Antananarivo

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Antananarivo image

Auto huren op Madagaskar

Antananarivo
Madagaskar
Jan10e

Auto huren op Madagaskar

Bij mijn voorbereidingen voor de reis naar Madagaskar begon ik me te realiseren hoe groot dit 8e continent eigenlijk is. Hoe ga ik dit eiland verkennen? Hoeveel weken ga ik er voor uittrekken? Wat wil ik in elk geval zien en beleven? En vooral: Wat is haalbaar en hoe kom ik er dan? Dit is toch wel weer even iets anders dan een vliegticket boeken, koffer pakken en wegwezen…
Wat dan ook nog meespeelt is dat het tot en met maart nog cycloonseizoen is en dat wegen onbegaanbaar zijn. Zelfs met een 4x4.
Wat we wel helder op het netvlies hebben is dat we als duo op reis willen en niet met een groepsreis.

Wat zijn dan de mogelijkheden…
Openbare bussen (al of niet met truck bussen)… lange ritten, vaste route, overvol, bagage bovenop en geen stops onderweg.
Taxi Brousse… kleine persoonsbusjes… Wachten tot er voldoende passagiers zijn, hutje mutje, opgetrokken knieën, bagage op schoot en geen stops onderweg behalve dan om passagiers in of uit te laden. Er zit bovendien net zoveel gewicht bovenop de auto dan erin zit.
Trein… de trajecten zijn op 3 vingers te tellen
Vliegtuig… Binnenlandse vluchten zijn er vanaf 250 Euro enkele reis…. Als je internationaal met Air Madagaskar vliegt zijn er kortingen van 30 tot 50% mogelijk. Wel kun je dan zeker alle vier de windstreken bereiken. Maar is dat ook wat we willen? Daar ben ik nog niet zeker van.

Na meer over Madagaskar te hebben gelezen: Het wordt auto!
- Antieke Renault 4, lekker nostalgisch? Dan zullen we toch zeker wel een paar keer met pech komen te staan..
- Een moderne gewone persoonsauto? Maar dan zijn er belemmeringen als we ook maar iets van de RN7 af zouden willen gaan.
- Een 4x4? Maar hebben we die eigenlijk wel nodig? We zitten nog in de staart van het regenseizoen dus hele regionen zijn toch nog niet bereikbaar.

En wat blijkt dan ook nog: Er is min of meer de verplichting om een auto met chauffeur te huren. Er
zijn enkele verhuurders die hun auto zonder chauffeur durven mee te geven maar dan is het de
bedoeling dat je in Antananarivo blijft? Ik ben er enkele tegengekomen tijdens mijn
zoektocht op internet. Wij hebben geen relevante 4x4 ervaring… laat staan om over ruige, eigenlijk
onbegaanbare wegen een rivier te doorkruisen…
Of zoals mij per mail werd duidelijk gemaakt: “Het is in Madagaskar eigenlijk niet mogelijk om zelf rond te rijden. Dit heeft te maken met de lange afstanden over slechte wegen waar geen garages zijn, en ook het risico onderweg als je per ongeluk een kip, hond of erger zou aanrijden. Een auto met chauffeur is heel flexibel, zeker in het laagseizoen. Overal zijn dan genoeg hotels en overnachtingsmogelijkheden om niet van te voren te hoeven reserveren”.

Hoe is het uitgepakt in de praktijk?
Een comfortabele 4x4. Voor 20 dagen. Een meer dan uitstekende chauffeur (zijn naam is Mamisoa) die goed de weg wist en zich in alle verkeerssituaties en wegomstandigheden erg bekwaam wist te manouvreren. Daarnaast is het ook een heel sympathieke persoonlijkheid en konden we met ons schoolfrans behoorlijk met hem converseren. Geen getrainde gids maar op elke vraag was er meer dan voldoende uitleg en hij wist alles wat we zagen duidelijk uit te leggen. Hij kent de lokale adressen en zorgt dat we in contact komen met locale (Engelssprekende) gidsen bij de Nationale Parken. Onderweg krijgt een chauffeur logies en maaltijden daar waar wij ook slapen en eten (en in het enkele geval dat dat niet zo is heeft ie dan wel een kennis of eigen adresje)

Onderweg heb ik gezien dat er ook de optie is voor chauffeur met nog extra gids in de auto. Onderweg was ik erg gelukkig met de chauffeur… al was het alleen al door de ontelbare controles door verkeerspolitie, politie en militaire politie… Er wordt bij elk grotere plaats autopapieren, verzekeringspapieren en rijbewijs gechecked. En soms moest er ‘geschoven’ worden. Ik weet zeker dat we zonder hem veel langer opgehouden zouden zijn al was het alleen al doordat er dan niet in het Frans gesproken kan worden.
De verkeerssituaties, de drukte in de dorpjes, het vee onderweg… allemaal situaties waar we behoorlijke brokken hadden kunnen maken. En nu was het ook heel makkelijk dat als we ergens wilden stoppen, en stukje wilden wandelen, de markt opgingen of naar binnen gingen om te eten de auto wel ergens geparkeerd werd en was het een geruststellend gevoel dat er op de auto werd gepast met onze spulletjes erin (alleen in Antananarivo is het relatief onveilig). En ook handig dat we konden worden opgehaald na een one way hike en na de enkele reis per trein.

Wij hebben besloten om geen binnenlandse vluchten te gebruiken. Want de twee terugreisdagen van de auto met de bijbehorende benzine komen dan toch ook nog voor onze rekening. Nu hadden we niet te lange autoreisdagen en volop tijd om het land te ervaren. Zie hiervoor ons reisschema.
Reken op 50 tot 55 euro per dag afhankelijk van het aantal dagen. Benzinekosten rechtstreeks te betalen aan de pomp. Het aantal te rijden kilometers is onbeperkt en je hebt volledig de regie van je reis in eigen hand en kunt onderweg nog van alles aanpassen. (hotels volop beschikbaar in maart)

Wij hebben de auto geregeld via Remi Doomernik (remi.madagaskar@gmail.com) van Guesthouse Madalief in Antsirabe.

Foto's

50afd.jpg
50afd.jpg
Jan10e
19e50.jpg
19e50.jpg
Jan10e