Hsipaw foto's & tips

'499749' door ivonne '499749' door ivonne

Bijzondere treinrit

ivonne

Een treinrit die ik echt iedereen kan aanbevelen is die van Hsipaw, gelegen in de bergen het noorden, naar Mandalay of andersom. Wij deden er een deel van en stapten uit in Pyin Oo Lwin. De rit brengt je in een slakkentempo al hobbelend en bobbelend waar je wezen moet. De wagons hebben allemaal een geheel eigen ritme en lopen door de trein vormt een ware uitdaging.Tassen kun je maar beter goed vastmaken en een stoel in de iets luxere 2e klasse is ook aan te bevelen op deze lange rit. Verkopers stappen in en uit, je stopt geregeld bij kleine stations waar je even kunt rondlopen en wat eten, het landschap dat je ziet is afwisselend. Onderweg rijd je ook nog over het prachtige Gokteik viaduct waarbij je genoeg tijd krijgt om in de diepte te staren. Al met al een bijzondere rit die je bijna niets kost en waar je zelfs een levensverzekering bij krijgt ( zo lazen we op het kaartje).

'553461' door dorie '553461' door dorie

Dutje

dorie

Prachtig om te zien hoe creatief deze Birmese moeder te werk ging. Ze knoopte de hangmat vast aan een houten paal en legde haar zoon er in voor zijn middagdutje. Zij gezicht ingesmeerd met thanaka tegen de zon.

'514570' door travelbag '514570' door travelbag

Langs dorpjes

travelbag

Vanuit Hsipaw eerst een stuk met een lokale bus en dan staan we bij het start punt van onze twee daagse trekking rondom Kyaukme. Het gebied van de Palaung bevolking. Door in het gebied rond te lopen zie je wat van hun leef en woongebied. Zelfs de overnachting vind bij de lokale bevolking plaats.

'491515' door Jelle51 '491515' door Jelle51

Keeper op sokken

Jelle51

Tijdens de wandeling bezochten we een school De lokalen waren goed gevuld. buiten op het plein waren een stel jongens aan het voetballen. op sokken om hun schoenen heel te houden.

'498794' door ivonne '498794' door ivonne

Typisch portret

ivonne

We ontmoeten haar tijdens een trekking in het noorden van het land. Vanuit Hsipaw zijn we twee dagen met een gids op pad. De rieten hoed en de enigszins verlegen maar zeer vriendelijke lach.....een typisch portret uit Birma!

'490291' door Jelle51 '490291' door Jelle51

Trakking naar Kyaukm

Jelle51

Vanuit Hsipaw zijn we met de lokale bus naar Kyaukme gereisd . Hier ervaren we de dagelijkse heisa van het lokale vervoer. We zitten opgevouwen in de bus met onze benen op een stel deuren.De lokale bevolking is aardig en nieuwsgierig. In ongeveer anderhalf uur rijden we naar Kyaukme. Om meer in contact te komen met De Palaung bevolking hebben we in twee dagen een unieke trektocht in de bergen gemaakt en geslapen bij deze berg stam. We liepen de eerste dag ongeveer zeven uur door bergachtig gebied en grotendeels bergopwaarts. Tijdens de trekking lunchen we in een van de Palaung dorpen. Ook voor de Palaung betekent het een bijzondere ontmoeting omdat ze weinig westerlingen zien. De overnachting bij de mensen thuis was zeer eenvoudig. Omdat we in een afgelegen en authentiek dorp slapen is het vanzelfsprekend dat we hier zeer weinig tot geen toeristen tegen komen.

'498464' door Jelle51 '498464' door Jelle51

Op de uitkijk

Jelle51

Na een busreis met de lokale bus vanuit Hsipaw naar Kyaukme maakten we een trekking en liepen we in een dag ongeveer zeven uur door bergachtig gebied en grotendeels bergopwaarts. Onze lunch gebruikten we in een van de Palaung dorpen. Omdat we in een afgelegen en authentiek dorp slapen is het vanzelfsprekend dat we hier zeer weinig tot geen toeristen tegen komen. De terugtocht ging ongeveer in 6 uur bergafwaarts. In een van de dorpen die we doorkruisten stond deze jonge monnik op de uitkijk

'497340' door afrika '497340' door afrika

Jonge novices

afrika

Voordat we een driedaagse trekking in het Shan gebied gingen maken, zijn we eerst een dag op het platteland in de omgeving van Hsipaw gaan 'inlopen'. Daar brachten we o.a. een bezoek aan een klooster waar voornamelijk jonge novices woonden. Sommigen verbleven er een paar weken tot een paar maanden. Maar anderen woonden er al jaren. Het zag er heel mooi uit en er hing een heerlijke ontspannen sfeer.

