image
REDACTIE

7x met de trein naar je wintersport

Achteraan aansluiten in de lange files op de Duitse Autobahn of de Franse Périphérique is voor vele wintersporters jaarlijkse kost. Maar het kan ook anders … Deze 7 wintersportbestemmingen bereik je gemakkelijk met de trein.

De eeuwige wegwerkzaamheden in Duitsland, de smalle bergweggetjes in Oostenrijk die vol lopen met Nederlandse nummerborden, de tol op de Franse snelwegen en/of ellendige files: nee, de reis naar je wintersportbestemming is doorgaans niet de meest ontspannende dag. En tóch pakt ruim tachtig procent van de wintersporters nog jaarlijks de auto richting de besneeuwde bergen. Maar heb jij al weleens aan de trein als duurzaam en relaxt alternatief gedacht? Wij zetten je vast op het goede spoor!

1. Met de trein naar Zell am See, Oostenrijk 

Uit onderzoek van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen  blijkt dat 60 procent van de Nederlanders Oostenrijk als favoriete wintersportland ziet. Daarom trappen we af met een bestemming in dat land: Zell am See. Nog niet zo platgelopen als andere gebieden in Tirol, maar met 77 kilometer aan pistes valt er genoeg te ontdekken. De après-ski is hier nog authentiek én heel levendig.

Ja! Hoe dan? De Alpen Express rijdt rechtstreeks naar Zell am See. Opstappen kan in acht Nederlandse steden in het begin van de avond, om vervolgens de volgende ochtend (09.55 uur) fris en fruitig op de lange latten te staan. Een retourticket heb je al vanaf € 219 . 

Het Oostenrijkse Zell am See is een sprookjesachtig gebied. (Foto: reisreporter ChristaThieme)

 

2. Met de trein naar Alpbach, Oostenrijk 

Denk je bij wintersporten óók aan donkerhouten chalets, ansichtkaartwaardige uitzichten, traditionele dorpjes met veel hout en een kerktoren die erboven uitstijgt? Dan is het Tiroolse dorpje Alpbach je volgende wintersportbestemming. De gratis skibus brengt je vanaf het dorp naar alle pistes van het Ski Juwel-gebied (145 kilometer).

Ja! Hoe dan? Vanaf Keulen vertrekt de Alpen Express naar Jenbach. Vanaf daar is het nog maar twintig minuutjes met de bus. Een retourticket kost € 130 en je doet er 12 uur over .


3. Met de trein naar Le Grand-Bornand, Frankrijk 

Wintersporten in Frankrijk heeft de laatste jaren zó een vaart genomen, dat authentieke Franse dorpen zijn ingeruild voor massale en spiksplinternieuwe hoogbouw. En weg was de knusheid … Le Grand-Bornand is een wereld ver weg van die ontwikkeling, met houten chaletjes, die donker zijn gekleurd van jarenlange schittering in de zon. De 211 kilometer aan pistes hebben voor ieder wat wils: groen, blauw, rood, zwart én off-piste is mogelijk.

Ja! Hoe dan? Stap op Paris Gare du Nord over naar Gare de Lyon. Daar vertrekt de TGV naar Annecy, vanwaar het nog 35 minuten is met de bus. Een retourticket kost € 200 en je bent 8 uur onderweg .
 

4. Met de trein naar Engelberg, Zwitserland 

Poederfans opgelet! Het skigebied van Engelberg in de Zwitserse regio Lac Lucerne biedt ongekende mogelijkheden voor freeriders. De geprepareerde pistes zijn vooral rood van kleur (50 km van de 82 km), met verticale afdalingen van wel 2 kilometer. Voor beginners is dit gebied niet aan te raden door de lastige stukken die de blauwe pistes met elkaar verbinden.

Ja! Hoe dan? Reis weer via Paris Gare du Nord naar Lyon. Daar stap je over naar Basel. Via de Zwitserse hoofdstad ga je naar Luzern, de laatste overstapplaats naar Engelberg. De reistijd bedraagt 16 uur, met een prijskaartje van € 260 voor een retour.

Freeriders kunnen hun hart ophalen in Engelberg in Zwitserland. (Foto: Tom van der Leij)

 

5. Met de trein naar Sankt Anton, Oostenrijk 

Achterover zitten, naar buiten kijken, wegdromen en genieten van de uitzichten: de rit naar St Anton is prima treinreizen. Het station ligt midden in het dorp (ondergronds) en daardoor weten Oostenrijkers zelf het dorp heel goed te vinden. St Anton heeft aan de zonnige zuidkant schitterende off-piste mogelijkheden, terwijl de noordkant families trekt voor de tochten op de easy-going pistes.

Ja! Hoe dan? Het is vanaf Amsterdam 11 uur reizen. Via Keulen, Ulm en Lindau moet je drie keer overstappen. Kosten? € 210 voor een retour. Je boekt je ticket hier
 

6. Met de trein naar Montgenèvre, Frankrijk 

Onpretentieuze wintersportdorpen worden steeds schaarser, maar daarmee ook steeds fijner. Het dorp ligt bij het Milky Way-skigebied (400 kilometer aan pistes), maar mikt vooral op families. Cafés nodigen ’s avonds livebandjes uit in plaats van beuken met dj’s, al blijft cocktailbar La Tourmete tot in de late uurtjes open voor een afzakkertje.

Ja! Hoe dan? Reis met NS International vanaf Amsterdam naar Paris Gare du Nord. Daar stap je over op de trein naar Lyon. Vanaf daar vertrekt de TGV naar  Oulx-Cesana-Clavière-Sestrières. Vervolgens is het nog maar 25 minuutjes naar je eindbestemming met de regionale trein. Reistijd is 11 uur en een retour kost € 183 .
 

7. Met de trein naar Canazei, Italië 

Inwoners van de Italiaanse plaats Canazei vertelden ons op een reportagereis dat ze naar buurtdorpen niet de auto pakken, maar de skilift. Gek is dat zeker niet, want in dit deel van de Dolomieten is er 1217 kilometer (!) aan pistes. Dat staat er niet door een tikfout, maar dankzij de Dolomiti Superski-pas. Hoogtepunt is de wereldberoemde Sella Ronda, een skitocht van 40 kilometer door 4 verschillende dalen. Canazei is een geliefd startpunt voor deze tocht.

Ja! Hoe dan? De Alpen Express brengt je vanaf 6 verschillende Nederlandse steden rechtstreeks naar Inssbrück – 12 uur vanaf Eindhoven. Daar wacht de bus je op, om je in 3 uur naar je eindbestemming te brengen. Retourticket vanaf € 219 .
Een tocht van 40 km om het Italiaanse Sellamassief. (Foto: Tom van der Leij)

Op onze themapagina over treinreizen hebben wij nog veel meer informatie over reizen met de trein voor je verzameld >>

Naar welk gebied zou jij met de trein willen gaan?