'1091301' door hamminga '1091301' door hamminga

NederlandDe waddeneilanden

Uitwaaien op Texel

hamminga

In september verbleven we een lang weekend met de familie op Texel. Heerlijk uitwaaien op het brede strand, de duinen, genieten van de Hollandse luchten, de rust en de ruimte. Uren hebben we gewandeld. Hier liepen we op het noordelijkste puntje van het eiland, vlakbij de fotogenieke rode vuurtoren. Wat kan ons eigen landje toch mooi zijn...

'1091033' door hamminga '1091033' door hamminga

Echt Schotland

hamminga

Weer of geen weer...wandelen in Schotland is altijd prachtig... Eind oktober verbleven we een week in de Schotse Hooglanden. In dit gebied zijn de mogelijkheden om te wandelen oneindig. Met een gedetailleerde stafkaart en een beetje avontuurlijke inslag kom je hier al heel ver. Regelmatig zochten we een mooi gebied, een dal, of een mooi meer uit, waar we de auto dan parkeerden en de natuur inliepen. Soms met pad, soms zonder pad, soppend door nat en hoog gras, soms klauterend over stenen, maar steeds weer even mooi. Onderweg kwamen we schapen tegen en zagen we burlende herten in de verte. Indrukwekkend mooi; weer of geen weer....

'1090685' door hamminga '1090685' door hamminga

CanadaPeter Lougheed Provincial Park

De laplanduil

hamminga

Eerder plaatste ik al diverse foto's van de indrukwekkende laplanduil (great grey owl) die we tijdens een wandeling in Peter Lougheed Provincial Park, in de Canadese Rocky Mountains, spotten. We konden hem best dicht benaderen en hebben een hele tijd naar hem staan kijken. We zagen hem een enorme duik maken naar een prooi en verdwijnen in het hoge gras. Tot hij zich opeens weer liet zien en wegvloog. En dat leverde een prachtige blik op zijn pootjes die wel sokjes aan leken te hebben, zijn, zijn enorme vleugels (spanwijdte van zo'n 70 cm) en mooie veren...Wat een geweldige ontmoeting!

'1090479' door hamminga '1090479' door hamminga

NamibiëDamaraland

Dwars door Namibië

hamminga

Wat hebben we genoten van het rijden door het schitterende landschap van Namibië: de eindeloze wegen, de prachtige vergezichten, wildlife langs en op de weg, de rust. Uren konden we rijden zonder een andere auto tegen te komen. Soms een herder met wat geiten, soms een ezel met wagen. De wegen zijn over het algemeen niet heel goed; veel gravelwegen met ribbels en losse stenen. Je kunt zeker niet hard rijden, en je moet voor een paar honderd kilometer echt wel een paar uur uittrekken. Maar wat geeft het; je tijd is aan jou en de omgeving is steeds weer even indrukwekkend... Af en toe vergeet je wel na een fotostop om weer links te gaan rijden. Daar kom je pas weer achter als er een tegenligger aankomt...:-) Hier rijden we vanuit midden Namibië richting Damaraland.

'1090342' door hamminga '1090342' door hamminga

Mountainbiken door de

hamminga

In de herfst van 2018 verbleven we een weekje in de Schotse Hooglanden. In dit gebied zijn de mogelijkheden om te wandelen oneindig. Het gebeurt regelmatig dat je uren lang geen andere wandelaar tegenkomt. Groot was de schrik dan ook toen we tijdens een afdaling, genietend van het eindeloze uitzicht voor ons, opeens piepende remmen achter ons hoorden. Dat hadden we niet verwacht! Een sportieve mountainbiker haalde ons in, vol in z'n remmen knijpend om niet te hard de berg af te dalen. Gaaf om te zien, en als je deze sport beoefent, zeker geweldig om in dit gebied te kunnen doen!

'1090074' door hamminga '1090074' door hamminga

Noorwegen

Cruise door de Noorse

hamminga

Afgelopen zomer zaten we in een prachtig afgelegen huisje aan de Hardangerfjord in Noorwegen. We zaten op ons terrasje en genoten van het schitterende uitzicht en de rust. We waren net met ons kleine motorbootje en een hengel de fjord op geweest in een poging ons avondmaaltje te vangen (helaas zonder geluk). Opeens zien we in de verte een immens schip aankomen: wow, een cruiseschip! Als een varend appartementencomplex glijdt het schip van Princess Cruises voorbij. Na een kwartier slaan grote golven tegen de oever bij ons huisje. "Oef, zijn wij blij dat we net veilig aan land zijn!" zeggen we tegen elkaar. Een dag later zien we de Holland America Lijn voorbij varen, 's avonds, prachtig verlicht. Wat een immens grote schepen, we zijn onder de indruk. Het blijkt dat aan het eind van de Hardangerfjord de plaats Eidfjord ligt, waar de cruiseschepen aanmeren om vanuit daar het fjordengebied te ontdekken. We gaan die week nog een paar eer vissen, maar zitten een stuk minder ontspannen in ons bootje: een van ons blijft steeds alert en tuurt de fjord af of er niet toevallig een cruiseschip aan komt varen!

