'284080' door Dtijms '284080' door Dtijms

Zweden

Vlindertje in het...g

Dtijms

In Mellerud stonden we op een boerencamping en hadden we uitzicht op een graanveld. Op zich al heel mooi van kleur maar nog mooier doordat er telkens vlinders tussen zaten!

'264034' door Dtijms '264034' door Dtijms

Eland: lomp maar mooi

Dtijms

De (Nederlandse) eigenaren van een camping in Dalen (Telemark) weten je de weg te wijzen naar een gebied waar je 's avonds elanden kunt zien. Het was slecht weer toen wij op zoek gingen en we zagen er slechts 1, maar groot was onze verbazing toen we er de volgende middag 'gewoon' langs reden en we er onverwacht vrij dicht bij de weg eentje zagen staan, schitterende beesten, beetje lomp maar ze hebben een heel lief koppie (helaas wou deze niet met z'n hoofd op de foto)!

'263272' door Dtijms '263272' door Dtijms

Klein paradijsje met.

Dtijms

We verblijven momenteel op een paradijselijk plekje op een camping in Lofthus aan het Sorfjord. Gisteren was ons uitzicht nog zo lieflijk en mooi, vanmorgen wist hij ons te verbazen met een heel ander gezicht. We hebben ongelofelijke harde windstoten (en regen) gehad, zijn uiteindelijk de caravan ontvlucht. Het is allemaal goed afgelopen en het enige voordeel eraan is dat het mooie foto's van wolkenpartijen oplevert......en het nu weer stralend weer is!

'258477' door Dtijms '258477' door Dtijms

NamibiëDamaraland

Mooi beest in mooie..

Dtijms

We waren nog maar pas het Sesriem Naukluft Park ingereden toen we deze gemsbok zagen lopen. Als ik nu naar de foto kijk, verwonder ik me, net als toen, meteen weer over de mooie kleuren van de omgeving. Echt top dat we zo'n mooi beest in zo'n mooie omgeving konden 'schieten'!

'254221' door Dtijms '254221' door Dtijms

Zwevende bergen

Dtijms

Vanaf Varden heb je een prachtig uitzicht over de stad Molde, het fjord , de eilanden en de ferries die heen en weer pendelen. Bijj helder weer is het er nog mooier omdat je rondom uitzicht over 222 besneeuwde bergtoppen hebt! (zie ook bij mijn tips) . Helaas was het bij ons wel behoorlijk bewolkt maar daardoor leek het juist of de bergen op de wolken zweefden omdat je alleen stukjes van de toppen kon zien. We kregen in ieder geval een goede indruk hoe mooi het er kan zijn en gaan er komende zomer nogmaals naar toe, wie weet.....

'475080' door Dtijms '475080' door Dtijms

Varden: schitterende.

Dtijms

In de Noorse provincie 'More og Romsdal' ligt dicht bij Molde een zeer bijzondere plek: Bij Varden heb je vanaf het uitzichtspunt een prachtig uitzicht over de stad Molde, het fjord en de eilanden. Maar, bij helder weer, ook vooral uitzicht over 222 besneeuwde bergtoppen! Als je bij het uitkijkpunt op een bankje zit, waan je je helemaal in een andere wereld... Het is mogelijk om met de auto naar dit uitzichtspunt te rijden, maar ook loopt er een wandelroute vanaf Molde naar deze plek.

'254056' door Dtijms '254056' door Dtijms

Zuid-AfrikaKalahari woestijn

Hoezo: wild?

Dtijms

In het Kgalagadi Transfrontier Park zagen we veel wildebeesten, ook wel gnoes genoemd. Deze op de foto was alleen en stond ons, bijna langs de kant van de weg, vanuit het goudgele gras te bestuderen, valt zo nog wel mee met dat 'wilde' he? Maar we deden toch maar heel voorzichtig om hem ook niet op andere ideeën te brengen!

'254047' door Dtijms '254047' door Dtijms

Mooi roze is niet...l

Dtijms

Elk jaar wachten we met smart tot de Japanse kers bij ons in de buurt weer gaat bloeien, en ja hoor: in volle pracht met een grote hoeveelheid roze bloemetjes. Daar wordt ik vrolijk van!

