image
Getty Images

15 fascinerende vlieggeheimen die je vast nog niet wist

Er is zoveel aan vliegen dat zich afspeelt achter de gesloten cockpitdeuren en in de verborgen hoekjes van het vliegtuig. Wist je bijvoorbeeld dat je reddingsvest soms niet aanwezig is? Of dat piloten niet dezelfde maaltijd mogen eten? Stap aan boord en buckle up, terwijl we een reis maken door de fascinerende wereld van de luchtvaart en vijftien verrassende feiten delen die je volgende vluchtervaring ongetwijfeld zullen veranderen.

1. Er zit geen zuurstoftank aan boord

Zo werken zuurstofmaskers in het vliegtuig. Foto: Getty Images

Heb jij je ooit afgevraagd waar de zuurstof wordt opgeslagen die uit de zuurstofmaskers moet komen bij een noodgeval? Het antwoord is: niet. De zuurstof wordt gegenereerd door een simpele chemische reactie, die ontstaat als je aan het masker trekt. Boven je hoofd zit een zogeheten zuurstofkaars. Wanneer jij aan je masker trekt, laat een slagpin los. Vervolgens worden in de kaars natriumchloraat en kaliumperchloraar gecombineerd om zuurstof te creëren. Die zuurstof kan stinken als je het inademt, maar is veilig. Eenmaal geactiveerd heb je twaalf tot twintig minuten zuurstof. 

Lees ook: 7 levenslessen die jij kunt leren van de veiligheidsinstructies in het vliegtuig

2. Het vliegtuigtoilet kan ook van buiten worden geopend

Het vliegtuigtoilet kan ook van buiten worden geopend. Foto: Getty Images

Wil jij je even terugtrekken van alle andere passagiers op het vliegtuigtoilet? Dat kan natuurlijk even, maar de deur kán van het slot worden gehaald. Nee, je hoeft je geen zorgen te maken dat de deur wordt opengemaakt terwijl je met je broek omlaag zit: enkel de stewardessen hebben toegang tot het externe slotmechanisme, dat meestal verborgen zit achter het bordje ‘Niet roken’ aan de deur. Uiteraard is dit een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat iemand zich in het toilet kan opsluiten of er toch een sigaretje opsteekt.


3. Het water aan boord van een vliegtuig is niet altijd even schoon

Het water aan boord van een vliegtuig is niet altijd even schoon. Foto: Getty Images

Het water dat luchtvaartmaatschappijen gebruiken om koffie en thee te zetten, evenals het water dat uit de kraan van het vliegtuigtoilet komt kan ongezond zijn, blijkt volgens hun Airline Water Study 2019. Van alle Amerikaanse airlines hadden slechts drie naar verluidt relatief schoon water. Hoewel de situatie bij de Europese airlines een stuk beter is, kan het verstandig zijn om enkel water uit een fles te drinken en je handen te wassen met een desinfecterende gel. 


4. De smerigste plek in het vliegtuig is de opklaptafel

De smerigste plek in het vliegtuig is de opklaptafel. Foto: Getty Images

Dacht je dat het gangpad of de toiletten de smerigste plek in het vliegtuig zijn? Think again. De smerigste plek in een vliegtuig is volgens stewardessen … de opklaptafel. Het wordt immers niet alleen gebruikt om vliegtuigmaaltijden op te eten: mensen leggen er hun hoofd op te rusten, baby’s worden erop verschoond (ja, echt …) en allerhande persoonlijke items worden erop uitgestald. Natuurlijk worden ze weleens schoongemaakt, maar dat schoonmaakdoekje begint bij rij 1 en eindigt wellicht bij rij 35 voordat het onder de kraan wordt gehouden. Neem dus altijd een desinfectiedoekje mee en neem je tafeltje zelf even af!