'513980' door chateau '513980' door chateau

Monnikje in raam

chateau

Nadat we in Hsipaw een trekking hebben gemaakt lopen we nog wat rond in het dorp zelf en bezoeken een kloosterschooltje. Overal waren jonge monnikjes bezig. Afwas, kleding ophangen e.d. Dit kleine monnikje stond wat water te drinken en gooide de rest uit zijn beker naar beneden.

'497118' door afrika '497118' door afrika

Zusjes

afrika

Hsipaw is een relatief klein plaatsje waar je heerlijk kunt slenteren, maar ook mooie wandelingen in de omgeving kunt maken. Deze twee zusjes keken wat verlegen toe toen we langs de winkel van hun vader liepen.

'525000' door AdriaanV '525000' door AdriaanV

Dorpsleven in Kalaw..

AdriaanV

Een binnenplaats bij een huis op palen .De koe ligt er lekker beschut tegen regen en hitte. Vrouwen en kinderen staan wat bij elkaar, gewoon een lekker alledaags vredig sfeertje in Kalaw- Birma ( scan van dia )

'534317' door chateau '534317' door chateau

Sjouwen met riet.

chateau

We fietsen buiten Hsipaw door een mooi landschap. Overal zijn mensen bezig. Opvallend veel vrouwen zijn aan het werk. Deze vrouw sjouwt met riet. Waarschijnlijk gaat ze het gebruiken voor de dakbedekking van haar huis of gaat ze er matten van vlechten.

'538012' door chateau '538012' door chateau

Vriendelijke man in..

chateau

Als we terug komen van een wandeling door Hsipaw zien we deze man aankomen. We hebben even gecommuniceerd met handen en voeten. Hij vond het wel leuk om op de foto te gaan.

'538349' door chateau '538349' door chateau

Begin van een nieuwe.

chateau

Het is nog vroeg in Hsipaw. We hebben zojuist onze tickets gekocht voor de terugreis naar Mandalay. De trein heeft vertraging en dat betekent dus wachten. Maar dat is geen straf,want er is genoeg te zien. Deze dame komt over de rails aangelopen om zo dadelijk in de trein haar koopwaar aan de reizigers aan te gaan bieden. Verder wordt het perron ingenomen door allerlei verkopers en verkoopsters. In de verte kringelt rook omhoog bij de hutjes. De dag is weer begonnen.

'496221' door twalia '496221' door twalia

Lekker badderen

twalia

In Hsipaw huren we een fiets om rond te rijden in de omgeving. We komen door kleine dorpen waar de mensen leven van de landbouw en hun vee. Het vee is erg belangrijk voor de Birmezen en worden met respect behandeld. Deze vrouw zorgt er voor dat deze buffel een lekker badje heeft!

'499831' door twalia '499831' door twalia

Boerenleven

twalia

Vanuit Hsipaw kan je wandelend of per fiets de omgeving verkennen. In het heuvellandschap zie je kleine dorpen waar de meeste mensen nog in houten huizen wonen. Ze leven van de landbouw.

'543328' door marcvankessel '543328' door marcvankessel

Buiten de gebaande...