'250831' door Dtijms '250831' door Dtijms

Lente uit de knop

Dtijms

Nog even wachten en dan zal onze esdoorn op stam, die nu nog vol met knoppen zit, er zo uitzien. Met veel gekleurde blaadjes die met zo'n mooie blauwe lucht als achtergrond helemaal tot hun recht komen!

'249594' door Dtijms '249594' door Dtijms

Springbokkies overal

Dtijms

Bij de put 'Sueda' in Etosha kijk je uit over de witte Etosha Pan. Er was vast hier en daar nog wat water te vinden want het had een grote aantrekkingskracht op de springbokken, we zagen er ontzettend veel (en een verdwaalde zebra).

'249416' door Dtijms '249416' door Dtijms

Sprong in het diepe

Dtijms

We stonden op een schitterende camping in Andalsnes met uitzicht op de Trollstigen aan de ene kant en de Romsdalberg aan de andere kant. Opeens hoorden we een helicopter en die landde bovenop de Romsdalberg. Even later zagen we deze basejumper springen. Best wel eng deze manier van springen want ze doen pas heel laat hun scherm uit. (op de foto is hij dus al behoorlijk laag) Waarschijnlijk was het jumpen verboden want toen de man eenmaal geland was op een veldje bij de camping, wist hij niet hoe snel hij zijn spullen bij elkaar moest rapen en ging er vandoor in een reeds klaar staande auto.

'249398' door Dtijms '249398' door Dtijms

Wildlife genoeg

Dtijms

Als ik 'wildlife' hoor dan denk ik aan deze momenten bij de waterputten in Etosha. Ongelofelijk wat een hoeveelheid beesten dat daar voorbij komt. Maar ook opvallend hoeveel verschillende soorten het dan toch blijkbaar goed met elkaar kunnen vinden. Natuurlijk geldt dat niet voor alle soorten maar toch. Het is een genot om naar te kijken en aan terug te denken!

'249383' door Dtijms '249383' door Dtijms

Zwemles?

Dtijms

Bij de waterputten in de kampen van Etosha kun je je gerust een dag vermaken want de beesten lopen af en aan. Erg leuk was het om te zien hoe ver deze zebra's het water in liepen, voor de kleine leek het wel een zwemles.....

'246195' door Dtijms '246195' door Dtijms

Zuid-AfrikaNoordwest Zuid-Afrika

Lekker voorjaar

Dtijms

Voorjaar in Zuid-Afrika in Namaqua NP. Als je geluk hebt kun je daar in het voorjaar de schitterende bloemenpracht een aantal weken bekijken. Wij waren er in augustus 2009. De foto is gemaakt vanaf de Katstertvlei, hier kun je een wandeling tussen de bloemenpracht maken. De kattenstaarten zijn op de voorgrond te zien en op de achtergrond een veld met oranje madeliefjes.

'244597' door Dtijms '244597' door Dtijms

Zuid-AfrikaWest Kaap

Zonaanbidder

Dtijms

Omdat het in de winter in Zuid-Afrika aan de zuidkust best fris kan zijn, genieten de ezelspinguins hier dan ook duidelijk van het winterzonnetje. Alhoewel er toch ook een aantal aan het zwemmen waren, brrr.

'244566' door Dtijms '244566' door Dtijms

Lentebode

Dtijms

Nu de krokusjes weer bloeien duurt het niet lang meer of de narcissen zullen ook te voorschijn komen, ik kan er echt naar uitkijken en wordt bij voorbaat al wat vrolijker als ik daaraan denk!

'244388' door Dtijms '244388' door Dtijms

NamibiëKaokoland

Onschuld

Dtijms

Dit Himbakindje zat zo zoet tussen de kippen met een stokje te spelen, echt de onschuld zelve! Hij liet het bezoek van 'ons blanken' maar rustig over zich heen komen en zorgde daardoor voor een mooi plaatje.

'243431' door Dtijms '243431' door Dtijms

Zuid-AfrikaKrugerpark

Crocodile -(the)...hu

Dtijms

Op de brug over de Krokodillenrivier hebben we een poos staan kijken (alhoewel je daar geloof ik niet mocht stilstaan) naar wat er zich bij/in de rivier afspeelde. Deze krokodil liet ons zijn tactiek van het jagen zien. Hij lag doodstil in het water te wachten tot er om hem heen hele scholen vissen zwommen om vervolgens toe te slaan waarbij hij altijd bingo had. Hij lijkt dit te weten want volgens ligt hij bij voorbaat al te lachen....

