Dit zijn de 10 grootste hotelirritaties volgens Nederlandse reizigers
Wanneer we op reis gaan, hopen we op een zorgeloos verblijf in een comfortabel hotel. Toch blijkt dat de werkelijkheid niet altijd overeenkomt met de verwachtingen. Samen met Plus Magazine onderzochten we wat Nederlandse reizigers het meest stoort tijdens hun hotelverblijf. De resultaten spreken boekdelen: viezigheid, geluidsoverlast en ongedierte voeren de lijst aan.
De top 10 grootste hotelirritaties
1. Viezigheid (49.7%)
Geen enkele irritatie scoort zo hoog als viezigheid. Van een plakkerige vloer tot beddengoed dat ruikt alsof het al een ronde met andere gasten meeging – het komt allemaal voor. Vooral vieze badkamers wekken irritatie: ‘Er lagen haren in de douchebak, en de wastafel leek weken niet gepoetst’ Ook vieze hotelkamers zijn een veelgehoorde klacht: stofnesten, muffe geuren en vlekken op het tapijt maken een slechte eerste indruk. En dan is er nog beddengoed. Een respondent zegt: ‘Ik trof ooit een bed vol kruimels aan, alsof de vorige gast daar een picknick had gehouden.’ Schoonmakers, aan het werk!
2. Gehorige of slecht geïsoleerde kamers (36.6%)
Wie denkt rustig te kunnen slapen, komt bedrogen uit in een kamer met slechte geluidsisolatie. Van tikkende hakken op de gang tot een buurman die zijn favoriete serie binget: gehorigheid staat op nummer twee. Eén reiziger deelt: ‘Het allerergste? Buurtgeluiden die doen denken aan een concertzaal – en niet in de positieve zin.’ Vooral ouderen ergeren zich hieraan. Oordoppen zijn dan ook een must voor de ervaren hotelgast.
3. Ongedierte (34.8%)
Ongedierte hoort absoluut niet thuis in een hotelkamer, maar helaas is het voor veel reizigers een nachtmerrie die werkelijkheid wordt. Van kakkerlakken in de badkamer tot muizen in de keuken: het is een dealbreaker voor velen. Een respondent beschrijft: ‘Ik hoorde 's nachts geritsel en zag kakkerlakken onder het bed lopen. Geloof me, dat is geen prettig geluid.’ Vooral jonge reizigers blijken ongedierte extra storend te vinden – en geef ze eens ongelijk.
4. Slecht werkende douches (25.2%)
Een douche hoort ontspanning te bieden, maar dat is niet altijd het geval. Een koude straal, een lekkende douchekop of een constante druppel kan behoorlijk frustrerend zijn. ‘We moesten de douchekop met een haarelastiekje vastzetten, anders bleef hij naar beneden zakken,’ vertelt een respondent. Een ander klaagt: ‘Het water werd of ijskoud of loeiheet. Geen tussenweg.’ De douche is niet voor niets de plek waar veel reizigers hun oordeel over een hotel vellen.
5. Ramen die niet open kunnen (21.4%)
Een hotelkamer zonder frisse lucht voelt voor velen benauwend. ‘Ik had een kamer met ramen die helemaal niet open konden, wat vooral vervelend was na een warme dag,’ deelt een respondent. Een andere reiziger vertelt: ‘De airco werkte slecht en de ramen zaten op slot. Ik heb me nog nooit zo opgesloten gevoeld.’ Frisse lucht blijkt onmisbaar voor een fijn verblijf – hotels met niet te openen ramen scoren dan ook slecht.
6. Kamer zonder raam of uitzicht op een muur (21.3%)
Slecht uitzicht haalt de sfeer direct uit je verblijf. Niemand wil wakker worden met het zicht op een bakstenen muur. ‘Ik had een kamer in Zuid-Afrika zonder raam. Alsof je opgesloten zat in een bunker,’ vertelt een reiziger. Zelfs een klein beetje daglicht kan een enorm verschil maken. Hotels zonder ramen? Voor veel gasten een no-go.
7. Problemen met airconditioning (14.9%)
Een kapotte of luidruchtige airco kan een hittegolf in de kamer veroorzaken. Eén respondent klaagt: ‘De airco maakte zó’n herrie dat ik hem moest uitzetten, maar toen werd het zo heet dat ik geen oog dichtdeed.’ Airco’s die niet instelbaar zijn, worden ook vaak genoemd. Vooral in warme klimaten is dit een essentiële voorziening waar hotels volgens de meeste reizigers niet op mogen besparen.
