6x bijna-vliegtuigrampen en cruciale overlevingstips image
Eric Verhoeven

6x bijna-vliegtuigrampen en cruciale overlevingstips

Een vliegtuigongeluk zit in een klein hoekje. Deze zes vluchten liepen dankzij de heldhaftige acties van de piloten maar nét goed af. Als het noodlot tóch toeslaat, kun je je overlevingskans verhogen door onze vijf cruciale overlevingstips.



Een van de heldhaftigste landingen vond plaats op de Hudson (Foto: Reisreporter JMoerkens)



1. US Airways vlucht 1549 – New York



Mogelijk de bekendste vliegtuigsave is die op de Hudson-rivier. Slechts drie minuten na vertrek van het LaGuardia vliegveld in New York vloog een vlucht ganzen de motoren in, waardoor beide motoren buiten werking raakten. Door te landen in de Hudson-rivier redde piloot Chesley B. Sullenberger het leven van alle 155 passagiers en voorkwam hij een crash in hartje Manhattan. 



2. Qantas vlucht 464 – Sydney



Windstoten van meer dan 120 kilometer per uur en zware regenval weerhielden piloot Jerem Zwart en co-piloot Lachlan Smale er in 2014 niet van om een perfecte landing te maken in Sydney. Ze vlogen recht door het oog van de krachtige storm. 



3. Air Canada vlucht 767 – Ontario



In 1983 zaten 61 passagiers en acht bemanningsleden aan boord van vlucht 767 van het Canadese Montreal naar Edmonton. Ergens boven Ontario kwam het toestel zonder brandstof te zitten, waardoor de motoren het begaven. Piloot Robert Pearson stuurde het vliegtuig in een glijvlucht van ruim 160 kilometer en landde op de verlaten militaire landingsbaan Gimli. 



4. British Airways vlucht 009 – Indische Oceaan



Piloot Eric Moody kwam in 1982 met mogelijk het grootste understatement ooit: ‘Dames en heren, we hebben een klein probleem. Alle vier de motoren zijn uitgevallen. We doen ons uiterste best om het onder controle te krijgen. Ik vertrouw erop dat jullie niet al te ongerust zijn’. Het toestel begaf zich met brandende motoren op de Indische Oceaan omdat het door een aswolk was gevlogen. Moody stuurde het toestel in een duikvlucht naar een hoogte waarop ademhalen mogelijk was en drie van de motoren weer begonnen te werken. 



5. Air Transat vlucht 236 – Azoren 



Op een vlucht van Toronto naar Lissabon kwam piloot Robert Piché voor hete vuren te staan. De rechtermotor raakte buiten werking door brandstoftekort. Enkele minuten later begaf ook de linker motor het. Toch wist Piché het toestel te landen op een eiland in de Azoren. Een aantal passagiers raakte gewond, maar iedereen wist het te overleven.



6. British Airways vlucht 5390 – Oxfordshire



Piloot Tim Lancaster werd zes kilometer boven Oxfordshire uit de cockpit gezogen omdat een raampje losliet. Hij kon nog maar net aan zijn benen vastgehouden worden door een bemanningslid. Co-piloot Alistair Atcheson wist het toestel te landen en alle passagiers, inclusief de piloot, veilig aan de grond te krijgen. 





Leer de instructies uit je hoofd. Het kan je leven redden (Foto: Michigan National Guard, Flickr)



Overlevingstips



Op deze manieren verhoog je je overlevingskans als het noodlot toeslaat:



1. Kies de veiligste plaats in het vliegtuig. Uit onderzoek is gebleken dat passagiers in het achterste deel van het vliegtuig twintig procent meer kans maken om een ongeluk te overleven. 



2. Leer de instructies uit je hoofd. Logisch redeneren lukt bijna niet meer tijdens een duikvlucht. Leer dus van tevoren uit je hoofd hoe en wanneer je een zuurstofmasker of zwemvest moet gebruiken en weet waar de dichtstbijzijnde nooduitgang is. 



3. Neem de juiste houding aan bij een vliegtuigcrash. Zet je rugleuning recht omhoog en pak je enkels vast, zodat je met je hoofd in je schoot ligt. Houd je hoofd recht naar beneden en kijk niet opzij. 



4. Zorg dat je geen rook inademt. Brand en vooral de rook die ervan af komt, is een belangrijke doodsoorzaak bij vliegtuigongelukken. Maak een zakdoekje of het doekje om je hoofdsteun nat en houd deze voor je neus en mond. 



5. Gebruik je handen op een nuttige manier. Probeer niet je spullen te redden, jij bent belangrijker. Ook heb je je handen nodig om andere obstakels weg te halen en om een natte doek voor je neus en mond the houden.