'1089994' door hamminga '1089994' door hamminga

OmanMuscat

Visjes tussen je tene

hamminga

Daar stonden we, heerlijk met onze voetjes in het kristalheldere water op het strand in Oman, net buiten Muscat. Te genieten van het uitzicht, de zon en de mooie schelpen. Opeens voel ik iets kriebelen en kijk verschrikt naar mijn voeten. Wauw: visjes, zoveel visjes, zwemmen gewoon tussen onze voeten door en laten zich makkelijk bewonderen. Het leek wel een aquarium! Wat een heerlijke plek en wat een mooi en veelzijdig land...

'1089977' door hamminga '1089977' door hamminga

CanadaJasper NP

Berggeit in de Rockie

hamminga

We rijden van Maligne Lake terug naar Jasper. Opeens zien we beweging naast de weg en op de bergwand. We minderen vaart en zien een groep berggeiten de steile bergwand opklimmen. Zo knap hoe deze dieren zich staande weten te houden op deze steile wanden! En dan ook nog relaxt staan te kijken en eten, mooi om te zien...

'1089772' door hamminga '1089772' door hamminga

Vrijheid in Schotland

hamminga

In de verte rijden 2 motorrijders het onbekende tegemoet...dwars door de rust en ruimte van eindeloos mooi Schotland. Wat een gevoel van vrijheid... Naast wandelen door de prachtige natuur van Schotland en de Highlands is gewoon rondtoeren ook geweldig om hier te doen. Steeds wordt je weer verrast door mooie uitzichtpunten, blauwe meertjes langs de weg, eindeloze (smalle) wegen en schapen die een file veroorzaken. Hier rijden we van Fort Augustus richting Whitebridge. (even openen voor het mooiste overzicht...)

'1089538' door hamminga '1089538' door hamminga

MalawiLilongwe

Nieuwsgierige...schoo

hamminga

Mijn reis naar Malawi, een aantal jaren geleden, is voor mij onvergetelijk. We bezochten onder meer een school, in het kader van het World Food Programma, waar mijn toenmalige werkgever een bijdrage aan leverde. Malawi wordt niet voor niets het warme hart van Afrika genoemd: wat werden we hier hartelijk ontvangen. De kinderen omringen ons en willen een voor een op de foto. Vol verwondering kijken ze daarna op het schermpje van het fototoestel, slaken kreten en gieren van het lachen. Terug in Nederland hebben we de foto's afgedrukt en opgestuurd naar de school. Deze 2 kinderen vonden het vooral spannend en keken vol verwondering en een beetje angstig naar die grote witte mensen die daar opeens rondliepen...

'1089534' door hamminga '1089534' door hamminga

NoorwegenCentraal Noorwegen

Winters Noorwegen

hamminga

Al eerder plaatste ik een foto van onze prachtige tocht van Noorwegen naar Zweden, eind december afgelopen jaar. We reden per huurauto van Trondheim naar een piepklein wintersportgebied in Zweden. Alleen de tocht van Noorwegen naar Zweden was al een avontuur op zich: hoe dichter we bij de grens kwamen hoe witter de omgeving werd en hoe ijziger de weg. Je kunt hier niet hard rijden, dus hebt ook alle tijd de prachtige omgeving in je op te nemen. We reden een heel stuk langs een rivier, die grotendeels dichtgevroren was, waar op snelstromende stukken de ijsschotsen langsdreven. Prachtig om te zien...We konden nog uren, misschien wel dagen, zo doorrijden....

'1089508' door hamminga '1089508' door hamminga

Verenigde Arabische EmiratenAbu Dhabi omgeving

Wind in de woestijn

hamminga

Tijdens ons verblijf in Abu Dhabi genieten we een paar dagen van de immense woestijn, het Empty Quarter. We beklimmen de zandduinen, gaan op pad met een 4x4 en genieten van het bijzondere en steeds wisselende landschap. Ook steekt er op een gegeven moment een flinke wind op, waardoor je van top tot teen onder het zand zit. Maar wat is het mooi...

