. Daarom hebben we een wandeling door de lagune gemaakt. Ook erg mooi!

'425909' door aacmjonkergouw '425909' door aacmjonkergouw

Huiswaarts

aacmjonkergouw

Laat in de middag een wandeling gemaakt rond het meer van Quilotoa op zo'n 3800 meter hoogte. Hier passeert en vader met dochter (?) mij op weg naar huis.

'532683' door WKerkhof '532683' door WKerkhof

Quilotao Kratermeer

WKerkhof

Na een autorit van ongeveer 2,5 uur door mooie landschappen (zie mijn vorige foto) komen we aan bij het Quilotoameer. Waar het tot nu toe regenachtig en mistig was geweest onderweg klaart het boven snel op en hebben we een prachtig uitzicht! Om even te wennen aan de hoogte eten we eerste een eenvoudige maaltijd en krijgen we wat coca thee. Dit helpt tegen hoogteziekte (schijnt...) Het Quilotoa meer is een enorme diepe vulkaankrater met een bijna perfecte ronding. De caldera van zo'n 3 kilometer breed is 800 jaar geleden ontstaan door een vulkaanuitbarsting. De rand van het meer ligt op een hoogte van ongeveer 3500 meter. Vanaf de rand gaat er een steile wandeling naar beneden, maar bedenk ook, je moet weer terug omhoog…. Een overbrugging van 280 meter in hoogte! Voor wie dit niet lukt staan er locals met paardjes of ezels die je voor ongeveer $10,- weer naar boven brengen!

'524313' door WKerkhof '524313' door WKerkhof

Kratermeer Quilotoa

WKerkhof

Via een redelijk steil en zanderig pad kun je vanaf de kraterrand naar beneden lopen tot het meer. Een pad van ongeveer 1 km, maar een overbrugging van 280 meter in hoogte verschil! De kraterrand ligt op een hoogte van ongeveer 3500 meter, dus de lucht is een stuk ijler en de klim omhoog daardoor ook een stuk zwaarder. Voor wie wat minder goed in zijn conditie zit staan er onderaan bij het meer locals met een ezeltje of paard om je voor $10 terug naar boven te brengen.

'515562' door WKerkhof '515562' door WKerkhof

Quilotoa kratermeer

WKerkhof

Het Quiloa meer is een enorme diepe vulkaankrater met een bijna perfecte ronding. De caldera van zo'n 3 kilometer breed is 800 jaar geleden ontstaan door een vulkaanuitbarsting. De rand van het meer ligt op een hoogte van ongeveer 3500 meter. Je moet een beetje geluk hebben met het weer, wanneer het bewolkt of mistig is, is de kans groot dat je weinig tot niks van dit indrukwekkende blauw meer kan zien. Wij hadden heel veel geluk, de weg naar het meer was gevuld met mist, regen en bewolking. We waren dus bang weinig van dit mooie stukje natuur te kunnen zien, maar een half uur voordat we op de plek van nesteling kwamen klaarde alles op en konden we het hele meer bewonderen! Vanaf de rand gaat er een steile wandeling naar beneden, maar bedenk ook, je moet weer terug omhoog…. Een overbrugging van 280 meter in hoogte! Voor wie dit niet lukt staan er locals met paardjes of ezels die je voor ongeveer $10,- weer naar boven brengen!

'552551' door vulture1960 '552551' door vulture1960

Veemarkt Otavalo

vulture1960

De veemarkkt in Otavalo is leuk om te bezoeken. Mensen kijken en kijken hoe er gehandeld word met het vee. Voor ons bijzonder voor hun het dagelijkse leven

'418931' door vulture1960 '418931' door vulture1960

Lake Quilotoa

vulture1960

Toen we bij het meer aankwamen hadden we pech. Mist, hele dikke mist! Was dus een middagje en avond niets doen! De volgende ochtend was de mist gelukkig opgetrokken en konden we het meer bewonderen. Genomen met de 10-24MM lens met de 17-55 paste hij er niet op de foto. Dat 7MM zo een verschil kunnen maken

'497477' door vulture1960 '497477' door vulture1960

De groente en...fruit

vulture1960

De markt van Otavalo is gezellig en leuk. Er wordt onder andere kleding, stoffen , hoedjes, sierraden en andere souvenirs verkocht. Maar ook groenten en fruit. De verkopers zijn niet opdringerig. Moeders vond de aandacht van de fotograaf wel leuk, de dochter echter niet. Op de achtergrond een etentje. Waar de locals lunchen. Zulke eettentjes zie je op elke markt in Ecuador.

