Op reportage naar Tasmanië - Van de radar image
Lkoedam

Op reportage naar Tasmanië - Van de radar

Columbus-redactie Mark en Louise zijn momenteel op reportage in Tasmanië. Samen proberen ze ons zoveel mogelijk op de hoogte te houden, zodat wij van afstand kunnen meegenieten!

Vrijdag 28 februari 2014 - door: Louise ten Have

Van de radar

Inmiddels weten Mark en ik dat WiFi niet vanzelfsprekend is hier in Tasmanië. Hetzelfde geldt voor bellen. Gisteren was Matthijs jarig en natuurlijk wilde ik hem zo vroeg mogelijk bellen. Maar we zaten in Corrina. Dit dorpje waar niet meer dan 25 mensen wonen is samen met het plaatsje Burnie de uitvalsbasis voor het wilde noordwesten van Tasmanië. De plek voor avonturiers en wandelaars die houden van gematigde regenwouden en wilde kusten met zwarte rotsen die recht omhoog steken. De blinde vlek van Tasmanië. Niet alleen mijn telefoon had geen bereik, ook de enige telefoonlijn in Corrina kon niet internationaal bellen. Ook de mensen die er werkten hadden geen telefoon die vanaf dat punt kon bellen. En daar stond ik dan, wetend dat ik Matthijs niet zou bereiken op zijn verjaardag.

Tasmanië leek van te voren heel westers en dat is het ook. Maar het verrast me elke dag weer opnieuw. Tot nu toe hadden we eilanden met prachtige stranden helemaal voor onszelf. En watervallen, helemaal voor onszelf. Junglerivieren, helemaal voor onszelf. Bergen, helemaal voor onszelf en zelfs een priveconcert van een aboriginal (gitaarlegende), helemaal voor onszelf. Binnenkort zijn we weer helemaal op de radar, en vandaag heb ik Matthijs kunnen feliciteren. Beter te laat dan nooit. wordt vervolgd.....

Zaterdag 22 februari 2014 - door: Louise ten Have

Van Syney naar Tasmanië

Vandaag vertrekken we uit Sydney en vliegen vanmiddag om 4 uur naar Tasmanië. Maar eerst gaan we hier in Sydney nog een bohémien markt bezoeken, aangeraden door een local.

Als we de markt hebben bezocht, dan hebben we bijna elke buurt van Sydney gezien, van Surry Hills tot Darlinghurst en van Manly tot Potts Point. Van het rustig aan doen is niet veel terecht gekomen, als we eenmaal op pad zijn dan gaan we als een razende merk ik. Het gaat moeiteloos, waarschijnlijk door de prettige energie hier in Sydney. Wellicht door de helende kracht van de zee die landinwaarts trekt.

En goed eten helpt. Zelden ben ik ergens waar het onmogelijk lijkt om slecht te eten. Wij kunnen in Nederland nog veel leren over de zorg, liefde en aandacht die ze aan hun voedsel en recepten besteden.

Nu zitten we op het vliegveld. De markt was erg geslaagd, net als de hele buurt om de markt. Het artikel over Sydney is compleet. Ook zijn we blij te vertrekken. Vandaag is het zaterdag en Bondi Beach is te druk, te jong en te hip. Op naar Tasmanië!

Donderdag 20 februari 2014 - door: Louise ten Have

Dagje niets doen

Het komt bijna niet voor, maar voor vandaag hadden we een dag 'niets doen' gepland. Gewoon, om bij te komen van de reis. Maar ja, we zitten wel in Sydney en het bleek toch wel erg moeilijk om 'niets' te doen. Dus trekken we er toch op uit, 'maar dan wel heeel rustig aan', zeggen Mark en ik tegen elkaar. De wijk die we hadden uitgekozen, bleek er om te vragen om er om het halve uur te gaan zitten. Om de Chai Latte te proberen bijvoorbeeld, of een gezonde musle-shake. Of voor een Gouden Driehoek curry. So far so good. Maar daarna raakten we op dreef. Nog even naar dit en nog even naar dat. En de ideeën voor Columbus kwamen op gang. Aan het einde van de dag kijken we moe maar voldaan terug op een dagje 'niets' doen. 'Morgen', zeggen we tegen elkaar, 'morgen gaan we echt niets doen.'

Dinsdag 18 februari 2014 - door: Louise ten Have

Op weg naar Tasmanië

En daar zitten we dan, op onze heerlijk premiums economyclass stoelen van Cathay Pacific. Heerlijk, omdat we een enorm lange reis voor de boeg hebben en deze luxe stoelen goed kunnen waarderen. Mark zit nog in z'n jetlag: pas gisteren is hij teruggekomen uit New York. Gekkenwerk voor Mark, want voor hem is het eigenlijk een 3/4 ronde om de wereld. Van tevoren had ik bedacht hoe Mark en ik de aankomende jetlag het best aan zouden kunnen. Mark moest in New York al eerder naar bed en nu naar Hongkong moeten we slapen. Vanaf Hongkong naar Sydney moeten we wakker blijven. M'n telefoon moet uit, we gaan!