'1089442' door hamminga '1089442' door hamminga

CanadaBanff National Park

Bow Valley Parkway

hamminga

Een aantal zomers geleden maakten we een prachtige rondreis per camper door de Canadese Rocky Mountains. Aangezien het rond Banff erg druk kan zijn en op de Highway 1 ook, kun je ook de oude weg tussen Banff Village naar Lake Louise nemen. Deze weg, de Bow Valley Parkway, is 55 kilometer lang en volgt de Bow River Valley. Deze weg is een stuk rustiger en dus is er veel meer kans op het zien van wildlife. Tevens kun je onderweg stoppen bij prachtige uitzichtpunten, en met een beetje geluk rijdt de beroemde Rocky Mounteneer langs, de beroemde trein die dwars door de Rockies rijdt. Een echte aanrader!

'1089429' door hamminga '1089429' door hamminga

OostenrijkSalzburg omgeving

Witte wereld

hamminga

Nog een paar weken, en dan mogen we weer: heerlijk skiën in de witte wereld van Oostenrijk. Het lijkt erop dat er dit jaar voldoende sneeuw is gevallen, dus dat is al mooi meegenomen! Nu nog zo'n mooie strak blauwe lucht erbij, en de omstandigheden zijn ideaal! Wij verblijven vaak in een klein, gezellig Oostenrijks dorp in het gebied van Salzburger Sportwelt; voldoende skipistes, Oostenrijkse gezelligheid en niet te druk...

'1089371' door hamminga '1089371' door hamminga

Verenigde Arabische EmiratenAbu Dhabi omgeving

Eindeloze zandduinen

hamminga

In Abu Dhabi, vlakbij de grens van Saoudi Arabië, verblijven we een paar dagen in de immense woestijn, het Empty Quarter. Zand, zover je kunt kijken. Het is fascinerend om te zien dat de kleuren en structuren van de zandduinen steeds veranderen. Dit verveelt nooit. Tegen zonsondergang beklimmen we een van de enorme zandduinen. Dit is echt een fikse klim, maar eenmaal boven is het alle zweetdruppels (en zandkorrels waar je maar kunt bedenken...) waard: zo mooi! Onze zoon vindt dit nog steeds, na alle mooie plekken waar hij geweest is, 'een van de coolste dingen' die hij gedaan heeft...

'1089361' door hamminga '1089361' door hamminga

NamibiëCentraal Namibie

Olifant in de tuin

hamminga

Een paar zomers geleden verbleven we een paar dagen in Erindi Private Game Reserve in Namibië. Dit is een relatief nieuw wildpark op 2,5 uur rijden van Windhoek. We sliepen in een huisje vlakbij een kleine waterplaats, waar de hele dag door dieren komen drinken. Kudu's, impala's, wrattenzwijnen, maar ook regelmatig 2 prachtige olifanten. Tussen ons en de dieren staat een klein, laag hekje, waar stroom op staat. Het ziet er dun en breekbaar uit. Daar kan zo'n olifant dwars doorheen walsen zou je zeggen... Als ik op ons terrasje zit te drinken hoor ik opeens weer gesnuif en gekraak, en ja hoor, daar lopen de enorme dieren weer " onze tuin" in. Ik loop langzaam dichterbij, om de prachtige dieren op de foto te zetten (ik heb geen enorme zoomlens...). Spannend, dit is wel heel dichtbij...

'1089257' door hamminga '1089257' door hamminga

Noorwegen

Roadtrip door winters

hamminga

Eind december reden we per huurauto van Trondheim in Noorwegen naar een piepklein wintersportgebied in Zweden. Alleen de tocht van Noorwegen naar Zweden was al een avontuur op zich: hoe dichter we bij de grens kwamen hoe witter de omgeving werd en hoe ijziger de weg. Af en toe reden we door een klein dorpje, of reden we langs bergwanden vol bevroren watervallen, prachtig om te zien. Je moet rustig rijden, maar dat is zeker geen straf...

'1089187' door hamminga '1089187' door hamminga

Zweden

Dwars door de Zweedse

hamminga

Daar 'schoten' we weg; de enthousiast blaffende husky's wisten niet hoe snel ze van start moesten gaan: in de kou dwars door de prachtige en ongerepte Zweedse natuur. We gaan op husky sledetocht onder begeleiding van een ervaren gids, vanuit het Zweedse skigebied Idre Fjäll. Al snel laten we de bewoonde wereld achter ons en horen alleen nog het hijgen van de honden en het kraken van de sneeuw. Het is nog best hard werken achterop zo'n slee: regelmatig moet je vol op de rem, moet je bijsturen of je evenwicht bewaren in een bocht, of de honden even helpen als je een heuveltje op gaat, door mee te steppen. Maar wat een avontuur, en wat een prachtige belevenis!