Dit zijn de 10 beste airlines ter wereld in 2023

5. Zit je in het midden? Dan zijn beide armleuningen van jou!

Zit je in het midden? Dan zijn beide armleuningen van jou! Foto: Getty Images

Elke passagier heeft zo zijn eigen stoelvoorkeur: de een zit het liefste bij het raam zodat hij lekker tegen de muur aan kan leunen, de ander het liefst bij het gangpad zodat hij de benen een beetje kan strekken én makkelijk op kan staan. En die middenstoel? Die is doorgaans niet zo populair. Sommige passagiers opteren nog voor die plek in de hoop dat niemand naast hem komt zitten, maar dat is een wilde gok. Toch heeft deze stoel één bonus: je hebt twee armleuningen. De armleuning aan het gangpad is van de buitenste stoel, de armleuning bij het raam is van de binnenste stoel en de twee in het midden? Die zijn van de middelste stoel! 


6. Je reddingsvest is niet altijd aanwezig

Je reddingsvest is niet altijd aanwezig in het vliegtuig

Luister jij ook altijd netjes naar de stewardess als ze de veiligheidsinstructies met je doorneemt? Dan heb je geleerd dat je reddingsvest te vinden is onder je stoel. Maar is dat wel altijd zo? Schokkend genoeg kunnen reddingsvesten soms ontbreken en niet omdat de luchtvaartmaatschappij vergeet ze te plaatsen, maar omdat egocentrische passagiers ze meenemen als ‘souvenir’ na een vlucht. Stewardessen hebben tussen twee vluchten in niet altijd de tijd om elke stoel te controleren.  Je veiligheid begint bij jezelf - dus controleer altijd of je reddingsvest aanwezig is! 


7. Een vliegtuig kan op één motor doorvliegen en zonder motoren zweven

Een vliegtuig blijft zonder motoren zweven

Goed nieuws voor mensen met vliegangst: mocht een van de motoren van een vliegtuig het begeven, dan is dat niet per se gevaarlijk. Vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze prima een tijdje door kunnen vliegen op één motor. Ze kunnen hoogstens een minder grote afstand afleggen. En als beide motoren uitvallen? Dan valt het vliegtuig niet uit de lucht, maar zal het blijven zweven. Een vliegtuig kan, afhankelijk van de hoogte en de snelheid, vele kilometers zweven zonder motorvermogen, zodat piloten de kans krijgen om een noodlanding te maken. 

Lees alles over vliegangst: angsten, symptomen én tips om ervan af te komen

8. De cockpit is vrij hermetisch afgesloten

De cockpit is vrij hermetisch afgesloten

Kun jij je nog herinneren dat je als kind even bij de piloten mocht kijken? Helaas is dat allang niet meer zo. Sinds de aanslagen van 11 september 2001 zijn de veiligheidsmaatregelen voor de cockpit drastisch verhoogd. De deur is nu versterkt en vergrendeld gedurende de gehele vlucht. Piloten kunnen via een videosysteem zien wie er voor de deur staat. Voordat de deur wordt ontgrendeld, wordt er via een intercom gecommuniceerd om te bevestigen dat de persoon die toegang vraagt, geautoriseerd is. Er moeten altijd twee bemanningsleden in de cockpit aanwezig blijven. Wanneer een van de piloten de cockpit verlaat, wordt zijn plek tijdelijk ingenomen door een van de cabincrewleden. En wanneer de deur geopend moet worden – bijvoorbeeld omdat een piloot naar buiten moet of een stewardess naar binnen – dan worden er extra maatregelen genomen om de veiligheid te waarborgen. Zo kan er een trolley voor de deur wordt geplaatst om te voorkomen dat iemand ongeautoriseerd de cockpit binnendringt.


9. Piloten mogen nooit hetzelfde eten

Piloten mogen nooit hetzelfde eten. Foto: Midjourney

Het is belangrijk dat er altijd één piloot is om het vliegtuig te besturen. Om te voorkomen dat beide piloten voedselvergiftiging oplopen, mogen piloten en copiloten nooit hetzelfde eten. En krijgen ze dan dezelfde maaltijd als jij? In veel gevallen wel, al mogen ze ook een maaltijd nemen uit businessclass of first class als die op de vlucht aanwezig is. Veel piloten nemen ook hun eigen maaltijden en snacks mee aan boord. 


10. Piloten hebben geen gezichtsbeharing

Piloten hebben geen gezichtsbeharing

Luchtvaartmaatschappijen hebben strikte voorschriften als het gaat om het uiterlijk van piloten. Baarden zijn bij de meeste airlines verboden omdat ze de afdichting van zuurstofmaskers kunnen belemmeren, wat essentieel is in noodsituaties. 