8. Misleidende hotelafbeeldingen (13.3%)
Iedereen kent het: je boekt een kamer op basis van prachtige foto’s, maar bij aankomst blijkt de werkelijkheid minder rooskleurig. ‘Het leek op de foto’s een droomlocatie, maar het was een nachtmerrie,’ aldus een respondent. Misleidende foto’s kunnen gasten niet alleen teleurstellen, maar ook boos maken. Hotels die te creatief omgaan met Photoshop lopen het risico op negatieve reviews.
9. Karig ontbijtbuffet (13%)
Een goed ontbijt is het begin van een mooie dag, maar een karig buffet kan die dag direct verpesten. ‘We hadden ons verheugd op een uitgebreid buffet, maar het enige wat er stond was oud brood en jam,’ klaagt een respondent. Zelfs hotels met beperkte middelen kunnen scoren door aandacht te besteden aan kwaliteit.
10. Kamer kan niet (goed) verduisterd worden (12%)
Goede gordijnen zijn cruciaal voor een goede nachtrust, maar ontbreken vaak in hotelkamers. ‘Ik werd wakker door het eerste ochtendlicht omdat de gordijnen niet goed sloten,’ vertelt een reiziger. Vooral in steden met veel neonverlichting is verduistering onmisbaar. Een klein detail met grote impact.
Opvallende leeftijdsverschillen
Hoewel viezigheid de absolute nummer één is bij alle leeftijdsgroepen, zijn er interessante verschillen. Jongeren (< 20 jaar) hechten meer belang aan extra comfort, zoals beddengoed of kussens, terwijl 70-plussers zich meer storen aan geluidsoverlast. Ongedierte is vooral een probleem voor twintigers, en douches staan bovenaan de ergernislijst van dertigers.
Irritaties die (bijna) niemand boeien
Hoewel de top tien irritaties veel herkenning oproepen, blijkt uit het onderzoek dat er ook een aantal ongemakken zijn waar reizigers zich opvallend minder druk over maken. De afwezigheid van een waterkoker of koffiezetapparaat (9.4%) staat nog net bovenaan deze lijst van ‘klein leed’. ‘Ik miste ’s ochtends mijn kopje koffie op de kamer, maar ach, dan haal je het toch beneden?’ lijkt de instelling van veel gasten.
Andere irritaties, zoals het ontbreken van lichtknoppen bij het bed (8.8%) of een douchekop die niet verstelbaar is (8.1%), worden zelden als dealbreakers ervaren. Zelfs een te luide minibar (7%) of een bed dat eigenlijk net te kort is (5.6%) leidt hooguit tot een kleine zucht, maar zelden tot een slechte review.
Wat vooral opvalt, is hoe weinig reizigers zich druk maken om de kleinigheden. Een vieze afstandsbediening (4.7%), een minibar waar je geen eigen drankjes in kwijt kunt (3.1%) of het ontbreken van een strijkijzer (0.5%) of lijken nauwelijks impact te hebben op de hotelervaring. En zelfs de opmerking ‘de minibar is te duur’, een klassieker onder klachten, wordt slechts door 1.8% van de respondenten genoemd.
Het onderzoek laat zien dat reizigers verrassend flexibel zijn in het accepteren van kleine ongemakken – zolang de basis, zoals hygiëne en rust, maar op orde is. Hotels die deze zaken op orde hebben, kunnen zich waarschijnlijk de kleinere details veroorloven zonder klachtenregen.
Het onderzoek naar hotelirritaties werd uitgevoerd door Columbus Travel in samenwerking met Plus Magazine. Via een uitgebreide online survey werden Nederlandse reizigers gevraagd naar hun grootste frustraties tijdens een hotelverblijf. In totaal namen 1.820 respondenten deel, verdeeld over verschillende leeftijdsgroepen. Deelnemers kregen de mogelijkheid om te stemmen op een lijst met veelvoorkomende irritaties en daarnaast hun eigen ervaringen en anekdotes te delen. De resultaten bieden niet alleen inzicht in de meest voorkomende ergernissen, maar ook in opvallende verschillen tussen leeftijdsgroepen en individuele voorkeuren. Het onderzoek geeft een helder beeld van wat voor reizigers belangrijk is – en hoe hotels hun dienstverlening kunnen verbeteren.
Meer tips om wél bijzonder te overnachten? Kijk op onze themapagina vol gave slaapplekken!
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.