Natuurreizen : Fotos & tips & tips

'1094081' door hamminga '1094081' door hamminga

Eb in de haven van...

hamminga

De haven van Schiermonnikoog ligt droog; het is eb. Je hoort alleen het knisperige geluid en gesis van het slik, en de wind giert over de vlakte. Vogeltjes rennen over het slik op zoek naar lekkere hapjes. Wat kan ons eigen landje toch mooi zijn....

'1092424' door hamminga '1092424' door hamminga

Mooi Schotland

hamminga

Afgelopen herfst verbleven we in een heerlijke cottage, in de Schotse Hooglanden, vlakbij Fort Augustus. Vanuit het huisje lopen we zo de omliggende heuvels in en naar het naastgelegen meer. De herfstkleuren zijn zo mooi, en spiegelen 's ochtends vroeg, als het water nog rimpelloos is, prachtig in het water. In de verte zien we herten op de heuvel lopen. Verder is het stil, op een fluitend vogeltje na. Later pakken we de kano's en gaan het meer op, de natuur in...

'1092421' door hamminga '1092421' door hamminga

NoorwegenCentraal Noorwegen

Lindesnes Fyr; het...

hamminga

Zomer 2018 maakten we een prachtige rondreis door Noorwegen en verbleven ook een aantal dagen in het zuiden aan de kust. Hier bezochten we, op het meest zuidelijke puntje van het Noorse vasteland, Lindesnes Fyr. Deze vuurtoren is de oudste van Noorwegen (1656) en kun je tegen betaling beklimmen. De omgeving is schitterend, en je kunt hier gerust nog een paar uur rondstruinen over de rotsen en genieten van het uitzicht op zee. Het ene moment is het helder en het volgende moment komt er een dichte mist op. De vuurtoren en de omliggende gebouwen zijn aangewezen als nationaal vuurtorenmuseum en bieden plaats aan verschillende exposities over de ontwikkeling en geschiedenis van vuurtorens en cultuur langs de kust.

'1092264' door hamminga '1092264' door hamminga

Groot-BrittanniëLoch Ness

Turen over het meer..

hamminga

We wandelen langs het meer van Loch Ness en blijven over het water in de verte turen. Stiekem hoop je toch dat je opeens iets ziet, tegen beter weten in. Zeker onze zoon maakt het spannend, en ziet steeds 'toch echt' ribbels in het water. We lopen langs een verrekijker, waar we alle 3 toch even doorheen moeten kijken, speurend over het grijze water. Tevergeefs....dit keer....

'1091301' door hamminga '1091301' door hamminga

Uitwaaien op Texel

hamminga

In september verbleven we een lang weekend met de familie op Texel. Heerlijk uitwaaien op het brede strand, de duinen, genieten van de Hollandse luchten, de rust en de ruimte. Uren hebben we gewandeld. Hier liepen we op het noordelijkste puntje van het eiland, vlakbij de fotogenieke rode vuurtoren. Wat kan ons eigen landje toch mooi zijn...

'1090342' door hamminga '1090342' door hamminga

Mountainbiken door de

hamminga

In de herfst van 2018 verbleven we een weekje in de Schotse Hooglanden. In dit gebied zijn de mogelijkheden om te wandelen oneindig. Het gebeurt regelmatig dat je uren lang geen andere wandelaar tegenkomt. Groot was de schrik dan ook toen we tijdens een afdaling, genietend van het eindeloze uitzicht voor ons, opeens piepende remmen achter ons hoorden. Dat hadden we niet verwacht! Een sportieve mountainbiker haalde ons in, vol in z'n remmen knijpend om niet te hard de berg af te dalen. Gaaf om te zien, en als je deze sport beoefent, zeker geweldig om in dit gebied te kunnen doen!