11. Stewardessen slapen vaak boven de bagagebakken

Hier slapen stewardessen. Foto: KLM

Ook bemanningsleden moeten de kans krijgen om te rusten, zeker op langeafstandsvluchten. Heb je je ooit afgevraagd waar de piloten en stewardessen slapen? Zij hebben hun eigen ‘crewcompartimenten’, die – afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het type vliegtuig – achter de cockpit, boven de bagagebakken of onder in het ruim zit. Het kan dus zomaar dat een van de bemanningleden een dutje boven je hoofd aan het doen is. 


12. Het cabinepersoneel kent elkaar zelden

Het cabinepersoneel kent elkaar zelden

Zie jij de cabin crew altijd gezellig in een groepje over de luchthaven wandelen en onderling grapjes maken in het vliegtuig? Hoe familiair ze ook lijken: de meeste bemanningsleden van grote airlines (zoals KLM) hebben elkaar nog niet eerder ontmoet. Bij de meeste grotere luchtvaartmaatschappijen werken honderden stewards en stewardessen en het komt verrassend weinig voor dat ze met bekenden vliegen. 

Lees ook: Skyscanner onthult feiten en fabels: met deze trucs vind jij wél de beste vliegtickets

13. De service is vaak beter achter in het vliegtuig

De service is vaak beter achter in het vliegtuig

Ben jij ook zo’n passagier dat het liefste op de eerste rij zit, zodat je als eerste weer van boord kunt én omdat je denkt dat je dan de meeste kans hebt op je voorkeursmaaltijd? Inderdaad zul je van die bonussen kunnen genieten, maar er is toch een goede reden om een stoel achter in het vliegtuig te kiezen: de service is waarschijnlijk beter. Wil jij een extra kussentje, oordopjes of nog een flesje wijn? Dan is de kans dat je wens ingewilligd wordt voorin het vliegtuig een stuk minder groot dan achterin. De simpele reden is dat alle rijen achter je kunnen zien wat er gebeurt en als jij dus je flesje wijn krijgt, andere passagiers hetzelfde willen. Hoe verder je achterin zit, hoe makkelijker een stewardess jou ongezien nog iets toe kan steken. 


14. Baby geboren in het vliegtuig? De nationaliteit wordt mede door de airline bepaald

Baby geboren in het vliegtuig? De nationaliteit wordt mede door de airline bepaald

Aangezien zwangere vrouwen in principe maar tot 28 weken mogen vliegen, tenzij ze een verklaring hebben, komen geboortes in de lucht zelden voor. Maar zelden is niet nooit. Welke nationaliteit krijgt een kind dat in de lucht geboren wordt? Het antwoord is niet zo simpel. 
Volgens het Verdrag van Warschau (1929) wordt een in de lucht geboren kind geacht te zijn geboren in het land waar het vliegtuig is geregistreerd. Daarnaast bepaalt de nationaliteitswetgeving van veel landen dat een kind de nationaliteit van zijn ouders krijgt, ongeacht waar het wordt geboren. In sommige gevallen kan het kind zelfs de nationaliteit van het land krijgen waarboven het vliegtuig zich bevindt op het moment van geboorte, maar dit varieert per land.


15. In de lucht kun je officieel niet sterven

In de lucht kun je officieel niet sterven. Foto: Midjourney

Sterven mensen weleens tijdens een vlucht? Uiteraard. Toch zul je daar als passagier over het algemeen weinig van merken en wordt dat ook niet vastgelegd. De meeste airlines hebben geen protocol voor handelen als iemand sterft. Wanneer een passagier tijdens een vlucht komt te overlijden, zal de bemanning deze persoon hoogstwaarschijnlijk laten zitten en de medepassagiers op dezelfde rij een andere stoel aanbieden indien mogelijk. Omdat de crew niet de bevoegdheid heeft om iemand officieel dood te verklaren, gebeurt dat pas als het vliegtuig is geland.


Volg Columbus Travel op FacebookInstagram en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.