image
Getty Images

Je vliegticket boeken via vliegticketsites: dit zijn de valkuilen en jouw rechten

Veel reizigers boeken hun vliegtickets via voordelige vliegticketsites als Vliegwinkel.nl, eDreams en Supersaver. Deze tussenpartijen helpen bij het vinden van vliegtickets, met soms een mooie aanbieding, en binnen een paar klikken heb je jouw droomreis geboekt. Op het oog heel handig, maar uit onderzoek blijkt dat er tal van valkuilen zijn waar je rekening mee moet houden!

Goedkopere tickets scoren bij tussenpartijen

De vergelijkingssites werken met een heel handig systeem waar vrijwel iedere reizigers weleens gebruik van maakt: je vult de gewenste bestemming in, selecteert de datum en vervolgens krijg je een prachtig overzicht met de verschillende airlines, vliegtijden en ticketprijzen. Nu kun je met een paar klikken al boeken via de tussenpartij (heel verleidelijk), maar je onderbuikgevoel zegt dat het verstandiger is om de vergelijkingssites vriendelijk te bedanken voor de informatie en te boeken via de betreffende vliegmaatschappij zelf. Maar wat blijkt: hier zijn de tickets opeens duurder dan zojuist bij de vergelijkingssite, of zelfs helemaal niet meer beschikbaar! Toch maar terug naar de tussenpartij om daar de aankoop van de vliegtickets af te ronden. Maar wat is hier aan de hand?

‘Vergelijkingssites maken afspraken met de airlines over de tarieven. Vaak gaan ze een paar euro onder de openbare tarieven zitten’, reageert de Consumentenbond. Voor het gevoel van de reiziger ligt er gratis geld voor het oprapen; vaak een paar tientjes, maar ook soms vele honderden euro's, kun je in je zak steken. Maar hier zit een flinke adder onder het gras. ‘Het boekingsproces is zo ingericht dat je tijdens het boeken extra diensten afneemt. Ze maken stoelkeuze en ruimbagage bijvoorbeeld tot wel drie keer zo duur als bij de vliegmaatschappij zelf, en rekenen geld voor hun klantenservice en andere twijfelachtige diensten, zoals online inchecken. Uiteindelijk ben je veel duurder uit.’

In sommige gevallen is de vliegticketsite zoveel voordeliger (of zijn de tickets via de airline zelf helemaal niet meer beschikbaar) dat je die bijkomende kosten op de koop toeneemt. Zo kan het dat je een multistop-ticket wilt boeken waarbij je met meerdere airlines naar je eindbestemming vliegt. Als je die tickets los van elkaar boekt, kan het heel prijzig zijn terwijl je via partijen als Skyscanner veel aanlokkelijker combideals kunt krijgen. Zo zochten we naar retourtickets voor Nieuw-Zeeland met een stop-over in Singapore, voor twee volwassenen en een kind. Bij KLM was de retourvlucht naar Singapore alleen nog maar beschikbaar in Business class en kostten de tickets ruim €7000 (en dan ben je er nog niet), terwijl Skyscanner opties gaf waarbij de gehele retourvlucht naar Nieuw-Zeeland €5.500 bedroeg. Daarbij zat een tussenstop op de heenweg in Singapore en een tussenstop op de terugweg in Kuala Lumpur, waardoor er met drie verschillende luchtvaartmaatschappijen werd gevlogen. Deze tickets los boeken bij de verschillende airlines zou ruim € 15.000 hebben gekost - een verschil van bijna tienduizend euro!
Wat doe je dan? Kies voor de meest betrouwbare tussenpartij die in Nederland gevestigd is. Via Trustpilot zoek je gemakkelijk de betreffende vliegticketsite op en lees je de reviews van medereizigers. Zo kun je zelf een gewichtig oordeel vellen over de betrouwbaarheid en service.   

