Zuidwest Bulgarije foto's & tips

'95967' door bulkata '95967' door bulkata

Rila gebergte, de 7..

bulkata

In het Rila gebergte liggen 'de 7 meren' deze zijn erg beroemd. Dit is het 2e meer op 2200 meter hoogte.

'88253' door paulinedekker '88253' door paulinedekker

Vrouw met stok

paulinedekker

Beeld spreekt voor zich ...

'497682' door marjolijn '497682' door marjolijn

Folklore in Dobursko

marjolijn

In het Rilagebergte, niet ver van wintersportplaats Bansko, ligt het dorp Dobursko. Een groepje oudere dames heeft zich tot taak gesteld de traditionele plaatselijke dansen en gezangen te bewaren en over te dragen op het nageslacht, en geïnteresseerde toeristen. Deze pittige dame ontvangt ons in de tuin van de voornaamste bezienswaardigheid van het dorp, de Teodor Tiron i Teodor Stratilatkerk, nu een museum.

'506372' door KHeijlaerts '506372' door KHeijlaerts

Wandelen in de...Rhod

KHeijlaerts

Ik heb hier heerlijk gewandeld. Nadat we bij het uitzichtpunt waren geweest, ben ik onderweg uit de jeep gestapt om de rest te kunnen wandelen. Het dorp Yagodina waar we slapen ligt rechts buiten de foto. Ik ben ook naar het kapelletje gelopen wat je op de foto ziet. Als je goed kijkt zie je een vrouw naar boven klimmen richting kapelletje. Daar heb ik heel gezellig mee kunnen praten over het land, de gewoontes, Bulgaars eten, en natuurlijk de prachtige omgeving waarin we waren. Ze woont zelf in Noord-Bulgarije en was net als ik de omgeving aan het verkennen. Erg leuke ontmoeting! De omgeving in de Rhodopen is heel afwisselend. Zoals je hier op de foto ziet zijn er veel groene heuvels, maar er zijn ook uitgestrekte bossen, rivieren, diepe kloven en stijle rotsen. Een prachtig natuurgebied waar je als wandelaar erg goed aan je trekken komt!

'509604' door KHeijlaerts '509604' door KHeijlaerts

Kolibrievlinder

KHeijlaerts

In Kovachevitsa zaten we wat te drinken toen ik ineens deze vlinder zag vliegen bij de plantenbak met Afrikaantjes. Hij viel op doordat hij heel snel was met zijn vleugels en op één plek in de lucht bij de bloemen bleef hangen. Toen ik dichterbij ging kijken zag ik dat het een kolibrievlinder was. Het viel niet mee om hem vast te leggen omdat hij telkens heel snel weer naar een volgende plek schoot. Telkens net scherp gesteld en weg was hij weer. Maar de aanhouder wint :-) Exif: Nikon D7000; Sigma 24-70 bij 70mm; ISO 100; f/4; 1/160s

'165567' door janlodewijks '165567' door janlodewijks

Rila Klooster

janlodewijks

In een mooie omgeving ligt het Rila klooster dat door zijn architectuur en schitterende muurschilderingen het bekendste klooster van Bulgarije is. Het klooster stamt oorspronkelijk uit de 11e eeuw, maar is al verschillende keren afgebrand. Als je in Bulgarije komt mag je dit niet overslaan.

'371137' door Jorik '371137' door Jorik

Drie vriendinnen...ge

Jorik

Deze drie vriendinnen trof ik op n bankje voor een restaurantj in Bansko. Ze vonden het geen probleem dat ik er en foto van maakte.

'509643' door KHeijlaerts '509643' door KHeijlaerts

Uitzicht over de...be

KHeijlaerts

In Bulgarije hebben we 2 dagen geslapen in een eigen huisje. Een traditioneel Bulgaars huisje, in het afgelegen dorpje Leshten. Heerlijk rustig plekje, met eigen veranda en tuin. En uitzicht over een paar daken en de omliggende natuur. En ook nog volop traditionele details en aankleding van het huisje. (denk: houtsnijwerk, vrolijk gekleurde geweven kleedjes en kussens, droogbloemen) Daar kwam ik echt tot rust. Lekker wandelen in de omliggende bossen, een boek lezen op de veranda en iedere ochtend en avond eten beneden in het dorpje aan de hoofdweg. We zijn die dagen verwend met mooie luchten, doordat het buiige dagen waren. Zo ook deze avond, toen ik voor het eten nog even een ommetje maakt met mijn camera. Voor de mensen die willen weten waar je dit huisje huurt: het heet Leshten Eco-villa's. En ik heb het gevonden via booking.com. Er is alleen wifi in het restaurant (niet in het huisje), maar verder vond ik het heel luxe om ons eigen stekje te hebben. Geen grootschalig, onpersoonlijk, luxe hotel; maar luxe juist door de eenvoud en afgelegen plek. Exif: Nikon D7000; Sigma 24-70 bij 70mm; ISO 100; f/8; 1/250s