'511644' door neretslok '511644' door neretslok

Quilotoa

neretslok

Uit ons reisverslag Ecuador: Even voorbij de stad Latacunga gaat het omhoog, steeds hoger en nog hoger en we rijden ineens door de dikke mist. Er is een paar meter zicht. We rijden over hoge bergpassen, voor zover dat te zien is. Even voorbij Zimbahua wordt het weer groener en het zicht verbetert iets. Het is wel een spectaculaire rit met hoge grillige bergpieken en enorm diepe ravijnen vlak langs de weg. Na 3 uur rijden komen we dan bij Quilotoa, we zitten hier op 4.000 meter hoog. Het valt wat tegen. Het regent, er zijn een paar stalletjes met verkleumde bewoners en verder is er geen mens te zien. We bekijken het meer een tijdje, het ligt prachtig in een diepe krater. De regen striemt in ons gezicht en we warmen wat op bij een kop thee in een nabijgelegen hosteria. De streek oogt triest, door het koude en mistige weer, het leven moet hier ongelooflijk hard zijn. Het is aan de verweerde gezichten en harde blikken van de mensen af te lezen. Je lijkt hier verder weg van de bewoonde wereld af te zitten dan waar dan ook, en de indigenas hier, op 4000 meter hoogte, lijken een vergeten bevolkingsgroep te zijn.

'416328' door vulture1960 '416328' door vulture1960

Klein meisje bij...Ca

vulture1960

Onderweg naar het Quilotoa meer maakten we een tussenstop bij Cañon del rio Toach. Om te lunchen en om te genieten van het uitzicht. Dit meisje zat daar ons te bekijken, met het mooie landschap van de Andes op de achtergrond. Ze vond het niet erg dat ze gefotografeerd werd. Ben op mijn kont gaan zitten om op ooghoogte met het meisje te komen en om het landschap er op die manier beter op te krijgen.

'420561' door vulture1960 '420561' door vulture1960

Theetijd

vulture1960

We waren in een klein plaatje om een weverij en een fluitenmakerij te bezoeken. Daar zat deze dame lekker van een ko thee te genieten. Aan de wortelt te zien in de deuropening staat er vanavond hutspot op het menu

'399049' door Richardenlien '399049' door Richardenlien

Oneindig Diep!

Richardenlien

Het Quilotoa Lake bevindt zich een vulkaankrater op zo'n 4000m hoogte met een doornsnee van zo'n 3000m. Het meer is, hoe kan het ook anders, gevormd door regenwater. De bijzondere kleur van het water verandert mede met de stand van de zon. Volgens geologen is het meer zo'n 250m diep, maar de locals beweren dat het geen bodem heeft....! Een 15mm lens volstaat net om het meer er in zijn geheel op te krijgen.

'532590' door WKerkhof '532590' door WKerkhof

Lapjesdeken in de...h

WKerkhof

Onderweg door de hooglanden van Ecuador lijkt het landschap soms wel een lapjesdeken. Af en toe een klein dorpje, werkende mensen of een enkele koe/schaap of varken langs de weg. Hier zijn we onderweg naar het op 4000 meter hoog gelegen Quilota meer. Het is onderweg bewolkt, maar hoe dichter we bij het meer komen hoe blauwer de lucht gaat worden! Eenmaal bij het kratermeer kunnen we helemaal naar de overkant kijken! In Ecuador hadden wij de tip gekregen om niet zelf rond te rijden. De wegen zijn vaak slecht, mensen hebben een bijzondere rijstijl in Ecuador en wanneer je pech krijgt onderweg en het Spaans niet machtig bent wordt het toch ook vrij lastig... Wij hebben vooraf voor elke lange rit een chauffeur geregeld. Meestal hele vriendelijke mannen die hun best deden Engels te praten (Spanglish noemden ze het) en wat over de omgeving te vertellen waar we doorheen reden!

'419592' door vulture1960 '419592' door vulture1960

Ice is nice

vulture1960

De markt van Otavalo is gezellig en leuk. Er wordt onder andere kleding, stoffen , hoedjes, sierraden en andere souvenirs verkocht. De verkopers zijn niet opdringerig. Dit dametje zat lekker een ijsje te eten. Zonder dat zij het weet heb ik haar vereeuwigd, en staat zij nu te pronken op de site van Columbus. Heupschot met de 17-55mm lens erop met polarisatie filter erop!

'425680' door vulture1960 '425680' door vulture1960

Lekker spelen

vulture1960

We gingen naar de waterval Lago san Pablo. Voordat we het park betraden was er een winkeltje met WC's. Dit meisje was daar heerlijk in haar eentje aan het spelen! Ze ging er helemaal in op!

'417548' door vulture1960 '417548' door vulture1960

Nonnen kopen puppies.

vulture1960

We bezoeken de veemarkt in Otavala. Een heel spektakel. Mensen en dieren krioelen door elkaar. Je kan er kleine eendjes, kippen, kooien, zwijnen en paarden kopen. Maar ook hondenpuppies zoals de aankoop van deze nonnen. Leuke van deze dames is dat je goed aan hun gezicht kan zien wat voor een karakter ze hebben.. Zag de dames aankopen. Was dus richten en afdrukken 1 seconde later waren ze me al gepasseerd. De strenge blik van de non is dus waarschijnlijk richting die paparaziefotograaf :)