marcvankessel

Iedereen die naar Hsipaw reist doet dit vanwege de ethnic villages in de bergen rondom Hsipaw. Wij dus ook. Het probleem is echter dat deze dorpjes moeilijk bereikbaar zijn en daarom alleen met een gids, via een trektocht, te bezoeken zijn. Er worden verschillende treks aangeboden, waaronder één van vijf uur up-hill waarna je met de motor wordt teruggebracht. Vijf uur up-hill hiken én met een gids, daar hadden we niet zo veel zin in. Maar als je met een motor wordt teruggebracht, dan moet het ook mogelijk zijn om er zelf met een motor naar toe te gaan. Dat werd ons echter afgeraden vanwege het feit dat het een moeilijk begaanbaar pad was in omgeving waar je makkelijk zou kunnen verdwalen. Maar waar een wil is is een weg. En daarom hebben we gisteren de route uit laten tekenen, met herkenningspunten in zowel de Engelse als Birmeese taal (om het eventueel onderweg te kunnen vragen), en zijn we met de motor op pad gegaan. Het mooie van dit avontuur was, dat je dus op plekken komt waar je waar je anders niet zo snel zou komen. En zo kwamen onderweg langs een Boeddhistisch klooster waar alleen jonge monniken woonden. Althans, we hebben geen ouderen gezien. In de bomen rondom het klooster speelden wel 10 tot 15 monniken. Hangend, springend en lopend over de takken. Het leken wel kleine aapjes. Niet onrespectvol bedoeld, maar zo kwam het wel op ons over. Ze waren net zo verbaasd om ons te zien als wij hun. Maar een glimlach doet veel, en een fotocamera met een scherm waarop je jezelf terug kunt zien ook. Iedereen móest op de foto. Zo ook deze kleine guitige donderstraal. Monnik of niet, de ondeugd is van zijn ogen af te lezen.

'506402' door jamievanommering '506402' door jamievanommering

In een schooltje

jamievanommering

In de buurt van Hsipaw maken wij een tweedaagse wandeling met een gids. We overnachten in een lokaal dorpje onderweg, waar we ook een schooltje bezoeken. Een paar kinderen zijn speciaal voor ons bezoekje wat langer op school gebleven. Ijverig schrijven ze in hun boekjes en ze laten ons maar al te graag zien welke woordjes Engels ze al kennen! (Er is net voor een maand een vrijwilliger in het dorp geweest die Engelse les gegeven heeft.) De gele thanaka op de gezichtjes van de kids maar ze nog schattiger dan dat ze al zijn!

'534607' door chateau '534607' door chateau

Drie uit het raam.

chateau

Tijdens een wandeling door de buitenwijk van Hsipaw wordt onze aandacht getrokken door geschreeuw en gelach. Het blijkt te komen uit het naburig schooltje. Als we er aankomen worden we nieuwsgierig bekeken door de kinderen.

'492100' door re-lex '492100' door re-lex

All aboard!

re-lex

De locals die de trein pakken, machtig mooi om door de wagons heen te lopen waar de locals zitten. Als tourist is het lastig om hier een ticket voor te kopen. De mensen maken graag een praatje met je en willen weten hoe mooi je het land vind, pure trots is hetgeen dat ze gaan uitstralen.

'565258' door marcvankessel '565258' door marcvankessel

Zonde overdenken

marcvankessel

Terwijl we met de motor door de hooglanden van Myanmar toeren passeren we verschillende kleine dorpjes. Overal worden we vriendelijk onthaald en in twee gevallen zelfs (zonder bijbedoelingen) binnen gevraagd voor een kopje thee. Als we in een van de dorpjes een wandeling maken zie dit ventje (met gelakte teennagels) op de rand van een waterput zitten. Het is alsof hij op zijn jonge leeftijd al zijn zonden aan het overdenken is.

'545623' door lidydekkers '545623' door lidydekkers

Happyface

lidydekkers

Happy face op Buddhadag. Een dagje rondtoeren achterop de brommer naar bergdorpen in de omgeving van Hsipaw. Lol met de lokale kinderen en vrouwen. Hoe trek ik de aandacht van die rare mevrouw?

'569809' door chateau '569809' door chateau

Little railboy.

chateau

De trein in Hsipaw heeft vertraging dus dat betekent wachten op het station. Mooi gelegenheid om even rond te lopen om wat foto's te schieten. Op het station zelf installeren zich de verkopers alvast voor de aankomende trein. Maar een eindje van het perron worden we in de gaten gehouden door een klein jongetje. Hij staat daar mooi tussen de rails.

'516652' door ingridnonblond '516652' door ingridnonblond

Rust

ingridnonblond

Wandeling naar een klooster in het bos in de buurt van Hsipaw, het gewaad van een monnik mag niet aangeraakt worden. Dit geldt blijkbaar niet voor de huiskatten van het klooster :-)