'502762' door KHeijlaerts '502762' door KHeijlaerts

Vrolijke horens

KHeijlaerts

Ik zit achterin een open jeep, we stuiteren alle kanten op. De weg zit vol met kuilen. Voor zover je op sommige plaatsen uberhaupt van een weg kan spreken. We zijn onderweg vanuit Yagodina naar 'het' uitzichtpunt van de regio. Gisteren heeft het veel geregend, dus hier in de bergen hangt het nu vol met nevel. Juist als we langs deze koeien stuiteren breekt er wat zon door de nevel heen. En wat schertst mijn verbazing als ik de foto terug zie? Behalve het mooie licht zie ik ineens dat die ene koe toch wel hele vrolijke horens heeft :-) Exif: Nikon D7000; Sigma 24-70 bij 29mm; ISO 250; f/8; 1/640s

'436289' door jenon62 '436289' door jenon62

Laatste zonnestralen.

jenon62

De laatste zonnestralen over het Pirin-gebergte, voordat de regenbuien komen. Bulgarije is een schitterend land voor een ieder die van afwisselende, mooie landschappen houdt. Deze foto is in de omgeving van Melnik genomen.

'503426' door KHeijlaerts '503426' door KHeijlaerts

Het regent in de...Ya

KHeijlaerts

In de buurt van Yagodina is het landschap werkelijk een sprookje. Vooral de Yagodinakloof is heel mooi om doorheen te rijden. Als je van wandelen en natuurschoon houdt dan is het zeker de moeite waard om naar deze afgelegen plek te rijden! Toen we aankwamen bij Yagodina regende het best wel, je kan het op de foto ook zien, er hangt een hoop vocht boven de beek en tussen de bomen. Exif: Nikon D7000; Sigma 24-70 bij 24mm; ISO 250; f/5,6; 1/40s

'505666' door KHeijlaerts '505666' door KHeijlaerts

De prachtige Rhodopen

KHeijlaerts

Wat vond ik de Rhodopen in Bulgarije mooi!! Zo onbekend.... zo zonde! Heerlijk gebied om te wandelen, er groeit en bloeit heel veel moois, er zijn kabbelende beken met hele oude stenen boogbruggetjes eroverheen, prachtige groene heuvels, stijle scherpe rotsen bij de Yagoninakloof, prachtige uitzichten overal waar je kijkt.... Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom hier zo weinig mensen naartoe op vakantie gaan. Waarom is het zo onbekend? Deze foto maakte ik vanuit een rijdende jeep, over een super hobbelige weg vlakbij Yagonina. We zijn onderweg naar een uitzichtpunt. Doordat het de middag ervoor flink heeft geregend hangt er nog heel veel vocht in de lucht, waar de zon voorzichtig doorheen prikt. Het oostelijke deel van de Rhodopen is overigens ook een van de Rewilding Europe projecten. Ik ben alleen in het westelijke deel geweest. Exif: Nikon D7000; Sigma 24-70 bij 29mm; ISO 250; f/8; 1/800s

'502644' door KHeijlaerts '502644' door KHeijlaerts

Uitzicht onderweg

KHeijlaerts

Zomaar een uitzicht onderweg. Het is overal zo mooi, hier konden we de auto even neerzetten aan de kant van de weg om even op het gemak het landschap op ons in te laten werken. We zijn onderweg van Plovdiv naar het super afgelegen dorpje Yagodina in de westelijke Rhodopen. Exif: Nikon D7000; Sigma 24-70 bij 24mm; ISO 100; f/8; 1/30s

'509871' door KHeijlaerts '509871' door KHeijlaerts

Het dorp Leshten

KHeijlaerts

Gisteren plaatste ik een foto van het uitzicht vanuit Leshten. Dit keer een foto van Leshten zelf. Je ziet dat het op sommige plekken best vervallen is, maar met wat gelden van de EU wordt het dorpje langzaam aan weer opgeknapt. Het is een uniek dorp, met zijn traditionele, regionale architectuur. Het ligt best afgelegen, maar zo mooi midden in de natuur. Echt buiten de gebaande paden, wat meer toerisme en inkomsten kunnen ze hier best gebruiken! Er zijn een paar kleine huisjes in het dorp die je kan boeken voor een overnachting. Heel tof om een paar dagen je eigen huisje te hebben op zo'n plek! Met een eigen veranda, tuin, het traditionele sfeertje goed behouden, maar wel keurig opgeknapt. Vooral de details in het huisje zijn geweldig! Exif: Nikon D7000; Sigma 24-70 bij 27mm; ISO 100; f/8; 1/100s

'506450' door KHeijlaerts '506450' door KHeijlaerts

Yagodinakloof

KHeijlaerts

Wat je hier ziet is een stukje van de Yagodinakloof. Eerder plaatste ik foto's van het uitzichtpunt, hier staan we op een smal stukje in de kloof. Dit is een stukje van het uitzichtpunt verwijderd. Bij het uitzichtpunt is de kloof nog vrij breed. Yagodina ligt behoorlijk westelijk in de Rhodopen, het ligt behoorlijk afgelegen maar de route er naartoe is prachtig!