'1090074' door hamminga '1090074' door hamminga

Noorwegen

Cruise door de Noorse

hamminga

Afgelopen zomer zaten we in een prachtig afgelegen huisje aan de Hardangerfjord in Noorwegen. We zaten op ons terrasje en genoten van het schitterende uitzicht en de rust. We waren net met ons kleine motorbootje en een hengel de fjord op geweest in een poging ons avondmaaltje te vangen (helaas zonder geluk). Opeens zien we in de verte een immens schip aankomen: wow, een cruiseschip! Als een varend appartementencomplex glijdt het schip van Princess Cruises voorbij. Na een kwartier slaan grote golven tegen de oever bij ons huisje. "Oef, zijn wij blij dat we net veilig aan land zijn!" zeggen we tegen elkaar. Een dag later zien we de Holland America Lijn voorbij varen, 's avonds, prachtig verlicht. Wat een immens grote schepen, we zijn onder de indruk. Het blijkt dat aan het eind van de Hardangerfjord de plaats Eidfjord ligt, waar de cruiseschepen aanmeren om vanuit daar het fjordengebied te ontdekken. We gaan die week nog een paar eer vissen, maar zitten een stuk minder ontspannen in ons bootje: een van ons blijft steeds alert en tuurt de fjord af of er niet toevallig een cruiseschip aan komt varen!

'1089534' door hamminga '1089534' door hamminga

NoorwegenCentraal Noorwegen

Winters Noorwegen

hamminga

Al eerder plaatste ik een foto van onze prachtige tocht van Noorwegen naar Zweden, eind december afgelopen jaar. We reden per huurauto van Trondheim naar een piepklein wintersportgebied in Zweden. Alleen de tocht van Noorwegen naar Zweden was al een avontuur op zich: hoe dichter we bij de grens kwamen hoe witter de omgeving werd en hoe ijziger de weg. Je kunt hier niet hard rijden, dus hebt ook alle tijd de prachtige omgeving in je op te nemen. We reden een heel stuk langs een rivier, die grotendeels dichtgevroren was, waar op snelstromende stukken de ijsschotsen langsdreven. Prachtig om te zien...We konden nog uren, misschien wel dagen, zo doorrijden....

'1089442' door hamminga '1089442' door hamminga

CanadaBanff National Park

Bow Valley Parkway

hamminga

Een aantal zomers geleden maakten we een prachtige rondreis per camper door de Canadese Rocky Mountains. Aangezien het rond Banff erg druk kan zijn en op de Highway 1 ook, kun je ook de oude weg tussen Banff Village naar Lake Louise nemen. Deze weg, de Bow Valley Parkway, is 55 kilometer lang en volgt de Bow River Valley. Deze weg is een stuk rustiger en dus is er veel meer kans op het zien van wildlife. Tevens kun je onderweg stoppen bij prachtige uitzichtpunten, en met een beetje geluk rijdt de beroemde Rocky Mounteneer langs, de beroemde trein die dwars door de Rockies rijdt. Een echte aanrader!

'1089257' door hamminga '1089257' door hamminga

Noorwegen

Roadtrip door winters

hamminga

Eind december reden we per huurauto van Trondheim in Noorwegen naar een piepklein wintersportgebied in Zweden. Alleen de tocht van Noorwegen naar Zweden was al een avontuur op zich: hoe dichter we bij de grens kwamen hoe witter de omgeving werd en hoe ijziger de weg. Af en toe reden we door een klein dorpje, of reden we langs bergwanden vol bevroren watervallen, prachtig om te zien. Je moet rustig rijden, maar dat is zeker geen straf...

'1089187' door hamminga '1089187' door hamminga

Zweden

Dwars door de Zweedse

hamminga

Daar 'schoten' we weg; de enthousiast blaffende husky's wisten niet hoe snel ze van start moesten gaan: in de kou dwars door de prachtige en ongerepte Zweedse natuur. We gaan op husky sledetocht onder begeleiding van een ervaren gids, vanuit het Zweedse skigebied Idre Fjäll. Al snel laten we de bewoonde wereld achter ons en horen alleen nog het hijgen van de honden en het kraken van de sneeuw. Het is nog best hard werken achterop zo'n slee: regelmatig moet je vol op de rem, moet je bijsturen of je evenwicht bewaren in een bocht, of de honden even helpen als je een heuveltje op gaat, door mee te steppen. Maar wat een avontuur, en wat een prachtige belevenis!