'1075635' door hamminga '1075635' door hamminga

CanadaJasper NP

Mooie ontmoeting in..

hamminga

Tijdens een wandeling in Canada 'hink je steeds op twee gedachten". Aan de ene kant hoop je stiekem op een (verre) ontmoeting met een beer, en aan de andere kant toch maar liever niet. Je hoort vaak genoeg hoe gevaarlijk een ontmoeting met een beer kan zijn, dus tijdens het wandelen maken wij altijd veel geluid. In onze handen klappen, af en toe zingen, of even roepen: "we komen eraan beer". In Jasper NP hebben we ook veel mooie tochten gemaakt. En een eekhoorn was het meest wilde dier dat we tijdens deze wandelingen tegen kwamen. En een eland in de verte! Op een keer, terug bij de auto; zagen we in onze ooghoek opeens iets bewegen. En ja hoor, achter een omgevallen boom liep een grote bruine beer! Wauw....dat is indrukwekkend. En we waren toch wel blij dat we veilig de auto in konden stappen!

'1075005' door hamminga '1075005' door hamminga

Weer of geen weer...

'1074857' door hamminga '1074857' door hamminga

NamibiëDamaraland

Kleurige...rots-haged

hamminga

Op de rotsen bij onze accommodatie vlakbij Twijfelfontein in Damaraland rennen 2 prachtig gekleurde hagedissen rond. Ze liggen te zonnen op de scherpe stenen in de zinderende hitte en als we dichterbij komen schieten ze weg. De een heeft een rode kop en de ander een gele kop. Volgens mijn zoon is de gele het vrouwtje en de rode het mannetje...We hebben het maar zo gelaten, maar of het ook echt zo is?

'1071930' door hamminga '1071930' door hamminga

ZwedenGotaland

Muskusossen in Zweden

hamminga

In midden Zweden bezochten we 2 jaar geleden het Muskusoscentrum bij het plaatsje Tännäs. Hier worden muskusossen opgevangen en 'klaargestoomd' om weer vrijgelaten te worden in het wild. Tot voor kort was dit echte 'oerdier' niet meer in het wild te vinden. Maar door het overplaatsen van 5 muskusossen uit Noorwegen in Zweden leven er hier nu weer 30 in het wild. In het centrum wordt veel onderzoek gedaan en worden nu alweer jongen geboren, en weer vrijgelaten in de bergen verderop. Prachtig en indrukwekkend om te zien: wat een imposante dieren en wat gaaf als je deze dieren in het wild tegenkomt. Van Wiki: De muskusos leeft op de arctische toendra, en komt in gebieden voor waar het zomers niet warmer wordt dan 10 °C. Hun leefgebied strekt zich uit van het noorden van Noord-Amerika en Groenland tot de arctische archipel en het noorden van Rusland, het dier komt na herintroductie in de jaren 1940 ook voor in Noorwegen en sinds 1974 ook weer in Noord-Siberië. Een vijftal dieren uit de Noorse populatie hebben zich in Zweden gevestigd, waar nu zo'n dertig dieren leven. De muskusos is een plomp dier met een grote kop en een brede snuit. Beide geslachten hebben hoorns. Deze hoorns zijn aan de basis breed en dik, buigen langs de kop naar beneden en aan de punt weer omhoog. De hoorns van mannetjes zijn breder dan die van vrouwtjes. Ze hebben een erg langharige vacht, bestaande uit haren van zo'n 70 centimeter lang. Deze vacht bedekt de staart en de oren, en hangt 's winters tot op de brede hoeven. De vacht is 's zomers donkerbruin en 's winters zwartbruin. tussen april en juni verliest de muskusos de dikkere wintervacht. De muskusos weegt 225 tot 400 kilogram.

'1071928' door hamminga '1071928' door hamminga

NoorwegenCentraal Noorwegen

Avondstilte in...Noor

hamminga

Na een actieve dag in Noorwegen maken we een korte wandeling langs de rivier vlakbij onze cabin, in de buurt van Kvinlog. Het is stil, echt stil. Af en toe hoor je een tak kraken of een vis in het water springen, verder wanen we ons alleen op de wereld. Heerlijk, wat wil een mens nog meer?