'266293' door reysigers '266293' door reysigers

Vakmanshuis

reysigers

Onderweg rijdend door het zuiden van Bulgarije kom je nog veel oude vakmanshuizen tegen. Gebouwd met balken en soms erg verwaarloosd.Jammer!!!!!!Dit huis nog redelijk bewoonbaar.

'95971' door bulkata '95971' door bulkata

De 7 meren in het Ril

bulkata

Tussen de 2200 en de 2500 meter hoogte liggen in het Rilagebergte 'de 7 meren' Hier een uitzicht op een aantal ervan.

'206990' door reysigers '206990' door reysigers

Straatwerksters

reysigers

Had ik het met mijn vorige foto over zwaar vrouwenwerk in India. Ook in Europa, Bulgarije namelijk wordt zwaar werk door vrouwen verricht. De opzichter stond een eindje verderop om te zien of er gewerkt werd en deed zelf niets.

'509994' door KHeijlaerts '509994' door KHeijlaerts

Heel leuk bruggetje

KHeijlaerts

Ook deze foto heb ik in de buurt van Yagodina genomen. We gingen de Yagodinagrot bezoeken en daar vlakbij ligt dit bruggetje over het water. Ik vond hem zo leuk dat ik hem even moest fotograferen. Hoe oud zal dit bruggetje zijn? Volgens mij ligt hij hier al even :-) Die stijle hellingen vol met bomen vond ik ook erg imposant in dit gebied. Zuid-west Bulgarije is trouwens echt een aanrader. Maar dat merkten jullie vast al wel aan mijn enthousiasme bij mijn foto's ;-). In dit deel van Bulgarije is het wel echt wenselijk om een auto tot je beschikking te hebben. De route van Plovdiv naar Yagodina is werkelijk prachtig om te rijden. Vooral het stuk langs het water en het laatste stuk bij de Yagodinakloof.

'504018' door KHeijlaerts '504018' door KHeijlaerts

Jeeptour in mistige..

KHeijlaerts

We zijn in Yagodina in de Rhodopen. Een afgelegen dorpje in een prachtig stuk natuur. Vanuit Yagodina kan je met een jeep (of eventueel ook te voet) naar een uitzichtpunt met prachtig zicht op de Yagoninakloof. Dit uitzichtpunt heet Eagle eye of in het Bulgaars: Orlovo oko. Te voet kost je niks, maar met de jeep is het ook maar 10 Lev (ong. 5 eur) en een hele beleving! Het is nog mistig onderweg, wat er prachtig uitziet. De dag ervoor had het flink geregend, en dat moet er dan natuurlijk weer allemaal uitdampen. Deze foto maakte ik vanuit de rijdende jeep.

'505772' door KHeijlaerts '505772' door KHeijlaerts

Wachten loont

KHeijlaerts

Gisteren plaatste ik een foto van het uitzichtpunt over de Yagoninakloof. De Eagle eye. We kwamen daar aan in de mist en zagen dus helemaal niks. Gelukkig hebben we wat geduld en trok de mist na een kwartier/half uur ineens helemaal weg. Dat ging heel rap! En toen kwam deze wereld tevoorschijn!! Wat een uitzicht! De kloof is heel stijl en duikt zo 600m de diepte in! Op het platform sta je (heel eng!) recht boven die diepte. Ik ben er ook op geweest met mijn hoogtevrees en het is te doen :-) Niet teveel bij nadenken. Zo ontspannen als het gezin op de foto er staat stond ik er niet, en over de rand naar beneden kijken zoals die jongen doet, heb ik ook niet gedurfd. Maar ik was wel tot het einde gelopen en heb er wat foto's gemaakt. Exif : Nikon D7000; Sigma 10-20 bij 10mm; ISO 250; f/9; 1/500s

'197810' door reysigers '197810' door reysigers

Rila Klooster

reysigers

Het grootste en meest fascinerende en bekendste klooster van Bulgarije is het Rila klooster. Het klooster staat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De naam komt voort uit het feit dat het klooster is gelegen in het Rila gebergte, in het westen van Bulgarije. Het klooster bevindt zich op een hoogte van 1147 meter.

'216383' door Gerrit '216383' door Gerrit

Oud

Gerrit

Alles aan deze situatie is oud. Het vrouwtje, haar kleren, de stoel, de deur, de stok. Sepia leek mij hier de meest geëigende kleurstelling. Genomen in Bansko aan de westkant van de Rodopen, een mooi oud stadje.

'512863' door marjolijn '512863' door marjolijn

Smalspoortocht Rodope

marjolijn

Eerder plaatste ik een foto van een rijdende trein op het smalspoor van Septemvri naar Dobrinishte. Op het station stonden ook uitgerangeerde goederentreinen, waar al bomen en struiken in begonnen te groeien. De trein slingert zich afwisselend omhoog en omlaag tussen het westelijk deel van het Rodopegebergte en het Rilagebergte door. Er zijn een stuk of 6 stations op de route, dus je kunt ook delen van het hele traject pakken.