'1063400' door hamminga '1063400' door hamminga

Storm op Schier

hamminga

Afgelopen juni verbleef ik een paar dagen met mijn zoontje op Schiermonnikoog. We hoopten op een paar zonnige dagen, maar troffen precies het weekend met flinke storm. Maar ook dan zijn de Wadden geweldig. Letterlijk uitwaaien op het strand, genieten van de rust en ruimte, de enorme weidsheid en de prachtige natuur. Hier lopen we tegen de wind in, terwijl het zand over het strand wordt geblazen, een prachtig gezicht. Alleen het tegen de wind in fietsen vonden we iets minder leuk, maar zelfs dat mocht de pret niet drukken...

'1063110' door hamminga '1063110' door hamminga

Onderweg in Schotland

hamminga

Naast wandelen door de prachtige natuur van Schotland en de Highlands is onderweg zijn in dit land ook geweldig. Steeds weer mooie uitzichtpunten, meertjes langs de weg, eindeloze (smalle) wegen en schapen die een file veroorzaken. Hier rijden we van Fort Augustus richting Whitebridge. De zon laat zich even zien, waardoor er opeens een regenboog verschijnt. Dit maakt ons Schotland beeld helemaal compleet...

'1059105' door hamminga '1059105' door hamminga

Uitzicht op Loch Ness

hamminga

Vanuit ons huisje in de Schotse Hooglanden wandelen we direct de natuur in. Het is hier stil en rustig, en we komen niet of nauwelijks andere wandelaars tegen. De herfstkleuren zijn prachtig en we genieten van de rust en af en toe het geluid van een burlend edelhert in de verte. Als we over een heuvel klimmen doemt opeens voor ons het enorme meer van Loch Ness op. Zo mooi! Loch Ness is 37 kilometer lang en op het breedste deel 1,6 kilometer breed. De grootste diepte van het meer is 226 meter. Het is in oppervlak het op één na grootste meer in Groot-Brittannië (na Loch Lomond), maar in volume het grootste: al het water van alle meren in Wales en Engeland zou in Loch Ness passen!

'1041629' door hamminga '1041629' door hamminga

South Loch Ness Trail

hamminga

In Schotland verbleven we in de Highlands in de buurt van het meer van Loch Ness. In deze omgeving is heel veel te doen, waaronder het maken van schitterende wandelingen. Je waant je regelmatig alleen op de wereld. Hier liepen we een gedeelte van het relatief onbekende South Loch Ness Trail, richting Loch Tarff in de buurt van Fort Augustus. Het South Loch Ness Trail is een wandelroute aan de zuidkant van Loch Ness, van zo'n 45 km lang. De route start in Dores, aan de kant van Inverness en eindigt in Fort Augustus. Je kunt hier 2 dagen over doen. Regelmatig zie je Loch Ness liggen en heb je schitterend uitzicht op de omliggende bergen en dalen. Ook kwamen we regelmatig herten tegen of hoorden deze in de verte burlen.

'1039328' door hamminga '1039328' door hamminga

IJslandJökulsárlón

Aan de oever van...Jö

hamminga

Het is ijzig koud, de poolwind giert en we zijn vrijwel de enige bezoekers bij het indrukwekkende ijsmeer Jökulsárlón. Ijsschotsen drijven langs en af en toe steekt een zeehondje zijn koppie boven water. Meeuwen vliegen krijsend over op zoek naar een lekker hapje. In de verte horen we af en toe een knal en breekt een stuk ijs af van de gletsjer. Ondanks de kou genieten we een hele tijd van het uitzicht op deze prachtige laguna; zo mooi, zo puur. Jökulsárlón beslaat een oppervlakte van bijna 20 vierkante kilometer. De stukken ijs zijn afkomstig van de gletsjertong Breiðamerkurjökull, wat een uitloper is van de Vatnajökull-gletsjer (de grootste gletsjer van IJsland met een oppervlakte van 8100 km²).

