Zo claim je je geld terug bij vertraging of annulering van je vlucht
Als reiziger heb je flink wat rechten bij vertraging of annulering van je vlucht. Vaak kun je je geld terugvragen, met soms zelfs nog een extra financiële compensatie. Dit moet je alleen wel zelf gaan regelen. Zo doe je dat!
Dit zijn de regels bij vertraging of annulering van de vlucht
Wanneer de vlucht is geannuleerd mag de vliegmaatschappij of reisorganisatie je nooit aan je lot overlaten. Het is verplicht om passende hulp te bieden: een andere vlucht per eerstvolgende mogelijkheid, een andere vlucht op een dag naar keuze of het geld terugbetalen. Volgens de Europese Passagiersverordening – die geldt bij vertrek vanaf een EU-bestemming of voor Europese airlines – is een vliegmaatschappij verplicht om je geld terug te betalen als je daarom vraagt, wat de reden van annulering vanuit de luchtvaartmaatschappij ook is. Zo heeft het bijvoorbeeld bij een buitenlandse bruiloft weinig zin om twee dagen later nog te gaan; wees er dan op bedacht dat je niet akkoord hoeft te gaan met de nieuwe tickets die worden aangeboden en je het geld terug kunt vragen.
Wanneer je vlucht binnen 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, komt er nog een financiële compensatie bovenop. Hier zitten wat mitsen en maren aan, maar de algehele regel is dat er een vergoeding tussen de € 250 en € 600 voor staat. De bedragen zijn zo verschillend omdat het afhankelijk is van de vluchtduur en het moment van annuleren. Je kunt overigens op diezelfde compensatie rekenen als de vlucht meer dan drie uur vertraagd is.
Toch is er één belangrijke uitzondering voor compensatie bij annulering of vertraging: overmacht. Hier valt corona onder, net als storm, technische problemen of terrorisme - om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar overmacht is een breed begrip en het is niet altijd helemaal duidelijk wat er nu wel of juist niet onder valt. Normaal gesproken regel je zelf de compensatie voor vertraging of annulering gewoon met de vliegmaatschappij of reisorganisatie, maar als die weigeren uit te betalen komen de verschillende claimpartijen in het spel.
Wanneer stap ik naar een claimpartij?
Er zijn heel wat cowboys van claimpartijen die je laten geloven dat je zonder hun inzet kunt fluiten naar je compensatie. Maar éérst probeer je het altijd zelf op te lossen met de vliegmaatschappij of reisorganisatie. Die zijn simpelweg wettelijk verplicht om zich aan de bovenstaande spelregels te houden. Wanneer je dan niet naar behoren wordt geholpen, kun je naar een claimpartij stappen. De meest voorkomende redenen om dat te doen zijn dat de vliegmaatschappij het te gemakkelijk gooit op overmacht of dat maatschappijen buiten West-Europa niet uitbetalen. Een claimbureau laat het tot een rechtszaak komen en eist de uitbetaling bij een rechter. Zo kan een individuele reiziger opboksen tegen grote instituties als internationale vliegmaatschappijen en claimen waar het recht op heeft.
Voor je dan daadwerkelijk aanklopt bij een claimbureau wijst Menno Dijcks, verzekeringsexpert van Independer, ons op een gouden tip: ‘Bij annulering of vertraging van een vlucht kun je óók je rechtsbijstandverzekering - indien je die hebt - inschakelen om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij.’ Dan wordt niet alleen het hele proces je uit handen genomen, maar nog belangrijker: je krijgt het volledige bedrag terug van je verzekeraar, terwijl je bij een claimbureau commissie en administratiekosten afdraagt.
Hoe gaat een claimpartij te werk?
In jaren van corona en chaos op luchthavens zijn claimpartijen als paddenstoelen uit de grond geschoten. De keuze is reuze, maar er is een vergelijkbare werkwijze. De claimbureaus werken op commissiebasis, meestal tussen de twintig en dertig procent met soms ook nog extra commissie als er juridische stappen moeten worden ondernomen, en administratiekosten.