'243221' door Dtijms '243221' door Dtijms

NamibiëDamaraland

Uitzicht vanaf Dune 4

Dtijms

Duin 45 is denk ik de bekendste duin van het Sesriem Namib Naukluft Park en natuurlijk hebben wij ook een poging gedaan om deze te beklimmen. Dat viel nog niet mee, zeker voor onze dochter niet want ze deed het op krukken terwijl het ook nog eens bloedheet was. Maar we werden wel beloond voor de inspanning want er was naar alle kanten een schitterend uitzicht. De top hebben we niet gered maar als je op de foto onze auto bij de bomen ziet staan, dan waren we toch al een mooi eind op weg! (en we gebruiken alles als excuus om nog eens terug te gaan dus wie weet...)

'243002' door Dtijms '243002' door Dtijms

Zuid-AfrikaKrugerpark

Bobbejaan

Dtijms

In het Krugerpark lag een hele groep bavianen mekaar lekker,in de schaduw op de asfaltweg, te vlooien. Behalve deze ene, die had meer interesse in eten en volgens mij dacht hij dat hij de anderen te slim af was, of misschien stak hij zijn tong naar ons uit, kan ook natuurlijk...!

'474546' door Dtijms '474546' door Dtijms

Mooi ravijn: Ravnejuv

Dtijms

In het Telemarkgebied is veel moois te zien. Zo heb je ongeveer 14 km van Dalen, aan de weg van Dalen naar Vinje zo maar een diep ravijn: Ravnejuv genaamd. Je kunt de auto langs de weg parkeren, daarna is het nog een paar honderd meter lopen via een smal paadje tussen bomen door en dan kun je genieten van het schitterende uitzicht van de ca. 350 meter diepe ravijn. Als je over de richel hangt (niet te ver natuurlijk!) dan zie je onderin op de bodem een smal stroompje water lopen. Het aparte is dat er een opgaande luchtstroming is: als je een blaadje papier in het ravijn wilt gooien zal dat niet lukken want door die luchtstroming zweeft het blaadje naar boven in plaats van dat het naar beneden valt. Leuke test om met kinderen te doen! (maar zelf vond ik het ook grappig)

'242511' door Dtijms '242511' door Dtijms

Zuid-AfrikaKwaZoeloe-Natal

Ochtendgloren

Dtijms

We overnachtten bij B&B by the Sea in Salt Rock, net boven Durban. We hadden een balkon dat uitkeek op de Indische Oceaan en toen we 's morgens vroeg wakker waren besloten we lekker op het balkon te gaan zitten en hebben we in alle rust genoten van de zonsopkomst en alle kleurschakeringen die daarbij horen... (Later op de ochtend als we op dezelfde plek aan ons ontbijt zitten komt er een grote groep dolfijnen voorbij zwemmen, het is een heerlijk plekkie!)

'241635' door Dtijms '241635' door Dtijms

NamibiëKaokoland

Vrolijke Himba

Dtijms

Ik doe ook graag mee aan de 'vrolijke kinderdag'foto's. Deze vrolijke Himba zou hier vast nog een kind zijn maar is daar al wel getrouwd, te zien aan de schelp om haar nek en aan het leren versiersel in haar haren. (ongelofelijk witte tanden, daar ben ik jaloers op!)

'241083' door Dtijms '241083' door Dtijms

Noorwegen

(houten) Hotel Dalen

Dtijms

Hotel Dalen is een beeldbepalend gebouw in Dalen (Telemark). Dit op een sprookjeshotel lijkend gebouw heeft een romantische stijl met veel drakenkoppen en torentjes en stamt uit 1894. Voor de 2e Wereldoorlog werd het voornamelijk bezocht door Koninklijke families. Daarna raakte het hotel in verval en werd het een hele tijd niet gebruikt. Na 10 jaar renovatie werd dit helemaal uit hout bestaande hotel in 1994 weer in gebruik genomen. De achterkant van het hotel kijkt uit over een park dat grenst aan het Bandakmeer, je kunt daar schitterend wandelen!