'1037686' door hamminga '1037686' door hamminga

Wat zit jij nou te...

hamminga

"Wat zit jij nou te kijken?" lijkt deze Schotse Hooglander te denken. Tijdens een wandeling door de Schotse Hooglanden kwamen we deze typische en oorspronkelijke inwoner van Schotland tegen. Vooral zijn haardracht vonden we geweldig. "De Schotse hooglander is het oorspronkelijk rund van de westelijke hooglanden van Schotland en de Hebriden. Dit runderras is geschikt om in natuurgebieden jaarrond als grote grazer te worden ingezet. De dieren zijn in Nederland dan ook veelvuldig te zien in natuur- en recreatiegebieden. Ze hebben weinig zorg nodig en zijn zelden agressief, maar bij een onverwachte confrontatie wordt terughoudend gedrag aanbevolen. Hooglanders voeden zich ook met planten die veel andere rundersoorten links laten liggen, en door hun dikke vacht kunnen ze ook in de wintermaanden buiten blijven." (bron: Wiki)

'1035156' door hamminga '1035156' door hamminga

Onderweg naar de pot.

hamminga

"Gaan jullie naar Schotland? In de herfst? Regent het daar niet de hele tijd dan?" horen we regelmatig, als we richting Schotland (of Noorwegen, of een ander noordelijk land...) vertrekken..."Ja, dat zou kunnen, je moet er niet naartoe gaan als je een strandvakantie zoekt" antwoorden wij dan glimlachend. En ook afgelopen week hebben we de nodige buitjes gehad. Maar steeds brak weer de zon door, en werden we getrakteerd op prachtige regenbogen en kleurden de bomen schitterend op met hun herfstkleuren. Wat is Schotland toch mooi, in ieder jaargetijde, maar ook juist in de herfst. Hier rijden we over de B862; een mooie en rustige weg van Fort Augustus richting Inverness, ten zuiden van Loch Ness. We rijden vol verwachting de pot met goud tegemoet...

'1034969' door hamminga '1034969' door hamminga

Zuid-AfrikaLimpopo

Te paard op safari

hamminga

Heel spannend en indrukwekkend, dat was deze safari te paard door een prive wildpark in de regio Limpopo in Zuid-Afrika. We verbleven in het prachtige Lodge Ant's Nest, een kleinschalige accommodatie in het Waterberg gebied, vlakbij Vaalwater. Hier leven zo'n 70 paarden vreedzaam samen met giraffen, diverse soorten antilopen, neushoorns en buffels. De neushoorns worden hier 24 uur per dag bewaakt, ook stropers weten dit gebied helaas te vinden. Wat heel bijzonder is aan deze plek, is dat iedereen, ook onervaren ruiters als wij, onder begeleiding van 2 rangers, te paard de wildernis in kunnen. We komen giraffen tegen, impala's, kudu en zelfs neushoorns. De dieren zijn aan de paarden, die hier gewoon loslopen in dit gebied, gewend, dus we kunnen heel dichtbij komen. We komen geen neushoorns en buffels tegen, wat we enerzijds jammer vinden, maar anderzijds ook stiekem een beetje een opluchting...Een onvergetelijke ervaring!

'1020604' door hamminga '1020604' door hamminga

Door de Schotse...Hoo

hamminga

Vandaag maakten we een schitterende wandeltocht door de Schotse Hooglanden. We liepen een stuk van de South Loch Ness Trail, vanaf Loch Tarff. Je begint met een flinke klim en steigt dan snel, maar het uitzicht is dit ook dubbel en dwars waard... Onderweg kwamen we een mountainbiker tegen en een handje vol schapen, verder hadden we het trail voor onszelf, zo mooi!