De Consumentenbond roemt EUclaim als de langst bestaande en meest gerenommeerde organisatie op dit gebied. Daarbij heeft de Consumentenbond, in nauwe samenwerking met EUclaim, de eigen Vlucht Claim Service opgericht. Babs van der Staak van de Consumentenbond legt uit hoe de partij te werk gaat: ‘De juristen van onze claimservice bekijken je zaak en beoordelen je rechten. Heb je recht op compensatie, dan gaan ze aan de slag. Desnoods dagen ze de airline voor de rechter, om zo het geld los te peuteren. Heb je geen recht op compensatie of lukt het niet om het geld te krijgen, bijvoorbeeld omdat de airline tussentijds failliet gaat? Dan betaal je niets. Lukt het wel, dan betaal je een percentage (26-29%, afhankelijk van of je wel of niet lid bent van de Consumentenbond) van het bedrag waar je recht op hebt, plus € 33 aan dossierkosten. Je hoeft nooit de kosten voor een advocaat en de rechtbank te betalen.’
Navraag bij verschillende claimbureaus leert dat dit de standaard werkwijze is en dat de kosten zeer vergelijkbaar zijn. Het internationale AirHelp is de grootste partij wereldwijd, maar hanteert wat hogere tarieven: 35% commissie en nog eens 15% extra als er juridische stappen worden genomen. EUclaim is binnen Nederland het grootste, bewezen betrouwbaar en hanteert dezelfde prijzen als de Vlucht Claim Service - al krijgen leden van de Consumentenbond wat korting. Het blijkt dat als je commissies of werkwijzen hoort die afwijken van die van de Consumentenbond en de andere genoemde bureaus, een gezonde dosis achterdocht op zijn plaats is.
Kun je geld terug claimen met de chaos op Schiphol?
Als je je vlucht niet haalde door lange wachtrijen op een luchthaven, kun je daar de luchtvaartmaatschappij of reisaanbieder niet op aanspreken. Sommige luchthavens, zoals Schiphol, Eindhoven en Dublin, hebben daarom een schaderegeling opgesteld. Gedupeerde reizigers krijgen zo alsnog een tegemoetkoming. Van der Staak, woordvoerder van de Consumentenbond licht toe: ‘In het kort kun je, als je op tijd op de luchthaven stond en vanwege lange rijen je vlucht miste, de schade claimen die je opliep. Denk aan de kosten voor een nieuwe vlucht en uitgaven tijdens het wachten op die vlucht, zoals overnachtingskosten. De regelingen zijn heel uitgebreid en verschillen iets per luchthaven. Zo vergoedt Schiphol ook de annuleringskosten die je maakt voor bijvoorbeeld je autohuur en onderkomen ter plaatse.’ Onder deze uitzonderlijke omstandigheden wordt de claim dan dus niet neergelegd bij de vliegmaatschappij of de reisorganisatie, maar bij de luchthaven.
Om de drukte het hoofd te bieden is er een maximum gesteld aan het aantal reizigers op Schiphol. Er vertrekken liefst 13% minder vluchten dan voor corona. Een groot misverstand is dat niet Schiphol deze vluchten heeft geannuleerd, maar de luchtvaartmaatschappijen zelf. Van der Staak: ‘Zo’n annulering kan komen omdat ze zelf te weinig personeel of vliegtuigen hadden, dat gebeurde deze zomer veel. Wat de reden ook is, bij een vluchtannulering geldt altijd de Europese Passagiersverordening en heb jij zelf de keuze tussen terugbetaling en een andere vlucht. Maar kosten die je ter plekke al maakte, zoals een huurauto en de accommodatie, zijn voor eigen rekening. Daarom adviseert de Consumentenbond om altijd een pakketreis te boeken. Daarbij betaal je een totaalprijs voor je vlucht en bijvoorbeeld hotel of huurauto en loop je geen financieel risico bij annulering.’
Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.