Columbus-reisjournalist Pim Westenberg: ‘Toen de wereld werd overvallen door het coronavirus in maart 2020, konden mijn reisplannen in Mexico, Belize en Guatemala voorlopig niet doorgaan. De tickets had ik geboekt via Vliegwinkel.nl in plaats van direct bij AeroMexico, dat scheelde een paar tientjes. Na annulering van de vlucht verwees AeroMexico mij naar Vliegwinkel, en vice versa. Vele maanden lang sleepte dit voort. Geen van beide partijen nam verantwoordelijkheid en wilde mij helpen om een nieuwe vlucht in te plannen. Contact met de klantenservices duurde eindeloos, via een moeizame chat en in slecht Engels. Uit pure frustratie en wanhoop ben ik, na vele maanden niet gehoord te zijn, naar het hoofdkantoor van moederorganisatie Travix in Amsterdam gegaan, waar ik mijn klacht persoonlijk wilde overhandigen aan een medewerker. De volgende dag werd ik opgebeld door Vliegwinkel.nl, kon er een nieuwe vlucht worden geboekt en waren de problemen opgelost. Dit toont hoeveel onwil er is bij zowel tussenpartij als vliegmaatschappij, want binnen no-time kon het conflict toch opeens worden opgelost.’

Reizigers worden van het kastje naar de muur gestuurd

Als je van de extra diensten geen gebruik wenst te maken, kun je met veel tevredenheid je boeking bij de bemiddelaar afronden. Tot zover is er dan niet zoveel aan de hand en als je vlucht volgens planning vertrekt, heb je al helemaal naar tevredenheid geboekt via een tussenpartij. Maar als de vlucht wordt geannuleerd of het vluchtschema wordt gewijzigd, dan komen de nadelen van de boeking aan de oppervlakte. Als reiziger heb je simpelweg minder rechten. Zo geldt bijvoorbeeld de wettelijke terugbetaaltermijn van zeven dagen bij annulering die een luchtvaartmaatschappij moet hanteren niet voor de vliegticketsite.

Ook vliegmaatschappijen doen er alles aan om de rechten van de reiziger te verdoezelen en leggen de bal neer bij de tussenpartij. De Consumentenbond wijst je op je rechten: ‘Vertrekt de vlucht vanuit een EU-lidstaat of wordt je vlucht uitgevoerd door een maatschappij uit een EU-lidstaat, dan is de Europese Passagiersverordening van toepassing. Daarin staat dat je als passagier altijd direct bij de airline mag aankloppen als je, nadat de airline annuleerde of het vluchtschema flink wijzigde, je geld terug wilt of een andere vlucht wilt kiezen. Maar veel vliegmaatschappijen werken daar niet aan mee, omdat het ze moeite en tijd kost. Zo stuurt Transavia je altijd naar je online reisbureau met zulke verzoeken. Maar dat is dus tegen de regels.’

De tussenpartij stuurt je naar de vliegmaatschappij, de vliegmaatschappij stuurt je naar de tussenpartij: van het kastje naar de muur. Klachten over bemiddelaars die niet bereikbaar zijn, stromen binnen bij de Consumentenbond. Het advies is dan ook duidelijk: ‘We raden daarom af om een los ticket via een bemiddelaar te boeken, ook al lijk je daar soms iets goedkoper uit te kunnen zijn.’

 Als reiziger heb je flink wat rechten bij vertraging of annulering van je vlucht. Vaak kun je je geld terugvragen, met soms zelfs nog een extra financiële compensatie. Wanneer vliegmaatschappijen je niet naar behoren helpen, kun je naar een claimpartij stappen. Zo claim je je geld terug bij vertraging of annulering van je vlucht.

Hoe moet het dan wel?

De fabel van goedkopere tickets is voor een groot deel getackeld en duidelijk is dat je als reiziger in je hemd wordt gezet als het misgaat; nu rest de vraag wat dan wél wijsheid is. De Consumentenbond adviseert reizigers om losse vliegtickets toch echt direct te kopen bij de luchtvaartmaatschappij én deze te betalen met een creditcard. ‘Zo ben je er automatisch van verzekerd dat je je geld terugkrijgt als de airline vóór vertrek failliet gaat en wordt je niet van het kastje naar de muur gestuurd bij schemawijzigingen en annuleringen.’ Als het om grote bedragen gaat, of de airline zelf biedt de vluchten niet meer aan, raadpleeg dan altijd Trustpilot voor je de aankoop doorzet. Ook deze vliegtickets koop je vervolgens met je creditcard.


Meer praktische tips, zoals wat te doen als je je paspoort kwijtraakt of of een reisverzekering echt nodig is? Kijk op onze themapagina Reisadvies.

Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.