'1013994' door hamminga '1013994' door hamminga

Herfst in Schotland

hamminga

We tellen weer af: nog even en dan gaan we weer richting ons geliefde Schotland. Een weekje genieten van het buiten zijn en de prachtige Highlands. We gaan terug naar dit mooie plekje midden in de heuvels, met ons huisje aan dit meertje in de buurt van Loch Ness. Juist in de herfst is Schotland zo mooi: de herfstkleuren, de burlende edelherten, de laaghangende wolken, een knapperend vuurtje in de open haard...heerlijk. Deze foto heb ik vroeg in de ochtend genomen tijdens een wandeling langs het water. De zon is net op en het is windstil. Zo mooi...

'1013393' door hamminga '1013393' door hamminga

Nederland

Op de Wadden

hamminga

In ons eigen landje hebben de Waddeneilanden toch wel mijn hart gestolen: de rust, de natuur, de ruimte, overal de horizon, de zee...Een paar keer per jaar proberen we toch wel een paar dagen naar een van de eilanden te gaan. Hier staan we op een zandplaat voor de kust van Schiermonnikoog, als er een enorm zeiljacht aan komt varen. Een prachtig plaatje van onze eigen Waddenzee...

'1013361' door hamminga '1013361' door hamminga

ChiliTierra del Fuego

Op avontuur in...Chil

hamminga

Jaren geleden trokken we 4 weken door het mooie en afwisselende Chili. We eindigden onze reis helemaal in het Zuiden, op Vuurland. Vanuit Punta Arenas namen we de veerboot over de Straat van Magellanes naar Porvenir, een plaatsje met 4500 inwoners op Chileens Vuurland. Vanuit daar reden we nog 6 uur over hobbelweggetjes (nauwelijks 'weggetjes' te noemen...) letterlijk 'the middle of nowhere' in. Hier verbleven we een aantal dagen bij een hele vriendelijke man, die hier helemaal alleen woonde, zonder stromend water, zonder elektriciteit, maar met een boel honden, paarden en schapen. Op een dag kwamen er een paar gauchos te paard langs, die al snel 2 paarden zadelden, zodat wij (zeer onervaren...) ook een ritje langs de geweldige kustlijn konden maken. Wat een avontuur en wat een schitterend gebied..

'1013284' door hamminga '1013284' door hamminga

IJslandSkaftafell

De gletsjertong...Ska

hamminga

Tijdens onze rondreis door IJsland maken we een mooie wandeling naar de gletsjertong Skaftafellsjökull en zien deze prachtige ijsformaties voor ons. De gletsjertong ligt in het gebied Skaftafell waar twee gletsjertongen uitkomen van de gletsjer Vatnajökull; de Skeidarárjökull en de Skaftafellsjökull. Het is een indrukwekkend gebied: ruig met enorme rotsformaties, maar ook watervallen en kabbelende riviertjes, witte hoentjes in gekleurd mos en prachtige vergezichten. De wandeling naar Skaftafellsjökull is prima te doen en start vanaf het informatiecentrum. Het is heel bijzonder en ook wel spannend om onder deze gletsjertong te lopen. Je stapt over grote stukken ijs heen en twijfelt soms of je op ijs of op de rotsachtige ondergrond loopt. Je hoort steeds het sijpelen van smeltend water, of een knal van afbrekend ijs. Skaftafell is makkelijk bereikbaar vanaf de ringweg 1. Vanuit Reykjavík, is er na ruim 310 kilometer (140 kilometer na Vík) een afslag linksaf de 998 (Skaftafellsvegur) op. Na anderhalve kilometer wordt over deze weg het parkeerterrein van het park bereikt. Een aanrader om te bezoeken!